Jump to content

Drikkevatn frå plasttank det har vore olja på?

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg er på jakt etter ein tank på 500-1000 liter til å ha takrennevatn på ved naustet me har under bygging.

Frå Finn.no så kom eg over denne annonsa.

"Har 5 stykk plast fat står på palle med stål gitter rundt.. Har vært motor olje på. Rengjøres lett med en flaske zalo og litt vann. Kan fint brukes for hytte vann eller diesel fat for en entrepenør, eller annet."

Eg er litt skeptisk til å ha vatn på noko som har vore brukt til olja. Eg må ikkje drikka vatnet frå tanken me kjem til å skaffa oss, men litt av siktemålet er jo å ha vatn til å vaska fisk med.

Einkvan som har synspunkt?

Ask

Guest Kaptein Fredrik

HeiEg er på jakt etter ein tank på 500-1000 liter til å ha takrennevatn på ved naustet me har under bygging.

Det er ett firma ved gardermoen som selger 1000 litere helt nye og rene til 1000 lappen(om jeg ikke husker feil)

Vi brukte en slik for å hente vann til badestampen på hytta...

Firmaet heter shüts eller noe i den dur. Jeg skal google den frem til deg

Hvis vannet ikke skal drikkes (med det første) tipper jeg zalo fjerner de meste. Etter noen gangers utskifting av vannet ville jeg ikke stusset et sekund på å drikke dette fra en slik tank. Finnes også stoff/tabletter i salg, som fjerner uønskede organismer fra vannet (noe de færreste av oss noen gang har brydd oss med å bruke på den faste vanntanken i båten.)

Nå skal vi vel helst ikke drive reklame for egne salgs-produkter her kanskje, men jeg tar en kjangs siden jeg har tilhold ikke så langt fra deg, og har stående en tank som du er på jakt etter: Tanken har kun vært brukt 1,5 år til diesel (diesel aldri mer en 1 ukes tid på tanken) - og originalt var der vaskemiddel på tanken.

Noen runder med zalo, og du har en utmerket vanntank.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26207741

BONITA I

Hei

Mange takk for svar.

Kaptein Fredrik. Eg bur i Bergen og naustet er i Sunnhordland, så det blir for langt til Kongsvinger, men tipset er bra. Berre synd det er for lang transport.

Bonita I. Takk for tilbod. Hadde tanken ikkje vore brukt til diesel så hadde eg slått til.

Eg er framleis litt uviss på om eg skal gå for ein tank det har vore olja i.

Det er òg ein kar som annonserar heftig på Finn for tankar det har vore "lette vaskemidler" på.

Einkvan med erfaring?

Ask

En gang i ungdommen fikk jeg fatt i noe ”destillert vann” oppbevart på en grundig rengjort parafinkanne.

Parafinsmaken satt beklageligvis fremdeles i og smittet over, hjalp ikke engang å destillere på nytt. :cryin:

Jfr. forøvrig gjennomtrenging / kloakklukt i båter med plasttank / slanger,

Men hvorfor bruke ferskvann for å rense fisk ? Saltvann trekker i tillegg ut blod . . .

Mvh

Kaldfisk

Ville nok vært skeptisk til drikkevann fra tanker der har vært olje/diesel på. Selv har jeg et par slike 1000 liters tanker med stort dødningehode på til drikkevann... men jeg vet hva som har vært på tankene og det er vannløselig tilsetning til næringsmidel som brukes i ppm mengder, et par runder med spyling og tankene er gullende rene :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...