Jump to content

Båthenger og regelverk, enda en gang

waroo

Recommended Posts

Har kjøpt en båthenger uten brems med samlet vekt på 750 kg. I vognkorten til min bil er tillatt henger uten brems 685 kg. Oppdaget dessverre dette en stund etter kjøpet. Bør jeg kjøpe ny henger med brems og ta tilhengersertifikatet, som da må til (tilhengeren kommer da på 900 kg ) , eller ville dere kjørt med den jeg har kjøpt. Sikkert litt ulike meninger, men håper på litt respons....

hmmmm... aldri kommet på å sjekke at det er oppgitt egen vekt for henger uten brems, eg trudde det var 750kg på alle... Du er nok ikkje eineste som "går på ein sånn smell" kanskje.

Men løsningen....eller tips....?

Kanskje det finnest mindre hengere? hvor tung er båten?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hva du bør gjøre må være opp til deg. Det må du finne ut av utfra ditt behov. Det er fullt mulig å bruke den hengeren du har kjøpt, men da uten å laste den opp til større vekt enn 685kg. Du må med andre ord glemme de siste 65kg lasteevne på hengeren. Det du også må tenke på er at når hengeren med last veier over 300kg så er fartsgrensen 60 km/t. Under 300kg kan du kjøre i 80 km/t. Har du henger med brems er maks tillatt hastighet 80 km/t både med og uten last. Er du sikker på at du trenger å ha tilhengersertifikat om tilhengeren har tillatt totalvekt på 900kg? Har bilen din tillatt totalvekt under 2600kg er det ikke nødvendig.

båten går nok akuratt på hengeren innenfor 750 kg , så det er i orden. Ja , jeg kjører ikke fortere enn 60 med henger uten brems , og er flink med å slippe mine medtrafikanter forbi.

men så var det de 70 kg over i forhold til vognkortet da. ...

Ikke med henger vel?

Du kan ikke kjøre over 80 med henger uansett fartsgrense!

nix... farten også bestemmes av vekten....

La meg presisere; når jeg og alle andre kjører forbi i 100km/t med våre personbiler uten henger på motorveien med lovlig hastighet 100 km/t (og den som har henger uten brems og med last kun kan kjøre i 60 km/t). Med henger så kjører jeg kun forbi i 80 km/t.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

bokstaver som trengs på mitt sertifikat, gudskjelov!

Jeg kjørte med for tung henger i flere år selv, fordi jeg ikke kunne reglene, og jeg ser ikke på meg selv som en kriminell for det :yesnod:

Fikk litt harahjerte i Bodø, da min nye White Shark på henger, hoppet av kula, for å komme opp på siden av bilen, og stoppet på en trafikkøy! Etter den hendelsen, så var det med blandede følelser jeg kjørte med denne ekvipasjen.

Jeg er ganske sikker på at forsikringsselskapet ikke ville betalt ut hvis jeg ikke hadde førerkort for dette.

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Du må ha ny henger... med brems.

Du har lov til å kjøre med en samlet vogntog vekt opp til 3500kg på klB dvs. bil 1600kg + henger (egenvekt+last) 1200kg = 2800kg, altså helt ok dersom din bil har lov til å dra 1200kg (var ikke klar over at vognkort differansierte mellom henger med og uten brems...) De som selger deg henger har vel ikke noe med hva du skal benytte den til, ber du om en klase bananer så får du nettopp det (hadde stusset mer hvis du hadde bedt om bananer og fikk epler.. :smiley: )

kan opplyse om at saken er løst, Forhandleren kunne ta inn den jeg har kjøpt , så oppgraderer jeg til en henger med totalvekt 900 kg. var inne på vegvesenet , og der stod det at jeg slapp å ta tilhengersertifikat. så lenge tilhengeren er under bilens vekt, og totalvekten ikke overstiger 3500 kg. Det ordner seg for snille gutter ... :thumbsup:

hvor er lovverket som sier det? jeg finner bare der det sier ubremsa 60, uansett, akkuratt som alt over 3500kg tilatt totalvekt har max 80, uansett faktisk vekt. og 80 på bremsa henger, uavhengig av vekt.

Klippet ut fra Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

4. På vegstrekning med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.

5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...