Jump to content

Er det skadelig å starte opp når båten ligger med landstrøm?


Renita

Recommended Posts

Største problemet er vel i startøyeblikket. da vil det gå ganske mange amp. Prøvde å starte en bil med lader innkoblet. det gikk en stund, så koblet lader ut. Dette var riktignok en billig lader. Og batteriet var tomt. Men da ble lader overbelastet. På den laderen var det automatsikring. Så etter en tre fire forsøk startet bilen.

Men laderen døde etter en stund... KOm noe stygg lukt av den :confused:

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Når batteriene er fulle tror ikke jeg heller det er noe problem. Da vil det være mer en nok strøm på batteriene. Men om det av en eller annen grunn skulle være tomt i batteribanken.. Da koblet nå min lader ut.. Men som sagt.. det var en billiglader.. og kun et gammelt bilbatteri... hvordan det ville funke på en topp lader.. usikker.. Og da er det nok mulig jeg ville koblet vekk først..

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Samme her, jeg synes faktisk ofte at det er en fordel med laderen påslått. Da får starteren 13,8-14,4 volt i stedet for 12,8 volt, starteren går litt fortere og motoren starter enda lettere enn ellers. Og laderen ser ikke ut til å ha tatt skade av det så langt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Min forholdsvis nye YAnmar motor(2007) trekker mye strøm de første 10 - 11 minuttene etter oppstart!

Huh? Hvis Yanmaren din trekker strøm istedetfor å levere strøm etter oppstart, så ville jeg definitivt ha klaget til forhandleren...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Huh? Hvis Yanmaren din trekker strøm istedetfor å levere strøm etter oppstart, så ville jeg definitivt ha klaget til forhandleren...

 

Sånn er det bare. Ettergløding. Muligens også delay/soft ramp på lading medfører strømforbruk, og ikke lading de første minuttene. Litt tragisk. Hvis ankerwinsch og bøgpropell panikkkjøres like etter oppstart, er lykken fullkommen. Tilstrekkelig lav spenning kan i sin tur medføre at ECU blacker ut og motoren stopper. Jippiii.

Link to post

Fikk dette rådet av båtprodusenten, da han mente at dette vill skåne batteriene.

Min forholdsvis nye YAnmar motor(2007) trekker mye strøm de første 10 - 11 minuttene etter oppstart!

 

Kan det være at du har en kaldstartanordning med glødning på motorens inntaksluft??

 

Isåfall så synes jeg det er pussig om Yanmar har konstruert en motor hvor dynamo ikke klarer å kompensere for et slikt enormt strømforbruk??

 

Har lest at flere med slike glødeelementer har kutta de ut pga. problemer med at kontaktflatene i releet brenner seg fast slik at det ikke kutter strømmen slik det skal !! Og da tappes batteriet temmelig fort ned etter motorstans!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...