Jump to content

Er det skadelig å starte opp når båten ligger med landstrøm?

Renita

Recommended Posts

Kan du ikke bare koble av landstrømmen da, for så å koble på etter du har stoppet motoren? :confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Jeg kan ikke skjønne hva som skulle kunne ta skade av det.

Jeg har ofte startet motoren med landstrøm/lader tilkoblet, og jeg har iallfall ikke registrert noen problemer med dette.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Av nysgjerrighet, er det mulig å sende strøm tilbake til laderen eller vil den kutte ved oppstart av motor Altså. Når jeg starter motoren med en 100 amp dynamp, kan dynamoen steike laderen som er langt mindere?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Største problemet er vel i startøyeblikket. da vil det gå ganske mange amp. Prøvde å starte en bil med lader innkoblet. det gikk en stund, så koblet lader ut. Dette var riktignok en billig lader. Og batteriet var tomt. Men da ble lader overbelastet. På den laderen var det automatsikring. Så etter en tre fire forsøk startet bilen.

Men laderen døde etter en stund... KOm noe stygg lukt av den :confused:

Endelig ble det Bobåt

Når batteriene er fulle tror ikke jeg heller det er noe problem. Da vil det være mer en nok strøm på batteriene. Men om det av en eller annen grunn skulle være tomt i batteribanken.. Da koblet nå min lader ut.. Men som sagt.. det var en billiglader.. og kun et gammelt bilbatteri... hvordan det ville funke på en topp lader.. usikker.. Og da er det nok mulig jeg ville koblet vekk først..

Endelig ble det Bobåt

Samme her, jeg synes faktisk ofte at det er en fordel med laderen påslått. Da får starteren 13,8-14,4 volt i stedet for 12,8 volt, starteren går litt fortere og motoren starter enda lettere enn ellers. Og laderen ser ikke ut til å ha tatt skade av det så langt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De fleste ladere i dag tåler dette uten problemer. Imidlertid finnes det noen billig-ladere på markedet som ikke tåler belastningen. Hvis du er i tvil om dine ladere tåler dette, er det bare en måte å finne det ut på ... Sjansen er stor for at det skal gå bra!

Dette er ikke noe problem, om du har en skikkelig lader!

Jeg starter alltid på landstrøm, om jeg er tilkoblet landstrøm.

Fikk dette rådet av båtprodusenten, da han mente at dette vill skåne batteriene.

Min forholdsvis nye YAnmar motor(2007) trekker mye strøm de første 10 - 11 minuttene etter oppstart!

Min forholdsvis nye YAnmar motor(2007) trekker mye strøm de første 10 - 11 minuttene etter oppstart!

Huh? Hvis Yanmaren din trekker strøm istedetfor å levere strøm etter oppstart, så ville jeg definitivt ha klaget til forhandleren...

Huh? Hvis Yanmaren din trekker strøm istedetfor å levere strøm etter oppstart, så ville jeg definitivt ha klaget til forhandleren...

Sånn er det bare. Ettergløding. Muligens også delay/soft ramp på lading medfører strømforbruk, og ikke lading de første minuttene. Litt tragisk. Hvis ankerwinsch og bøgpropell panikkkjøres like etter oppstart, er lykken fullkommen. Tilstrekkelig lav spenning kan i sin tur medføre at ECU blacker ut og motoren stopper. Jippiii.

Fikk dette rådet av båtprodusenten, da han mente at dette vill skåne batteriene.

Kan det være at du har en kaldstartanordning med glødning på motorens inntaksluft??

Isåfall så synes jeg det er pussig om Yanmar har konstruert en motor hvor dynamo ikke klarer å kompensere for et slikt enormt strømforbruk??

Har lest at flere med slike glødeelementer har kutta de ut pga. problemer med at kontaktflatene i releet brenner seg fast slik at det ikke kutter strømmen slik det skal !! Og da tappes batteriet temmelig fort ned etter motorstans!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Mange biler har det , men det er jo som tillegsvarme.

Elektrisk motorvarmer har jeg hørt om, men ingen som drives av 12V fra batteriet.

Hvilke biler har dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...