Renita Startet 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2011 Hei, Skal ned i båten i morgen å starte opp maskinene, ligger for tiden med landstrøm og lurere på om dette kan være skadelig for ladderen eller annet utstyr. Mvh BB Link to post
Lykken VI Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Kan du ikke bare koble av landstrømmen da, for så å koble på etter du har stoppet motoren? Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Renita Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Hei Lykken, Det kan jeg seff gjøre men jeg lurer fortsatt på om en komponent kan ta skade av dette. Mvh BB Link to post
Sjøtunga Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Jeg kan ikke skjønne hva som skulle kunne ta skade av det. Jeg har ofte startet motoren med landstrøm/lader tilkoblet, og jeg har iallfall ikke registrert noen problemer med dette. Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Skipper Worse Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Du skal ha svært dårlige ladere før en slik oppstart blir noe problem. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Polarn Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Av nysgjerrighet, er det mulig å sende strøm tilbake til laderen eller vil den kutte ved oppstart av motor Altså. Når jeg starter motoren med en 100 amp dynamp, kan dynamoen steike laderen som er langt mindere? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Største problemet er vel i startøyeblikket. da vil det gå ganske mange amp. Prøvde å starte en bil med lader innkoblet. det gikk en stund, så koblet lader ut. Dette var riktignok en billig lader. Og batteriet var tomt. Men da ble lader overbelastet. På den laderen var det automatsikring. Så etter en tre fire forsøk startet bilen. Men laderen døde etter en stund... KOm noe stygg lukt av den Endelig ble det Bobåt Link to post
Bøljan Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Ingen problem! Start opp! Laderen vil automatisk trappe ned den leser høyere en spenning på batteriene som den da får fra dynamoen. Link to post
alfb Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Hmm, kan ikke forstå at dette kan være noe problem. Jeg starter nesten alltid opp motorene for å få opp temp'en, for så å ta bort landstrøm og diverse klargjøring før jeg kaster fortøyningene.. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Når batteriene er fulle tror ikke jeg heller det er noe problem. Da vil det være mer en nok strøm på batteriene. Men om det av en eller annen grunn skulle være tomt i batteribanken.. Da koblet nå min lader ut.. Men som sagt.. det var en billiglader.. og kun et gammelt bilbatteri... hvordan det ville funke på en topp lader.. usikker.. Og da er det nok mulig jeg ville koblet vekk først.. Endelig ble det Bobåt Link to post
Ribtjenester Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Jeg gjør dette stadig og det har aldri været noe problem:) www.ribtjenester.no Link to post
index Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Samme her, jeg synes faktisk ofte at det er en fordel med laderen påslått. Da får starteren 13,8-14,4 volt i stedet for 12,8 volt, starteren går litt fortere og motoren starter enda lettere enn ellers. Og laderen ser ikke ut til å ha tatt skade av det så langt... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dreamer Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 De fleste ladere i dag tåler dette uten problemer. Imidlertid finnes det noen billig-ladere på markedet som ikke tåler belastningen. Hvis du er i tvil om dine ladere tåler dette, er det bare en måte å finne det ut på ... Sjansen er stor for at det skal gå bra! Link to post
Tox Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Dette er ikke noe problem, om du har en skikkelig lader! Jeg starter alltid på landstrøm, om jeg er tilkoblet landstrøm. Fikk dette rådet av båtprodusenten, da han mente at dette vill skåne batteriene. Min forholdsvis nye YAnmar motor(2007) trekker mye strøm de første 10 - 11 minuttene etter oppstart! Link to post
Sjøtunga Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Min forholdsvis nye YAnmar motor(2007) trekker mye strøm de første 10 - 11 minuttene etter oppstart! Huh? Hvis Yanmaren din trekker strøm istedetfor å levere strøm etter oppstart, så ville jeg definitivt ha klaget til forhandleren... Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Farco Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Huh? Hvis Yanmaren din trekker strøm istedetfor å levere strøm etter oppstart, så ville jeg definitivt ha klaget til forhandleren... Sånn er det bare. Ettergløding. Muligens også delay/soft ramp på lading medfører strømforbruk, og ikke lading de første minuttene. Litt tragisk. Hvis ankerwinsch og bøgpropell panikkkjøres like etter oppstart, er lykken fullkommen. Tilstrekkelig lav spenning kan i sin tur medføre at ECU blacker ut og motoren stopper. Jippiii. Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
mateco Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Fikk dette rådet av båtprodusenten, da han mente at dette vill skåne batteriene. Min forholdsvis nye YAnmar motor(2007) trekker mye strøm de første 10 - 11 minuttene etter oppstart! Kan det være at du har en kaldstartanordning med glødning på motorens inntaksluft?? Isåfall så synes jeg det er pussig om Yanmar har konstruert en motor hvor dynamo ikke klarer å kompensere for et slikt enormt strømforbruk?? Har lest at flere med slike glødeelementer har kutta de ut pga. problemer med at kontaktflatene i releet brenner seg fast slik at det ikke kutter strømmen slik det skal !! Og da tappes batteriet temmelig fort ned etter motorstans!! Bjørn Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjøtunga Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Sånn er det bare. Ettergløding. Du verden! Og dette er mer strøm enn generatoren klarer å levere? Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Linea Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Det er bla. oppvarming av kjølevannet strømmen går til. Link to post
Sjøtunga Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Alvorlig?? Elektrisk oppvarming av kjølevannet? Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Mange biler har det , men det er jo som tillegsvarme. Eg ville funnet sikringen og slått det av om sommeren. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjøtunga Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Mange biler har det , men det er jo som tillegsvarme. Elektrisk motorvarmer har jeg hørt om, men ingen som drives av 12V fra batteriet. Hvilke biler har dette? Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lukabella Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Det er ikke noe problem å starte opp motoren med landstrøm tilkoblet. Dette har jeg gjort i alle år. Link to post
Renita Svart 25.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Hei, Startet opp i går med landstrøm tilkoblet og det gikk helt fint. Mvh BB Link to post
Linea Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Alvorlig?? Elektrisk oppvarming av kjølevannet? Ja, på 6LPA går det 112 ampere, og når standard dynamo er på 80 ampere......... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn