Jump to content

Er det skadelig å starte opp når båten ligger med landstrøm?

Renita

Recommended Posts

Alvorlig?? Elektrisk oppvarming av kjølevannet?

Njaa.. Elektrisk oljeheating er ikke uvanlig. Ligger inne til oljen når ca. 500. Når dynamoene ikke lader (og belaster motoren) før denne temperaturen er oppnådd, kan man tenke seg. Gennialt på trynet! Dette har jeg observert på flere Sunseekere med MAN motorer. Visstnok for å tilfredsstille miljøkrav. Av samme årsak rakler og går det på halvparten av sylindrene til man setter gearet i forover.

Men dette er et stykke fra trådtittel: Hvis batteriet er veldig dårlig eller svært dypt utladet, vil start av motor være nesten som å kortslutte utgangen på landstrømsladeren. Med en typisk "billiglader", er utfallet gitt.

På Yanmar motorer er det på innsugsluften ja.

Og jeg mener de kutter ut når kjølevannstempen er kommet opp i 40-45 grader.

Det er misbruk av strøm etter min mening, da de Yanmar motorer jeg har vært borti starter

nærmest før en får satt i nøkkelen uansett temperatur.

VW passat eg hadde, hadde dette, 1991 modell tru eg dat var. Opel Vivaro har det på sin 2,9tdi.

red: ja då snakka eg om elektrisk varmeelement på kjølevann. Ikkje landstrøm medan ein starter ! :seeya:

men ang trådstarters spørsmål, så har eg aldri tenkt over det, og starter båtmotor uten betenkeligheter med lader tilkoblet :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er misbruk av strøm etter min mening, da de Yanmar motorer jeg har vært borti starter

nærmest før en får satt i nøkkelen uansett temperatur.

Det går ikke på problemer med start av motor, men reduksjon av utslipp de neste påfølgende minutter, det er egen gløding til start. Tror de fleste kobler det bort her i Norge.

Hva trådstarters spørsmål angår, har teorien blitt grundig besvart. Jeg kan legge til at jeg har gjort dette noen hundre ganger, på flere titalls forskjellige båter, og aldri opplevd andre problemer enn at ladesikringen ryker hvis batteriet er flatt nok. I Oscilia er det lange ledninger mellom batteri og motor, i tillegg til underdimensjonerte startbatterier, så her starter jeg rutinemessig på generatoren.

I boka "Diesel Engine Management Systems" av Robert Bosch Gmbh finnes det en detaljert forklaring på hvorfor man bruker elektrisk oppvarming av kjølevannet. I dieselmotorer med svært høyt innsprøytningstrykk og / eller fler-trinns innsprøytning, skjer forbrenningen ved lav belastning så effektivt at varme tilført gods blir mindre enn bortført varme gjennom gassutvekslingen selv ved svært lave temperaturer. Med andre ord vil motortemperaturen stabilisere seg like over utetemperatur, langt under motorens arbeidsområde, med påfølgende konsekvenser. 1 kW varme tilført kjølevannet fra det elektriske anlegget gir en drøy kW belastning på motoren, som igjen gir ca en kW varme til eksosgassen, og ikke minst ca en kW varme tilført gods i og rundt forbrenningsrom. Selv om min egen instinktreaksjon var at dette høres ut som tvilsomt forbruk av strøm, må jeg innrømme at det nok er den enkleste, billigste løsningen på problemet, særlig siden det fører til en oppvarming av motoren tilsvarende 2-3 ganger strømforbruket (avhengig av delta T eksos og EGR ratio).

Redigert av Guest (see edit history)

Trodde det var bare innsugningsluften som ble oppvarmet, ikke kjølevannet!?!

Hadde dette på 290 hk Yanmar. Koblet det fra på releet der, spenningen var nede i 10,5 volt de første minuttene etter oppstart.

Har nå 369 hk Yanmar i Viknesen, der er det ikke noe problem. Men har da 2 x 80 AH dynamoer og 6 x 90 AH AMG batterier. Har nok strøm til både thruster og vinsj etter oppstart.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Det blir igrunn skikkelig avsporing å oppklare detaljene på Yanmar 6LP i akkurat denne tråden, men siden vi er igang, har vi fasiten i innlegg 58 i denne tråden:

Yanmar 6LPA-STP . Utkopling av glødeplugger

Det er de samme pluggene til begge funksjoner, med samme spenning tilført. Grunnen til at de tåler å være påslått lengre etter at motoren har startet, er innsugsluften som passerer.

Litt usikker nå på om du er forvirret over at jeg kalte det en avsporing, eller om du ble forvirret over de småfeilene i tråden jeg linket til. Jeg tar selvkritikk på begge deler i så fall.

Jeg gikk med en forestilling om at KAD32 ikke hadde slik ettervarming, og at trådstarter derfor ikke var så opptatt av alle detaljer om Yanmar 6LP at det forsvarte antallet poster om akkurat dette. Om det var en skikkelig avsporing kan vel uansett diskuteres, kanskje....

For ordens skyld har jeg Yanmar 6LP selv, uten slike glødeplugger. Hvis jeg hadde hatt dem, ville jeg koblet dem ut. Motoren starter øyeblikkelig, og det er så lite røyk at jeg veldig sjelden har sett den.

Og, selv om det stort sett er avklart: Jeg monterte for snart to år siden en Sterling PCN 1250 spurte i den forbindelse Joerg Becker om det var noe problem å starte motoren mens laderen ladet batteriene. Han sa det ikke var noe problem. Jeg har også gjort det uten problemer av og til.

Lenger oppe i tråden var det jeg som var forvirret over 'litt peiling' sitt innlegg med "nei !!!". Jeg ser nå at det må ha vært svar på Gullfisk sitt innlegg, og ikke Mix sitt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...