Jump to content

hvis du får illebefinnende på tur....kan kjærringa styre båten?

GeirV

Recommended Posts

hvis du får illebefinnende på tur....kan kjærringa styre båten?Må en ha kjærring for å ha båt......... :eek: ?

Nei, tror ikke det, så dette gjelder nok for dem som har. ...når de har :giggle:

Ellers mener jeg som før, at det er bra om ALLE som er med på båtlivet, kan basics om båtføring og kommunikasjon. Derfor sitter alle bak rattet i vår båt.

En kar var ute i snekka si sammen med kona da han fikk hjertestans. Hun var panikkslagen og ute av stand til å stanse båten, så selv om hun fikk ringt etter hjelp, gikk båten i sirkler til den til slutt kjørte opp på stranda. Mannen døde.

På grunn av at båten kjørte opp på stranda eller ?

Henger meg på alfb her. Det er ikke alle damer som vil kjøre båt,det er en prosess som tar litt tid. Men vi arbeider med saken. Skulle sett hvis jeg la press på henne,da kunne alt blitt ødelagt.

Holder meg ikke på land fordi fruen er litt avventende til dette,hun elsker å være med!

Henger meg på alfb her. Det er ikke alle damer som vil kjøre båt,det er en prosess som tar litt tid. Men vi arbeider med saken. Skulle sett hvis jeg la press på henne,da kunne alt blitt ødelagt.

Holder meg ikke på land fordi fruen er litt avventende til dette,

Jepp, det blir slik her også, bare at eg redigerte vekk "elsker" å være med. Ho setter stor pris på fine turer, men er det over 7-9 ms vind, så øker pulsen. Hater bølger.

Denne trådet fikk med til å tenke på ein gammel vits:

Why do men die befor their wifes....?

Because they want too....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Spørsmålet du stiller er meget relevant. I dag er jeg ikke helt sikker - men jeg stiller stadig større krav til konas kompetanse. Nå har jeg også en "knagg å henge det på" "hva om jeg dør midt i Stillehavet og det er 2 uker til land". Det har vekket hennes interesse en smule mer :smiley: og nå har hun begynt å spørre om navigering etc.

Dattern tok båtførerprøven i høst - så hun kan. I sommer skal hun få praktisere også. Det gleder jeg meg til

Hei, kona mi nevnte en interessant historie; Hun kom over en historie der en mann fikk illebefinnende i seilbåten, langt til havs, og måtte bli med legehelikopteret. Kun kona ble igjen i båten, og hun visste verken frem eller bak på båten.....

Hmmm...... merkelig redningstjeneste. Som setter et liv i overhengende fare for å redde et annet. Det er ikke bare en vandrehistorie det der da?

Enig i at denne tråden avspeiler noe de tradisjonell og litt mosegrodde holdningene som en håpe vil forsvinner med tiden i båtlivet. Ligner stygt mye på måten en diskuterte for 20-30 år siden når det gjalt kjønnsforskjeller generelt. I seilermiljøet har en hatt en viss utjevning ved at gutter og jenter stiller på lik linje med bl.a. jollseiling. Denne kjønnutjevningen ser en i liten grad hos mange motorbåtfolk, hvor de unges inntroduksjon til båtlivet blir å rase rundt i joller, og da fortrinnsvis gutter. Det blir da selvfølgelig vanskelig å introdusere voksene mennesker (kvinner) til båtlivet når en ikke har noe grunnlag fra unge år, så derfor er det så viktig at "tidlig krøkes osv...

Tror dette har mye med hvordan man genetisk er skrudd sammen, og hva man faktisk ønsker lære seg, søster og jeg har fra tidlig alder hatt båt, noe hun absolutt aldri har benyttet seg av, og er utelukkende med i båter hvor det er soldekk, hun nekter plent å kjøre båt, eller prøve lære. Skal sies at hun også nekter fylle drivstoff på bil, da det er "for menn" ;)

Har jo alltid med damer ut i båt (eller prøver) og det er stor forskjell, noen spør om å få kjøre før de er i båten, andre kjører hvis du spør de, mens det også er flere som nekter og ikke har noen interesse.

Redigert av andersb (see edit history)

jeg vil "snu litt" på problemstillingen. Vi har hatt 3 båter sammen, og fartstiden til konemor (har tatt båtførebevis underveis) er tilsammen 18 år og ca 3000nm. Datteren vår, er 15, har også tatt båtførerbevis og er "født ombord". Hun har det jeg kaller "intuitivt båtvant", dvs handler på refleksene, dette når vi legger til, kjører osv.

Konemor har ikke fått dette inn med morsmelken, så hun må "huske" å gjøre dette. Så hun trives veldig godt når jeg tar roret, det er liksom "min greie". Temaet som er opp her, er relevant, da vi var vitne til en hjertestans på Stokken for 3-4 år siden og mannen ble henta med lege ambulanse. Kona ble igjen i båten og jeg benyttet anledningen til å spørre, hva konemor ville ha gjort i samme situasjonen?

Hun svarte da at hun ville ha "ringt en venn", fått noen til hente henne til land, latt båten ligge til jeg ble frisk igjen.

På neste spørsmål, dersom vi da hadde vært underveis, hva hadde du da gjort?

Hun sa da at, da var hun jo nødt til å "ta til land" og dersom jentungen hadde vært ombord, skulle dette gå greit.

Så det gjenstår jo å prøve dette ut....(Håper ikke på hjertesatns da, men en simulert test kan jo være på sin plass.)

Har noen der ut gjort dette??

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Godt å se at dette temaet dukker opp igjen uten at en skal tilføre temaet noe uhygge. Det bør alltid være minst to personer ombord som kan handtere båtens utstyr - ikke nødvendigvis en proff, men ikke langt fra. Fruen handterer skuta bra, om ikke bedre enn meg enkelte ganger, og vi er trygge på hverandre med hensyn til båten og dens bruk.

Et dilemma vi har er at hun ikke er i stand til å tale verbalt, så VHF og mobilen er for hennes del så og si ubrukelig til sitt formål. Da er nødpeiler og signalflagg eneste alternativ, og jeg har sagt klart fra at nødpeiler skal aktiviseres uansett, mens hun fortsetter å seile mot nærmeste hjelp.

Idag kom hun med en uttalelse etter å ha lest her inne at hun lurer på om panikken hadde grepet tak i henne dersom vi hadde kommet opp i en slik situasjon som nevnt ovenfor. Hun begynner altså å tvile på om hun fortsatt ville holde hode kaldt, slik hun pleier, og takle situasjonen. Interessant dilemma sett med mine øyne som jo også kan oppstå motsatt vei. Panikken tar tak i en :sweat: .

Seiler jeg alene er jo utfallet stort sett gitt på forhand. Begynner jo å komme opp i årene, uten at dette har noen betydning for når et uhell inntrer, for det kan jo også skje den yngre garde, og muligheten for ett illebefinnende øker jo med årene. Å legge inn årene kommer ikke på tale.

Alene ombord har jeg alltid mobilen på meg så lenge det er dekning for denne. Verre blir det dersom jeg må nå frem til VHFen eller nødpeiler. Avhenger jo litt av hvor jeg oppholder meg ombord.

Ha en fin og trygg :sailing:

Kom til å tenke på et eldre ektepar på vei fra Sør-Amerika til Europa og hvor mannen ble hengende død oppe i masten. Og hun hadde ingen mulighet til å få han ned derfra. En uhyggelig situasjon som varte i flere døgn før hun fikk hjelp. På sjøen kan alt skje når vi minst venter dette...

men det kan det jo også på landjorden.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

De aller fleste tilfeller hvor den kvinnelige partner ikke er komfortabel med bruk av båten handler om at mannen ikke gir fra seg ansvar. I noen tilfeller kan det sikkert også være kvinner som egentlig ikke liker båtlivet med dilter med for husfredens skyld. Men ut fra det jeg har sett etter et nesten ett helt liv i båt, så er det gubben som biter seg fast i rorkulten.

Så mottoet på dette temaet er at skipper må slippe til alle ombord, til en hver tid, slik at flest mulig har muligheten til å sette seg inn i hvordan båten fungerer. Selv den yngste (gutt/jente) på fem år kan berge en situasjon, men poden må få lov til å utfolde seg ombord.

Ikke på en slik måte at skipper blir redd for det dyre og fine utstyret som er installert og jager den yngste bort hele tiden, - "IKKE RØR" uttalelsen har vi nok alle hørt om mange ganger.

Så kjære skipper: - slipp løs "mannskapet" og du får et bedre liv i harmoni med båten. For det er vel dette du jakter på...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

.. Dekker båtforsikringa mi om kona er ukyndig og smeller i kaien, eller i verste fall inn i andre båter, fordi ho blei forlatt av redningsperonell med meg i full fart og måtte søke havn aleine ? ( Trur feks NAF hadde noko mongoløsning tidligere, så ein måtte ha utvida medlemsskap for at de skulle berge bilen om kona kjørte...) :sailing:

sjekket forsikring selskapet dine ferdigheter før du fikk tegnet forsikring?

Så lenge hun faller utenfor båtførerbevis regelen, er over 16 år (det går jeg jo ut fra!) OG båten ikke er sertifikatpliktig, har hun samme dekning på forsikringen som deg vil jeg tro

I ett slikt tilfelle skal det nok mye til for å kalles uaktsom. Andre båter har jo sin egen forsikring.

Alternativet for forsikringselskapet er vel at din kone forlater båten med deg! Det blir fort dyrt.

MEN...enig at koner og barn bør læres basic kunnskap om håndtering av båt og VHF.

En kar var ute i snekka si sammen med kona da han fikk hjertestans.

Instruktøren vår mente han hadde hatt gode overlevelsessjanser hvis de hadde fått ham til sykehus med en gang.

Jeg vil tro at stakkaren var dødsdømt uansett maritime kunnkaper i dette tilfellet. For det første: Det går aldri fort å komme seg noe sted som helst med en snekke. Om det skulle vært noen som helst sjanse til å redde liv her, måtte konen ha satt i gang med hjerte-lungeredning innen få minutter. Og da hadde hun uansett ikke hatt sjanse til å få båten til lands, samtidig som hun hold på med hjerte-lungeredningen. Samme hvor dyktig hun hadde vært. Hadde det vært flere personer ombord, så hadde naturligvis situasjonen stilt seg annerledes. Men slik du oppgir her så ser jeg ikke noe annet alternativ enn å ringe etter hjelp, og deretter kjøre på med hjerte-lungeredning inntil hjelpen dukker opp med båt eller helikopter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så kjære skipper: - slipp løs "mannskapet" og du får et bedre liv i harmoni med båten. For det er vel dette du jakter på...

God tale! For de fleste kommer også motivasjon og interesse etter hvert som de lærer å beherske båten. Det er vel ingen som tviler på at 2 eller flere båt-kyndige ombord er bedre og tryggere enn bare en.

Uheldig utformet tittel men likevel:

Jeg tror kone/mann/samboer/barn i seilbåt er bedre i stand til å håndtere båten alene dersom noe inntreffer. Seiling er teamwork og normalt er alle ombord innvolvert i seilhåndtering og navigasjon, slik er det ihvertfall hos oss og de jeg kjenner. Det innebærer at flere er i stand til å håndtere båten dersom en ulykke rammer skipperen. Kanskje det er noe å lære av seilerne her?

Er misunlig på dere som har en kone/samboer som vil seile skuta.Har prøvd og få henner til og ta over roret flere ganger er ikke sjangs .Da blir jeg hjemme får jeg til svar hvis du forlanger at jeg skal ta roret. Hjelper ikke hva jeg prøver av skrekk historier.

...

Jeg tror ikke du helt skjønte hva jeg prøvde å si. Redningskøyta kom til stedet nesten umiddelbart, men fordi båten gikk i sirkler og kona var ute av stand til å stoppe den, fikk de ikke fraktet mannen til sykehus før båten gikk opp på stranda langt senere.

Jeg er forresten ikke helt sikker på om det var full hjertestans eller et mindre anfall, men prinsippet står i alle fall.

Redigert av Guest (see edit history)

Tenk på føreropplæring bil; der får jo alle opplæring i motor.....

Nå tror jeg ikke min elskede kan fylle vann på vindussyleren. Alt annet under panseret er like ukjent, sertifikat eller ikke. Interessen for å lære det er nok totalt fraværende. Båten ville nok går omtrent rett frem til den traff et eller annet som er stort og tungt nok til å stoppe fremdriften.

Så derfor blir jeg å betrakte som 'singlehand sailor'.

Måtte le noen ganger når jeg leste denne tråden. Det at noen av dere har koner som ikke har interessen er jo greit, men noen her omtaler sine koner som om de skulle vært apekatter som dere etter lang lang intensiv trening har fått til å skjønne noen av båtens enkle funksjoner.. Jeg tror virkelig ikke at de er så dumme som dere hentyder til, i såfall misunner jeg dere ikke hverken i båten eller i heimen :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...