Jump to content

Bo i husbåt. Utfordringer og komfortbegrensninger.

Erik

Recommended Posts

Hei.

Er i utgangspunktet på leilighetsjakt i Stavanger om dagen, men er skremt av både prisnivå og omsettnings hastighet på eiendoms markedet i distriktet.

Så har tanken slått meg. Hva med å bo i båt? Snakker da IKKE om å bo i lystbåten, den vil jeg beholde og drive med som hobby som før. Snakker om å skaffe en egnet båt for å bo i i tillegg, istedet for å kjøpe/leie leilighet. Og kanskje heller ha seilbåten, eller i det minste jolla, fortøyd på siden av bopælen :giggle: .

Vil da altså ha en båt som er mest mulig som en leilighet med den komfort og enkelhet som mann forventer seg på land.

Her er ett nokså greit eksempel som ligger ute på finn.no nå :

Hvilke utfordringer vil man ha for å leve ett 'normalt' hverdags liv ombord ?

Ser ihvertfall for meg følgende utfordringer :

• Strøm (Altså tilgang til nok strøm til å leve godt, 10 Amp blir litt knapt)
  • Septik (Selv med 800 liter tank som i eksempelet så går det vel fullt relativt ofte)
  • Vann tilgang (2000 liter som i eksempelet holder nok ikke så mange dager når 2-3 mann skal dusje, vaske opp, vaske klær etc hver dag.
  • Søppel (Kan man være kunde hos renholdsverket og ha søppelspann uten å ha adresse ?)
  • Luftfuktighet/varme. (Hvor ukomfortabelt snakker vi om kontra på land ?)
  • Klesvask (Er det mulig å instalere vaske maskin ombord, eller blir det for mye vann forbruk og for mye gråvann ut ? )
  • Klestørk (Greier man å tørke klesvasken ombord i en båt om vinteren ?)
  • Hygiene (Med dusj og varmtvannstank ombord, greier man å opprettholde nomal hygiene da gjennom vinteren ?)

Og det er sikkert flere momenter med. Ting vi på land tar så for gitt at vi ikke tenker på det før det er vekk... :saint:

Ser for meg at de fleste av disse utfordringene med komfort er størst i vinterhalvåret. På sommeren er det nok så store fordeler med å bo i båt at man kan forsake mer av komforten et hus vil gi.

Er det realistisk å se for seg at man kan leve ett komfortabelt og greit liv ombord i båt i Vinterhalvåret i Norge , eller er det bare å glemme ?

Finnes det egnede steder å være båtboer i Stavanger distriktet, der det er tilgang på ihvertfall klesvaskemuligheter på land ? Eller er det mulig å installere vaskemaskin ombord, bare man har tilgang på ferskvann til å fylle opp tanken med hyppig?

Er det realistisk å tro at det er mulig å finne seg en egnet brygge/kaiplass og hva må man regne med å bla opp i så fall?

Hva tror dere ? Jeg har en samboer som er litt på gli, men må overbevise om både komfortmulighetene og at det ikke blir alt for upraktisk :lipseal: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei!

Først - dem som trives i båt hele året, har det fantastisk. Sjøl bor jeg i båten, men hvor behagelig/etc. det er kommer an på en rekke ting. Først bør du spørre deg om hva du egentlig ser etter. En billig boform, eller et "liv til sjøs"? Jeg tror mange ville blitt skuffa om de tror de får høyere bokomfort for mindre penger i en båt.

Selv bor jeg i en liten seilbåt, og trives utmerket. Bad finnes, men bruker fasilitetene på land. I en større båt kunne det absolutt gå å montere vaskemaskin (naboen har en liten en!) og det er også realistisk å ha et anstendig bad, men dette kommer helt an på båten og vil i tillegg koste en del mer. Å varme opp en stor, uisolert båt tror jeg man fort går lei av.

Svarene på spørsmålene dine avhenger av hva slags båtplass du har/ønsker i Stavanger. Jeg kjenner ikke til mulighetene der. For en som meg er det alfa og omega å ha et godt havneanlegg på land, med fasiliteter som toalett/dusj/vaskemaskin, og i tillegg leverer over 10A. Her finnes også postbokser og søppelordning. Vann fylles m/slange. Man kan selvfølgelig klare seg uten, det finnes jo båter m/aggregat, forskjellige varmekilder og gode bad. Min uisolerte seilbåt er tørr og fin vinteren rundt, men så fyrer jeg jo også for måkene. 1500W holder anstendig temperatur på båten, men så er den maks 10kvm også...Min erfaring er at alle åpne steder og flater holder seg gode og tørre, det er langs skrogsider, under benker og i gjemte skap kondensen er å finne.

Om fukt likevel skulle være et problem, tar luftavfuktere knekken på det meste, kan også bruke tørrballer som er så godt som gratis. Tror (men bare tror) at strømforbruket på mange av de største båtene er nokså heavy, ikke rart de ligger under glava om vinteren.

Altså...synes båtlivet er supert, ukomplisert og det jeg ønsker meg, men folk er forskjellige. har hatt besøkende som er misunnelige, og besøkende som er sjeleglad de har leilighet når de forlater mitt flytende hjem. Kommer an på hva en ønsker seg. Selv med min lille båt har det ikke vært billigere å bo på vannet, strømmen er streng (marinaer tar ofte opp til dobbel pris) havneleia er streng, det er overraskende mye mer som trengs av båtstash når du bor i skuta - og i tillegg har du evt. båtlånet å betale i tillegg. Synes du bør satse, men ta deg tid til å sjekke båter, tenk på merkelige ting som kan bli irritasjonsmoment etterhvert (som oppbevaringsplass..hvor å lagre søppel, sko, utstyr du ikke bruker....) og lykke til!

Jeg har bodd i tre år på bøye nå, en noe ekstrem variant av å bo i båt. I de fleste henseende er det komfortabelt nok for meg, men du burde spørre kona for en mer komplett historie. Hun bor hos en veninne om dagen...

Det viktigste er at du finner en godt isolert båt. Oscilia er so-so isolert, og med litt tape og sofaputer på egnede steder, holder hun fint varmen med 2kw inne og tjue minus ute.

Jeg koker med strøm ombord, og har således ikke behov for andre drivstoff enn diesel. Strømtilgangen var helt uproblematisk før en liten brann slo ut min 6kW HFL / Gemini. Oppvarming med aggregatstrøm medfører prohibitive kostnader kontra en dieselovn (ca 3x).

Vaskemaskin funker fint i båt, men kjøp en billig en med mekanisk timer! Jeg fikk en stor, flott, helelektronisk Samsung av svigerfar som bare fungerer på landstrøm. Har i ettertid forstått at porblemene med frekvensvariasjoner og spiking av sinuskurven under belastningsøkning stort sett bare lar seg løse med et GROVT overdimensjonert aggregat.

Vi har en kubikk vann, og det holder til to uker hvis vi bruker det helt fritt. Jeg innførte noe disiplin på vannbruk i begynnelsen, men fant etter hvert ut at det strengt tatt ikke var nødvendig. Det største problemet har vært å finne en frostfri utekran nær kaia, men heldigvis er det en på sydveggen av Tollboden i Moss.

Luftfuktighet er ikke noe problem, og de flere jeg kjenner i samme situasjon klager faktisk på at det er så jævlig tørt om vinteren. Selv bruker jeg en avfukter på badet. Da holder det se tørt når jeg dusjer, slik at det ikke en gang kommer dugg på speilet. Afukteren fungerer også brillefint til klestørk, og gjør en vel så god jobb som et tørkeskap.

Jeg har aldri fått klager på at jeg pumper gråvannet rett over bord. Septik er en større utfordring, og her må du nok belage deg på å tømme et par ganger over vinteren.

Ellers finner du en god del utfyllende info hvis du følger linken i signaturen min.

Takker for gode og utfyllende svar :thumbsup:

Først - dem som trives i båt hele året, har det fantastisk. Sjøl bor jeg i båten, men hvor behagelig/etc. det er kommer an på en rekke ting. Først bør du spørre deg om hva du egentlig ser etter. En billig boform, eller et "liv til sjøs"? Jeg tror mange ville blitt skuffa om de tror de får høyere bokomfort for mindre penger i en båt.

Godt poeng. Jeg trives sjelden bedre enn når jeg får være i båt, året rundt, men båt er noe jeg forbinder med fridtid og overskudd. Vinteren består av fryketlig mange hverdager. Når man kommer sliten hjem fra jobb er det greit å slippe å f.eks bruke hele kvelden på å få vasket en maskin med klær eller to.

Dessuten skal jeg ikke bo der alene, og er ikke interesert å risikere forholdet pga kummerlige boforhold.

men dette kommer helt an på båten og vil i tillegg koste en del mer. Å varme opp en stor, uisolert båt tror jeg man fort går lei av.

Jeg vurderer å investere litt i det, men kostnadd på kaiplass vil avgjøre taket på investering i selve båten. Jeg ser for meg noe ala det som er linket til i første innlegg. Denne har nok endel fyrings utgifter på varme ja.

Selv med min lille båt har det ikke vært billigere å bo på vannet, strømmen er streng (marinaer tar ofte opp til dobbel pris) havneleia er streng, det er overraskende mye mer som trengs av båtstash når du bor i skuta - og i tillegg har du evt. båtlånet å betale i tillegg.

Hva vil det si i praksis ? Hva må man regne med i havne avgifter i året ? Og hva med Strøm (dersom man har landstrøm til Lys, varme, varmtvann, matlaging, etc etc).

Det viktigste er at du finner en godt isolert båt. Oscilia er so-so isolert, og med litt tape og sofaputer på egnede steder, holder hun fint varmen med 2kw inne og tjue minus ute.

Her på Vestlandet er Normal Vinteren rundt 0 grader. Hadde ekstrem vinter i fjor og Nov/Des i år, med kanskje 10 kalde over tid, men det er unntaket.

Men vil det være en stor fordel med ved/gass ovn da mao ?

Vaskemaskin funker fint i båt..

Vi har en kubikk vann, og det holder til to uker hvis vi bruker det helt fritt.

En Kubikk, er det 1000 Liter ? Og dere vasker Klær og dusjer ombord også ?

Det høres jo ikke Direkte skremmende ut, men hvor lang tid tar det da å etterfylle 1000 liter ?

Jeg har aldri fått klager på at jeg pumper gråvannet rett over bord. Septik er en større utfordring, og her må du nok belage deg på å tømme et par ganger over vinteren.

Hvor mange liter må man regne pr pers per dag ? Jeg ser det er 800 liter septik tank på den i eksempelet (det er vel kanskje noe over Normalen). Hvor ofte må man regne med å reise på fjorden for å tømme da tro.

Hei!

Eg bur i båt på andre vinteren no, i ein halvisolert seglbåt frå 70-talet. Det fungerer heilt fint, sjølv om alle spør om det er kaldt om bord :crazy:

Det bur også eit par andre i større, meir moderne båtar i hamna her. Mitt inntrykk er at ein greier seg med det ein har. Sjølv har eg berre 150 liter ferskvatn, og det held i over ei veke om eg dusjar på land. I større båtar med meir kapasitet sløser ein gjerne meir med vatnet, og ein må fylle like ofte. Kulde har ikkje vore eit problem. Sjølv om det ikkje er godt isolert, er det ikkje så stort luftvolum som skal varmast opp. På det kaldaste i vinter gjekk dieselvarmaren på 3-3,5 KW (-15 grader ute). Når temperaturen ligg på kring 0 grader, går han på 1,3 KW og brukar ca 4 liter diesel i døgnet. Straum/dieselrekninga er nok mindre enn ho var då eg budde i eit dårleg isolert murhus før eg flytta i båt.

Når det gjeld kondens har det ein tendens til å verte fuktig i tette skap og hyller, så der bør ein berre oppbevare ting som toler vatn og ikkje myglar. Dei eksponerte flatene om bord som har god lufting er heilt tørre og fine. I fjor vinter var dieselvarmaren øydelagt, og eg brukte berre elektrisk oppvarming. Då vart det mykje kondens i båten. Med dieselvarmar som hentar luft frå utsida, vert lufta nesten for tørr om bord.

Når det gjeld vask av kle / lange dusjar løner det seg nok å ha eit velfungerande serviceanlegg på land, sjølv om ein del vel å vaske kle om bord i båtane sine.

Å bu i båt er vel meir ein livsstil enn noko ein gjer for å spare pengar. Det er triveleg om ein likar det, og det er praktisk på ein upraktisk måte. Omtrent som å vere på hyttetur heile året. Og det er noko heilt spesielt når hauststormane bles og regnet trommar på dekk, medan ein sit med ei god bok i lyset frå ein parafinlampe. Sommarane er også fantastiske i båt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Ja. Jeg tror det er viktig å som sagt tenke litt på hverdagen og hva du ønsker deg. Her på marinaen finnes alle slags folk, og alle har sikkert forskjellige prioriteringer og behov. I min lille seilbåt er det ikke store plassen, og jeg tror ikke jeg ville bodd her med en samboer. på den andre siden finnes det par som bor i mindre båter. selv om det er lavt under taket i forpiggen, synes jeg ikke dette kvalifiserer til kummerlig, mens noen får klaus av bare tanken. det kommer altså an på innstilling og hva du forbinder med kummerlig og upraktisk. jeg synes det er praktisk i båt da du har alt du trenger nær deg. jeg blir tvunget til å ha det i allefall litt ryddig, og å ha færre ting enn på land synes jeg ikke gjør noen ting. som nevnt under - man bruker det man har. har man store hus og stor plass, eller stor vanntank, sløser man og bruker større plass. da jeg flytta i båt og fikk mindre plass en før, tok jeg med hva jeg hadde behov for - og har aldri savnet hva jeg dro fra.

det jeg mener med havneleie er jo relativt. i de fleste andre byer enn oslo er det ganske rimelig å få båtplass, selv til større båter. kjenner noen i bergen som bare betaler et par tusenlapper i sesongen. om du skal ha en stor båt liggende på herbern i oslo hele året, koster det deg sikkert 50.000 pluss. Mange marinaer tar også mye for strømmen, her jeg ligger er det rundt 1.50/kwh. Om en da har et båtlån å betjene i tillegg, kan månedsutgiftene raskt bli ekvalente med hva du må ut med for en leilighet. Siden du har båt fra før, vet du jo hva generellt vedlikehold koster, for min egen del er det alltid noe som bør fikses:)

Uansett, oppsøk noen båtboere om du finner noen, leit rundt på nett - på siden til norsk båtboerforening er det linka til mange båtboere - da ofte folk i "bobåter". lykke til!

Her på Vestlandet er Normal Vinteren rundt 0 grader. Hadde ekstrem vinter i fjor og Nov/Des i år, med kanskje 10 kalde over tid, men det er unntaket.

Men vil det være en stor fordel med ved/gass ovn da mao ?

Tja, jeg ser ganske stor verdi i å slippe å håndtere flere drivstofftyper, så jeg mener at en dieselbrenner av noe slag er svaret hvis båten har med seg diesel fra før av.

En Kubikk, er det 1000 Liter ? Og dere vasker Klær og dusjer ombord også ?

Det høres jo ikke Direkte skremmende ut, men hvor lang tid tar det da å etterfylle 1000 liter ?

Vi dusjer, men klesvasken håndteres på land siden jeg ikke regelmessig har tilgang til ren strøm. Fylling tar kanskje en halvtime-time, avhengig av hvor bra flyt det er i slangen? Jeg har faktisk aldri tenkt så mye over hvor lang tid det tar.

Hvor mange liter må man regne pr pers per dag ? Jeg ser det er 800 liter septik tank på den i eksempelet (det er vel kanskje noe over Normalen). Hvor ofte må man regne med å reise på fjorden for å tømme da tro.

Jeg vet faktisk ikke hvor stor septiktank jeg har, og det er vanskelig å komme til for å måle. 800 liter er mye, men jeg tror man i alle fall må regne med å måtte tømme noen ganger over vinteren. Det er altså enten nødvendig å ligge slik at man ikke blir blokkert inne av is, eller ordne seg en mulighet til å bæsje på land.

Vi flyttet inn rett etter påsken i fjor og bor fortsatt her, strømmen koster 1,05 og det anser jeg som akseptabelt, havneleien har vi spesialpris på men jeg tror det koster rundt 20000.- for sommersesongen om rundt 6-7000.- for vinteren her vi ligger. Da har vi nærmest ubegrenset med strøm, jeg bruker nå 32A og kan øke til 64A om jeg måtte ønske.

Vi har dusj,vaskemaskin , tørketrommel og stor kjøl/frys på land her men skal vi ha vann så må det være isfritt så jeg får tøffet 200meter bort for å fyll, er det is så er det å strekke 170meter hageslange. Nå fylte jeg 360liter ca 10 November og vi har fortsatt ca 100liter igjen så det går nok enda et partre uker før det er behov for å fylle. Men vi bærer med oss vann på flaske som vi bruker til drikke osv.

Når det gjelder fyring så føler jeg at jeg bor under åpen himmel, står på 5KW elektrisk hele tiden her når det er lavere temp enn 5-10minus, med 15minus og litt vind så må dieselen på i tillegg og da har vi kapasitet til 10500KW totalt.

Stor båt (oceanis 43) med digre vinduer og enkeltlaminat, jeg vet ikke hvordan det er med andre men jeg må dra på meg eskimodress om jeg ikke fyrer som jeg gjør.

Naboen min her bor i en eldre 32foter, der har han bodd i 9år, han fyrer med godt under halvparten av meg.

Fukt er ikke noe problem på denne tiden av året, starter jeg avfukteren så kommer det nær null inn i den, men senhøstes og til våren så vil det nok være behov for avfukting igjen, i forpiggen så fryser lakenet fast i båten osv :) der det er tett mellom madrass og skrog men det går greit.

Det jeg kunne tenkt meg var watermaker, vaskemaskin, et sovermo mindre og masse mer skapplass

Redigert av Enzo (see edit history)

Vi flyttet inn rett etter påsken i fjor og bor fortsatt her, strømmen koster 1,05 og det anser jeg som akseptabelt, havneleien har vi spesialpris på men jeg tror det koster rundt 20000.- for sommersesongen om rundt 6-7000.- for vinteren her vi ligger.

Hmmm.

Hvis man da regner Ca 30 000 i båtplass pr år og 20 000 i strøm/fuel pr år, har man ett realistisk bilde av kostnadd da ?

På land koster det meg rundt 13 000,- pr mnd å bo i Stavanger. 50000/12 = 4166,- Mao har jeg Ca 8800,- pr mnd å betjene båtlån for hvis jeg flytter i båt. Men er da ikke med i verdistigningen en eiendom erfaringsmessig vil ha.

Mao bør lånekostnaddene under 8800 pr mnd, men med litt egenkapital tror jeg det skal være mulig, men kan ikke satse på noe luksus båt. Og som bonus får jeg bo på sjøen da, og det har jo sin egen verdi :thumbsup:

Er det noe jeg overser i regnestykket ?

Hvis du tar alle båtkostnadene inn i boligregnskapet, har du jo gratis fritidsbåt! Oj,oj! :clap:

:yesnod::giggle::lipseal:

Har ikke tatt med vedlikehold i regnskapet, men en eiendom er ikke vedlikeholdsfri den heller.

Jeg tror ikke det å bo i båt er direkte lukurativt, men det er ett meget tøfft eiendoms marked her i byen for tiden. Eiendommene ryker på under ett døgn etter visning til fort opp mot 1/2 mill over prisantydning. Føler at man ved båtkjøp ihvertfall har litt bedre tid å tenke seg om 2 ganger.

Og jeg skal ikke stikke under en stol at tanken på å bo i båt appelerer veldig, og har gjort det lenge. Men jeg må klare å få det praktisk og komfortabelt nok for Samboer og deltidssønn til at det blir aktuelt.

Jeg ville ikke bodd i en husbåt som ikke kan brukes som "båt" endel av sjarmen med dette er jo å ta hjemmet på ryggen og flytte utsikt innimellom.

Før så stresset vi og pakket på fredagen, kjøpte inn mat osv og kom oss avgårde for helgeturen, nå er det slik at om vi vil så kan vi bare slippe fortøyningene når som helst uten noen planlegging. Alt vi eier er jo her allerede , maten den er selvsagt her hele tiden og det er jo ingenting på land som holder oss igjen.

Jeg hadde heller ikke lagt meg ned og dødd om båten var litt mindre, når man blir vant til dette så endres kravene og hvordan man ser på båten litt.

Hva med å bytte inn din nåverdende båt i en større? Blir jo mindre utgifter å barre ha en båt...

Jeg vil ha en fridtidsbåt som er liten nok til å være enkel og praktisk til både fiske/teiner og å ankre og finne gjestehavn til. Samtidig skal den være seilbar :sailing:

Den båten jeg vil bo i skal være stor og behagelig og ha stor kapasitet på vann og septik.

Jeg klarer egentlig ikke å se for meg noe annet enn at dette er to forskjellige båter.

Eksempel på det jeg ser for meg som bo båt : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22444518

Drømmen er å bo komfortabelt, og med seilbåten fortøyet i 'verandaen' så det er fort gjort å stikke ut en kveldstur. Mulig jeg kan bytte ut fritidsbåten med en billigere for å frigjøre kapital, men jeg ønsker i det lengste å beholde den.

Jeg vet faktisk ikke hvor stor septiktank jeg har, og det er vanskelig å komme til for å måle. 800 liter er mye, men jeg tror man i alle fall må regne med å måtte tømme noen ganger over vinteren. Det er altså enten nødvendig å ligge slik at man ikke blir blokkert inne av is, eller ordne seg en mulighet til å bæsje på land.

Vi har dusj,vaskemaskin , tørketrommel og stor kjøl/frys på land her men skal vi ha vann så må det være isfritt så jeg får tøffet 200meter bort for å fyll, er det is så er det å strekke 170meter hageslange. Nå fylte jeg 360liter ca 10 November og vi har fortsatt ca 100liter igjen så det går nok enda et partre uker før det er behov for å fylle. Men vi bærer med oss vann på flaske som vi bruker til drikke osv.

Is er aldri ett problem her, så det vil ikke være problemer å flytte båten pga det, men blir den større enn 50 fot har jeg ikke lov. Mao må jeg begrense meg til Max 50 fot da. Det utelukker jo de største skøytene ihvertfall :confused: .

Kjenner ikke til at det er tilrettelagte områder for båtboere i regionen her, så må nok satse på å være mest mulig selvhjulpen.

Kan tenke meg at det kanskje er muligheter for å ligge ved Oljemuseet om Vinteren, der det vel er Service bygg, men ihvertfall sommerstid må jeg nok satse på å få til hverdagslivet ombord, på en eller annen privat kai/brygge, og kun klare meg med landstrøm, og ellers det jeg får til ombord.

Alt kan fryse bare det blir kaldt nok.

Faren for at vanntankene fryser i Rogaland er vel ikke så store.

Hva endel har gjort, inkl, meg selv er å plassere en liten frostvakt i rommet hvor vanntankene er plassert. Eller dekke til med xtra isolasjon over tankene.

Jeg har plassert en 45 Watts varmerør rett under tappekrana til vannet. så da fryser i allefall ikke krana i stykker.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Septik og vantanker i bunn av båt, kan disse fryse selv om oppholdsrom etc over er oppvarmet til vanlig romtemperatur ?

Nei, ikkje dersom oppholdsrommet over er oppvarmet.

Hos meg fryser rør og kraner når båten ligger kald over litt tid, men med oppvarmet båt fryser det ikkje. Tankene fryser ikkje, det skal i så fall lange perioder med mange minus til, i Florø er ikkje det kvardagskost... Sjøen her oppe har i vinter ikkje vert under 1,7 grader, som regel ligger det på godt over 4 grader (målinger foretatt av badevaktene på Havhesten).

Redigert av Tempest (see edit history)

Flytta nettopp inn i båten mens eg går på skule i Bergen, blir her iallefall til mai. Hadde det vore bare meg hadde eg ikkje vurdert å flytte på land igjen på ei god stund. I vekene er eg aleina i båten og har kjempegod plass, lukker igjen 2 lugarer. Fyrer med ein ovn på 1000w og fyrer ett par timer i døgnet med dieselvarmeren om eg syns det blir kaldt.

Vaskemaskin og tørketrommel har me på land, og vatn 5m fra båten om det ikkje blir for kaldt, da stenges det.

Ett tips for å halde varmen om natta er å kjøpe varmeteppe, ca 60w som varmer opp i køya og tørker ut madrasser og dyner.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Sende ombord en snekker i denne kanskje? Mangler jo bare litt innredning kan det se ut som!Husbåt

Den var jo ikke så tosken. Dessuten ligger den bare ett steinkast fra båtplassen min, så denne skal jeg ta en kikk på. :thumbsup:

12*5 meter = Ca 60 m3, så den er litt liten da, og den vil kreve ombygning og investering, så det spørs om det blir aktuelt, men absolutt verdt en kikk ja :yesnod:

Er det andre forslag på aktuelle kandidater ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...