Jump to content

Hvordan aktivere radaren GMR24 HD

REM

Recommended Posts

Jeg holder på å kople opp en Garmin GMR24 HD og kan ikke se at båten, hvor det også satt en radar tidligere, har en dedikert bryter for aktivering av radaren. Skal den kanskje koples sammen med plotteren slik at radaren alltid starter når en slår på plotteren? :nonod: Tror egentlig ikke det.

Jeg ønsker å kunne slå av/på radaren uavhengig av plotteren. Kan jeg bare kople den over en egen bryter uten at dette skader eller skaper forstyrrelser når jeg slår radar av/på med plotter igang?

Hvordan har dere gjort det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

OK, bra. Allikevel må du kanskje også aktivere radaren fra plotteren?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Husker ikke helt 100 her i januar :).

Jeg mener den starter/varmer opp første gangen når jeg bytter til radar om bryteren er on,

og går i sleep mode om jeg går derfra til en annen side. Det er vel noen setinger et eller annet sted for hvordan den skal oppføre seg mtp timeouts osv. Jeg har forøvrig en 3010C plotter.

Løfter denne. Ikke fler som har koplet opp radar her?

ad. planlegging:

Jeg har en GMR18 og har ikke koblet den over egen bryter.Når du slår på plotteren starter radaren opp og går i sleep mode etter en liten stund .Så slår du den på fra plotteren når du ønsker å bruke den.Dette er jo" plugg and play" fra Garmin og fungerer helt greit slik.

Men det er ikke noe i veien for å koble den via egen bryter.Det du da får er en uforholdsmessig lang oppstart når du ønsker å bruke den da den har en viss oppvarmingstid.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Enig med siste innringer.

Radaren starter når du slår på plotteren, tilkjennegir seg for plotteren slik at denne tar fram menyene for radar i tillegg til de andre menyene. Radaren stopper så rotasjonen/sending og går i standby til du velger "overføringsradar" i radarmenyen. Da starter radaren igjen.

Etterpå kan du gå inn i samme menyen og sette den i standby igjen hvis du ønsker det.

Jeg har tro på at elektronikk på sjøen bør startes oftest mulig for å ha et langt liv, og ville absolutt ikke satt inn en ekstra bryter (feilkilde) som hindret denne oppstarten.

Eneste negative måtte være at det summer i domen 20-30 sek.

Mons

Javel da er saken biff. Jeg dropper egen bryter og kopler meg på plotteren. Takk for hjelpa.

ad. planlegging:

Radaren starter når du slår på plotteren, tilkjennegir seg for plotteren slik at denne tar fram menyene for radar i tillegg til de andre menyene. Radaren stopper så rotasjonen/sending og går i standby til du velger "overføringsradar" i radarmenyen. Da starter radaren igjen.

Det er vel ikke slik at radaren sender i disse sekundene? Eller er det noe ny solid state greier uten oppvarmingstid? En radar har bare godt av å gå, særlig de radarene som er minst i bruk.

Det finnes to forskjellige tilstander digitale radarer (HD radarer) kan være i når de er avslått i fra MFD. Enten er Ethernetforbindelesen oppe å går, mens resten er slått av, ellers så er all elektronikk bortsett fra en liten wake-up krets slått av. Tror Raymarine benytter seg av den siste metoden, hva de andre produsentene gjør vet jeg ikke.

Hei

Monterte Garmin 4012 og 24 HDR i 2009.

La radar på egen bryter.

Radaren kommer da automatisk inn i menyen på plotteren når jeg slår radaren på.

Ikke mere hokkus pokkus en det.

Koblet også til kompasset fra Raymarin 6002 Autopilot inn på plotteren og

har dermed Marpafunksjon på radaren. Litt morro men ikke særlig nyttig.

Tiki Navigator ble i båten og det ble brukt under navigasjon, da det er meget brukervennlig

Kartdelen fra Garminoppsettet ble mere som en backup.

Hilsen Nils

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...