Erato Startet 25.Januar.2011 Del på Facebook Startet 25.Januar.2011 Hei Er det noen som har erfaring med bruk av en denne typen gass ovn? Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 25.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Ingen som har erfaring med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 ikkje akkurat den men tilsvarende. Joda varmer som bare juling de, mykje bedre enn eg trudde. Men fuktig blir det.. Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Har den i en 24 fot snekke. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Vegardlw Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Butan leverer vel samme avfall som propan, altså vann. Det betyr at du sannsynligvis vil få et rimelig fuktig klima innenførs ved bruk av denne, det er grunnen til at jeg ikke ønsker gassovn i båten. Men varmer, det gjør de. Men nå er jeg veldig usikker på fordeler/ulemper med butan kontra propan? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Funker helt fint den og varmer bra, men når det drar seg ned mot null gr. så er det ikke mye futt i gassboksene og da blir det ikke mye varme å få. Men som tilleggsvarme på kjølige sommerkvelder fungerer den bra, kan ikke si at jeg har merket noe mere fuktighet pga denne ovnen. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Jeg har den der, og er sånn halvveis fornøyd. Den står ikke så stødig og kan velte ved litt sjø, men den slukker ihvertfall automatisk, heldighvis. Grei og lett i bruk. Men jeg synes den bruker MYE mer gass enn den andre ovnen jeg har. På full guffe slukker denne lenge før den andre når de begge står på fullt. Og på lavere effekt slukker den også lenge før den andre jeg har. Og den varmer ikke mer heller. Litt rart, men det er ihvertfall fakta. Jeg har selvfølgelig testa de samtidig. Er en hai på gassen den der av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Erato Svart 25.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Takk for svar. Den er kunn tenkt som bruk i sommerhalvåret, og bare til kjapp oppvarming. Det er ikke så stort, så trenger ikke ha på den så lenge om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 da er vel saken grei. Dette er nok en flott ovn til ditt bruk. Men som sagt, under 0 grader er gass dårlige greier. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Har god erfaring med å bruke denne som tilleggsvarmer. Den får fort opp temperaturen i cabinen i sommerhalvåret. Har heller ikke merket noe til fuktighet, men lufter med gløtt på luken når jeg bruker den. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Til ditt bruk, helt greit. MEN en advarsel om disse gass boksene. De er ikke til å stole på. Har hatt ett par bokser som har lekket gass. Opbevares IKKE inne i båten. ville også bært ovnen ut når ikke i bruk, hvis gassboksen fortsatt ligger i varmeren. 2 bokser som lakk var kjøpt på BT. En 3. var kjøpt i båtutstyrsbutikk. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Erato Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Til ditt bruk, helt greit. MEN en advarsel om disse gass boksene. De er ikke til å stole på. Har hatt ett par bokser som har lekket gass. Opbevares IKKE inne i båten. ville også bært ovnen ut når ikke i bruk, hvis gassboksen fortsatt ligger i varmeren. 2 bokser som lakk var kjøpt på BT. En 3. var kjøpt i båtutstyrsbutikk. Takk for tips. Jeg kommer ikke til å stole på de 100%, og uansett så skal det en gass alarm inn dit. Bare jeg får oppgradert det elektriske. Den er som sagt bare tenkt å bruk ved behov og jeg tenker kunn i korte stunder. Bør vell ikke kreve lange tiden å varme opp i sommerhalvåret. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Ville heller vurdert Heatpal, som fyres med rødsprit Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Ville heller vurdert Heatpal, som fyres med rødsprit Tenkte på det, men av en eller annen grunn har jeg forelsket meg litt i den lille gassovnen Den er ihvertfall bestilt, og skulle det no vise seg at den ikke er helt kurant å bruke så er det bare å bytte. Er ikke akkurat store kostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Mulig Heatpal er blitt bdere med åra. Hadde 1. genrasjon for en liten mannsalder siden. Syns den oset rødsprit og ga en fæl lukt i båten. Fukt problemet er vel likt med rødsprit brenner og gass. De små gass ovnene er helt grei. Så lenge man husker på at det er gass man holder på med. Gjelder spessielt ved lagring av reserve bokser og varmer. OBS. De billigste typene har ikke flamme sikring. Bør derfor hives pokker i vold. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Erato Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 OBS. De billigste typene har ikke flamme sikring. Bør derfor hives pokker i vold. Det viste jeg ikke. Skal huske på det når bokser skal handles. Hvor bruker du å kjøpe de, har de det på Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Det er de billigste ovnene som ikke har flammevakt. Om flammen skulle blåse ut av en eller annen grunn. Vil uforbrent gass fortsette å komme ut av varmeren, til beholderen er tom. Den du linket til fra Maritim, tror jeg har flammevakt. Typen som selges på Biltema har ikke. Var/er også noen grønne ovner til salgs hos enkelte båtutetyrsforettninger som ikke har/hadde flammevakt. Kostet vel 298,- tror jeg. Den jeg hadde. Var kjøpte i en båtbutikk. Denne hadde ikke vakt og er derfor fjernet fra båten. Var når jeg skulle fjerne noen bokser som var blitt liggende igjen, jeg oppdaget at de hadde lekket ut gass. Heldigvis var de lagret på forsvalig plass. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mix Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Jeg fatter ikke at Båtutstyrsbutikker i det hele tatt nedverdiger seg til å selge disse butanbombe apperatene. Slikt hører ikke hjemme i båt i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Til ditt bruk, helt greit. MEN en advarsel om disse gass boksene. De er ikke til å stole på. Har hatt ett par bokser som har lekket gass. Opbevares IKKE inne i båten. ville også bært ovnen ut når ikke i bruk, hvis gassboksen fortsatt ligger i varmeren. 2 bokser som lakk var kjøpt på BT. En 3. var kjøpt i båtutstyrsbutikk. Denne støtter jeg. Vi tar ut boksen når ovnen ikke er i bruk, og legger den i ankerboksen (som er drenert i bunnen), sammen med reserveboksene. Har man gass av noe slag i båt, er gassalarm ett must. Denne varsler tidlig nok ved lekasje, og jeg ser derfor ingen stor risiko ved å bruke en slik ovn. Uten blir det rene dødsfellen. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Har en liten versjon som jeg bruker til kaffekoking, den har jeg hatt på når det blir litt kaldt, jeg og har opplevd at det blir vel fuktig.Jeg bruker Wallas 1800 med varmelokk, den er veldig god. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Wallas Service Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Jeg fatter ikke at Båtutstyrsbutikker i det hele tatt nedverdiger seg til å selge disse butanbombe apperatene. Slikt hører ikke hjemme i båt i det hele tatt. Absolutt helt enig i dette Det finnes helt klare regler for hva slags gassutsyr som er lovlig ombord i båt, og varmere/kokere med løs butanflaske kommer ikke inn i denne kategorien. Skal slike gassprodukter på død og liv brukes ombord i båt, så skal det skje ute, på et selvlensende dekk (sjekk at pakninger til motorromsluker mv er garantert tette), eller aller helst på land. Under oppbevaring (når de ikke er bruk) så skal flasken demonteres fra apparatet, og oppbevares adskilt ute i ventilert rom. Om det er aldri så mye tennsikringer, veltesikringer eller automatisk stenging ved lavt oksygennivå, så spiller det ingen rolle. Har ingenting ombord i en båt å gjøre. Får du en eksplosjon i båten som kan føres tilbake til et slikt produkt, så håper jeg du har nok på bok til å kjøpe ny båt. Kan ikke regne med dekning fra forsikringa - uansett. Tenk heller sikkerhet for de som skal være med i båten, og kjøp noe skikkelig. Heat-Pal er nevnt, og den er forsåvidt grei nok (bortsett fra lukta), og Wallas 800 med viftelokk er nevnt. Det bør nevnes at i tillegg til å være Wallas-entusiast, så er jeg faktisk godkjent for gassinstallasjoner i båt - selv om jeg ikke praktiserer så mye den biten i mitt firma. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Jeg bruker Wallas 1800 med varmelokk, den er veldig god. Regner med at du mener Wallas 800 med varmelokk? 1800 er en varmer, og kan ikke kokes på. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Erato Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Absolutt helt enig i dette Det finnes helt klare regler for hva slags gassutsyr som er lovlig ombord i båt, og varmere/kokere med løs butanflaske kommer ikke inn i denne kategorien. Skal slike gassprodukter på død og liv brukes ombord i båt, så skal det skje ute, på et selvlensende dekk (sjekk at pakninger til motorromsluker mv er garantert tette), eller aller helst på land. Under oppbevaring (når de ikke er bruk) så skal flasken demonteres fra apparatet, og oppbevares adskilt ute i ventilert rom. Om det er aldri så mye tennsikringer, veltesikringer eller automatisk stenging ved lavt oksygennivå, så spiller det ingen rolle. Har ingenting ombord i en båt å gjøre. Får du en eksplosjon i båten som kan føres tilbake til et slikt produkt, så håper jeg du har nok på bok til å kjøpe ny båt. Kan ikke regne med dekning fra forsikringa - uansett. Tenk heller sikkerhet for de som skal være med i båten, og kjøp noe skikkelig. Heat-Pal er nevnt, og den er forsåvidt grei nok (bortsett fra lukta), og Wallas 800 med viftelokk er nevnt. Det bør nevnes at i tillegg til å være Wallas-entusiast, så er jeg faktisk godkjent for gassinstallasjoner i båt - selv om jeg ikke praktiserer så mye den biten i mitt firma. Vet at gass skal brukes med forsiktighet, men til mitt bruk mener jeg denne ovnen passer godt. Jeg har selv mer eller mindre vokst opp i campingvogn, og den har vært brukt hver helg hele vinterhalvåret. Gass har vært hovedoppvarmingskilde, og aldri har det vært fare på ferde. Hverken for oss eller for andre på campingplassen. Nå oppbevares jo gassflasken på utsiden av vogna, men det er gass i systemet innendørs. Og jeg tenker at det er mer gass i de plastslangene der, enn det er i de små boksene til denne ovnen. Bruker også gass til innendørs oppvarming og i egen vogn. Aldri er det en lekasje, og om det blir det så har jeg alarm montert nede ved gulvet. Det blir alarm i båten å. Syns det virker farligere å holde på med parafin, hvor det ikke skal store bevegelsen i båten, før man søler litt. Den Wallasen var kjempefin, men prisen er alt for drøy. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Jeg har selv mer eller mindre vokst opp i campingvogn, Husk bare at gass er tyngre enn luft. Derfor har alle campingvogner ventiler i gulvet som slipper ut eventuell gasslekkasje. Dette fungerer imidlertid dårlig i båt.... Og ja, en slik liten boks er mer enn nok til å fullstendig knuse båten din og samtidig invalidisere eller ta livet av de som måtte befinne seg ombord. Så det lønner seg å tenke seg litt om her.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erato Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Husk bare at gass er tyngre enn luft. Derfor har alle campingvogner ventiler i gulvet som slipper ut eventuell gasslekkasje. Dette fungerer imidlertid dårlig i båt.... Og ja, en slik liten boks er mer enn nok til å fullstendig knuse båten din og samtidig invalidisere eller ta livet av de som måtte befinne seg ombord. Så det lønner seg å tenke seg litt om her.... Ja, jeg vet det. Og selvsagt skal den brukes med stor forsiktighet og aldri uten at jeg er tilstede. Det er pågrunn av at gassen er tyngre enn luft at alarmen plasseres ved gulvet, men det vet du nok. Virker som du har god greie på det, og det greit å få svar som ikke er bare positivt å. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.