Jump to content

Motor i (nesten)nyinnkjøpt båt sprukket-kan jeg reklamere?

timon90

Recommended Posts

Heisann folks.

Kjøpte i fjor høst ny båt, Scand 24 HC med Merc. 3,0 135hk, som vistnok skulle være i bra stand, og funke som den skulle. For å gjøre en lang historie kort;

Viser seg at blokka har sprukket før, og blitt sveiset. Dette har kommet fram nå, i forbindelse med at denne motoren skal skiftes ut til en som er større (V8). Så at det hadde rent rustvann på siden av blokka, og bak eksosmanifolden er det en lang sveiselarve. Tydeligvis ikke tett.

Han jeg kjøpte båten av nevnte ingenting om dette. Jeg er ikke sikker på hvem som har sveist sprekken heller. Forrige eier har visstnok ikke hatt båten på vannet den tiden han hadde den, pga at han skulle pusse den opp.

Jeg har ikke brukt båten/hatt den på vannet mens jeg har hatt den(sesongen var over ved kjøp), men har startet opp motor, og den går forsåvidt OK, men det viser seg da at det ikke er så bra som det først så ut.

Kan jeg reklamere til selger om dette nå, selvom det er en stund siden? Har jo ikke hatt mulighet til å bruke båten pga sesongen var over. Skal jo reklamere innen rimelig tid, men hva er rimelig tid når man ikke kan teste utstyret skikkelig.

Beklager dårlig formulering, men håper noen her inne kan hjelpe meg :confused:

Takk

Trur ikke jeg sjanser på noen sånn løsning så lenge denne motoren egentlig er solgt. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg gitt blaffen i hele Merc motoren. Men tenkte få igjenn litt for den ettersom den er komplett med drev og alt.

Ville bare høre andres synspunkter på saken, og om det fortsatt er mulig å reklamere på kjøpet. Tenker da på om selger enten setter istand motor, evt. refunderer et symbolsk beløp. Ble jo sagt at den var helt i orden.

Der var Hokky akkurat før meg gitt :tongue:

Ja, tenkte høre med han, men tenkte også kanskje høre med tidligere eiere, og kanskje få hele historikken, evt hva som er gjort med motoren osv, og hva som ble opplyst den gangen han jeg kjøpte den av kjøpte den.

Nå er det vel en stund siden scand 24 hc var ny, mercruiser`n er vel ikke så ny den heller kan jeg tenke meg. Har du kjøpt den av en som ikke har brukt den så blir det ekstra vanskelig men ikke umulig å jeg kan ikke tenke meg at det er for sent.

Den blokka er vel noe av det enklere å få tak i å representerer vel ikke all verdens verdi så det spørs vel heller om du orker å gå på en slik tolmodighetsprøve som en reklamasjon av og til kan være?

Solgte en båt med sveiset topp for noen år siden, informerte interessenter og la det inn i kjøpekontrakten når jeg solgte den, gjorde ikke utslag på prisen overhodet.

Ville nok vurdert ei ny sveiselarve å åpenhet om dette til ev kjøpere.

Før høre med han som skal ha den hva han mener er ok, men jeg skulle uannsett i utgangspunktet selge motoren "as is", kun for å ikke sitte igjenn med en motor jeg ikke har bruk for. Derfor er jeg redd for å bli stilt ansvarlig osv om det skulle skje noe med den hos evt. kommende eier.

Jeg er en trassig jævel som ikke gir opp med det første, så kunne jo vært litt morsomt å prøve en reklamasjon til forrige eier, da jeg har vondt for å tro at han ikke har visst noe om dette overhodet.

Dette har jo også litt med hva du betalte for båten og din moral mot hans moral.

Eksempel 1: Hvis du fikk den billig ser jeg ingen grunn til å lage et helsikkens oppstyr når du egentlig bare tapper mannen for penger han ikke har etter å ha solgt den billig til deg og samtidig nevnte at han trodde alt virket.

Eksempel 2: Hvis han skrøt uhemmet av båten og sa at alt var helt iorden og du derfor måtte gi mye for båten så ville jeg abolutt forsøkt å få igjen litt penger.

Ikke for å være frekk, men får inntrykk av at du veit litt om han jeg kjøpte båten av, og evt hvor mye jeg har gitt for skuta. Det litt pga måten du sa det på, og bostedskommunen din. Men det gjør meg ingenting. Men om så er tilfelle, så kan du bekrefte eller avkrefte det.

Jeg er ikke ute etter å lage oppstyr av noe slag, men er jo ikke noe morro å oppdage sånne alvorlige ting, når man først har intrykk av at man har kjøpt noe som virker til å være bra, men som viser seg å i værste fall være søppel.

Jeg er glad jeg oppdaget dette nå, og ikke etter at noen har kjøpt den av meg, og står midtfjords med motorhavari pga vann i olja.

Ikke for å være frekk, men får inntrykk av at du veit litt om han jeg kjøpte båten av, og evt hvor mye jeg har gitt for skuta. Det litt pga måten du sa det på, og bostedskommunen din. Men det gjør meg ingenting. Men om så er tilfelle, så kan du bekrefte eller avkrefte det.

Beklager om du ble fornermet, det var ikke meningen, jeg la bare ut to varianter fordi jeg driver litt med kjøp og salg av bil og har vært oppi begge situasjoner. Jeg vet ingenting om hverken deg, båten din eller han du har kjøpt den av, og ikke bryr jeg meg heller, det var bare min personlige mening om de to eksemplene jeg oppga. :smiley:

Okay. Bare var veldig mye som kunne hengt sammen der. Men da er det jo greit. Men for å ha det sagt da, så henta vi båten på Askøy nemlig.

Jeg er egentlig enig i begge dine eksempler, men syns det er litt dumt å ikke si noe om det til han jeg kjøpte av, om det er noe vedkommende kan bli stilt ansvarlig for.

Jeg driver daglig med reparasjon av hvitevarer, og avgjør og behandler garanti og reklamasjonssaker fra kunde til leverandør, så veit litt hvordan ting funker, og selvom det er i miniskala i forhold til mitt tilfelle med båtmotor, så mener jeg det er bedre å ta det opp, enn å ikke gjøre det.

Kjøper man brukt, så kjøper man brukt. Sånn er det med den saken.

Jeg har gått på en sikkelig smell der med en bil jeg kjøpte. Bare min egen feil at jeg ikke sjekket bilen bedre før kjøpet.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Men hvis eneste lyte på den gamle motoren kun er en liten sprekk, så er det sannsynligvis en liten frostspreng vi snakker om. Må da være en bagatell å slipe ned dette, opp til biltema og kjøpe en liten pakke med støpejernselektroder. Disse er lett å sveise med, bare pass på og holde sveisen kald hele tiden, kun sveise en liten larve om gangen påfulgt av lette slag med slaggpikken. Pass på at du hele tiden holder sveisen så kald at du kan legge hånden nedpå etter en liten stund. Blir som nytt,det, vet du.

Tydligvis livfarlig og selge noe som helst her i landet snart.. Hva forventer du av en Båt og motor som kanskje er nærmere 30 år.. Er folk virkelig blitt så store kødder at man skal dra ut vær eneste lusne krone av folk?? Det er noa alvorlig feil med lovverket spør du meg.. men kanskje mest folks holdinger. :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det smaker ikkje godt å oppdage slik, men rustrenninger på motor tyder på at du ikkje har gjort din undersøkelsesplikt som kjøper, eg tenker at du kanskje skulle sett det når du inspiserte båten. Og når det i tilleg er mulig at dette skriver seg ennå fleire eiere tilbake, så ville eg ikkje forventa noko plaster på såret. Eg trur ikkje det finnes noko rettigheter du kan bruke mot han.

Men ein tlf skader ikkje, det er verdt eit forsøk. Kanskje selger forstår at det ikkje vart oppdaga før nå, og har sovet dårlig? :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Takk gud for at jeg solgte båten til en fornuftig kar. Og samtidig tror jeg nok han er fornøyd med at han solgte båten til en fornuftig kar.

Jeg synes du lager litt mye oppstyr av en bagatell. Jeg ville ha ringt fyren og lagt fram saken som det var. Er tidligere eier en ærlig kar så vil dere nok komme til enighet. I værste fall får du beskjed om at han ikke visste noe, og da er det vel heller ikke noe du kan gjøre. Brukt er brukt, og noen overraskelser må man regne med.

Båten jeg nettopp kjøpte kom levert med knust sidevindu i vindskjermen, jeg var på tur til å banne selger nord og ned helt til rederiet tok på seg all skyld.

Webastoen var det ikke liv i. Jaja, den funka som den skulle da jeg inspiserte båten i desember, men nå er den død, skal jeg kverke selger for dette? Selvfølgelig ikke.

Båten jeg sendte nedover var en 2005mod så alt skulle være tipp topp, men underveis i 15 minus sprakk det ene vinduet i kalesjen. Kjøper informerte meg men ba meg instendig om ikke å tenke mer på dette for det fikset han selv.

Dette er selvfølgelig bagateller i forhold til ditt problem, men ta en hyggelig telefon til selger så får du hvertfall et hyggelig svar, så kan du vurdere hva du gjør utfra det

Det var absolutt ikke meningen å kjølhale selv om jeg kanskje startet litt kvasst.

Oppfordringen min var å rett å slett ta en hyggelig telefon å forklare hva som var oppdaget og så se an reaksjonen til selger. Var ikke meningen å høres krass eller ufin ut.

Jeg gidder ikke svare alle us(m)aklige kommentarer her, men ser det blir nevnt holdninger. Akkurat det vil jeg svare på.

For når man er å ser på et objekt som er intressangt, studerer etter beste evne og ikke finner noe mistenkelig, og KANSKJE selger vet om noe med f.eks motor, som jeg ikke legger merke til, og velger å ikke si noe om dette, så tør jeg påstå at en sånn holdning er forkastelig.

Greia er at selger ikke kunne stille noen særlig form for garanti(forståelig på en motor som er 18 år), men garanterer at alt skal virke som det skal, og at det ikke har vært noe problemer med den.

Det rustvannet jeg nevner er noe som har oppstått i vinter, og var ikke der da jeg så på båten. Nå som det har blitt mildere, og det har vært mer folkelig temp. for å drive oppi båten, viser det seg at det har rent litt rustvann nedover blokka. Og ja, jeg har konservert den.

Man skal vel ikke REGNE med at en motor som er opplyst at skal være i god stand skal være sprukket. Dette er ikke en bagatell, og derfor føler jeg det kunne vært nødvendig å "reklamere".

Som selger plikter man jo på en måte å være ærlig, og å opplyse om evt. feil og mangler. Om man ikke veit om noe, så er jo ikke det noe man får gjort noe med, men en sånn betydelig ting må jo ha blitt oppdaget en eller annen gang!?

Men som kjøper må man jo også inspisere nøye, noe jeg føler jeg gjorde(er ikke helt blåst når det gjelder motor, men heller ingen proff).

For å si det rett ut, så gir jeg egentlig beng i motoren, for jeg driver å bygger opp en V8 som skal oppi i stede, men jeg har egentlig solgt Merc. motoren, noe som antagelig ikke kan gjennomføres alikevel. Synd for han som trengte motor, og synd for meg som trengte penger.

Du har altså sett en stripe av rustvann nå etter opplag. Kordan kan du vite at det lekker nevneverdig , har du startet og sett det pipler vann elr er det bare denne omtalte stripen du baserer det her på?

Alt virker jo fint og bra heilt til det plutselig ikkje gjør det lenger. Og at den er sveist en gang i tiden gjør den i utgangspunktet ikkje noe dårligere. Men intet varer evig, spesielt ikkje om den er direktekjølt. Også kommer den 'kjøpt av en som ikkje har hatt den på vannet på årevis' faktoren inn i bildet. Tidens tann tærer vel så fort sjøl om ting ikkje er i bruk. Det er ikkje godt å garantere noe som helst på noe som er så gammelt. Det kan jo virke som en vind kvar en dag før plutselig knas. Klart det er ergerlig når ting viser seg å ikkje være som en har tenkt det skal være men det er nå en gang slik med gamle ting. Til lenger de har stått til større sjangs for havari når det taes i bruk igjen. En må ha god råd skal en kjøpe billig er noe som heter. Som i gammelt. Den komplette pakken med drev er nå ikkje verdiløst uansett og en blokk til de der får man billig.

Men heldigvis har du tatt til vett og går for V8 :thumbsup: Det vil bli en heilt annen verden av komfort støy og kraft enn den brødristeren av en 3.0

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...