John N Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Henter denne opp igjen. Har sjekket dieselslanger, det er god dieselstrømning. Har forsøkt å koble ut den integrete temp sensoren og lar varmeren stå i godt lufter /kaldt rom. Den starter fint. Varmer flott i 10 min så stopper dieselpumpen og den kjører avslutningsprosessen. Hadde det vært problem med dieseltilførsel hadde den vel ikke gått 10 min? Hadde det vært feil på temp sensor hadde den vel bare redusert på varmen, ikke slått seg av?? Noen som har efaring med overhopphetningssensorer som ikke virker? Går det an å koble ut denne og kjøre den uten forsøksvis/diagnostisk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Anbefaler deg å sette på digital styringe der du kan lese av og slette feilmeldinger. Mitt liv med D5en ble mye lykkeligere etter at det kom på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Har forsøkt å koble ut den integrete temp sensoren Og da mener du sensoren i den digitale regulatoren? Men en eller annen sensor trenges, så du har vel da koblet inn en ekstern sensor i stedet for? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Kan det være at en av luft-slangene kan ha blitt litt klemt og skaper større motstand enn tidligere? Hvis du kobler fra luftslangen ut og lar den blåse der den står (uten motstand på varmluften) - skjer det samme da? Jeg valgte en d4 plus for at den skulle tåle større motstand i slangene uten å stoppe (men med større strømforbruk på maks som pris). Sitér dette innlegget Link to post
win Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Hadde samme problemet på min D4,skiftet glødestiftsilen og alle problem forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Sitter et filter i inntaket til pumpa stor mutter husker jeg rett 19 mm det kan tette seg (bare lånte bildet litt )med de samme symptomene som du nevner ...hadde de samme nykkene på min og byttet det ....... senere fikk jeg samme symptomer men da viste det seg at pumpen hadde en feil og ikke gå nok trykk ble byttet på garantien Anbefaler å ta kontakt med servicemannen til eber .....skal gi deg navnet om litt må bare søke han opp Du kan og bestille hos han det du trenger Back hehe Sleit litt med å finne han men her har du han kjempekar og kjempehyggelig det han ikke vet om varmer er ikke verdt å vite hehe Varmeren virker ikke! Vi har et godt samarbeid med IMS Per Varild i Sandefjord, som har mange års erfaring med feilsøking og reparasjon av varmere. Han selger også deler til Eberspächer og Ardic varmere til sluttbruker. Kontaktes på mobil 907 84 056 eller via mail: per@imssandefjord.no Redigert 5.Mars.2011 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
John N Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Takker for gode tips, men har behov for å løfte denne tråden igjen. Jeg har nå gått over alle utløpsslanger og ingen er skadet eller flate. Jeg har byttet glødeplugg og sil. Jeg har fjernet noe ekstra isolasjon som lå på eksosslange pga tanke om for høy eksostemp. Jeg har kontrollert kontaktene på digitalmodulatoren. Ingen feilkoder. Varmeapparatet starter fint og varmer perfekt i 5-6 min. Så stopper diselpumpen og den kjøres avsluttningssekvens/utluftning i 3-4 min. Kan startes igjen uten problem, men går da noe kortere. Noen som har andre tanker eller tips??? Mottas med STORT TAKK!! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Defekt flammesensor kan være en mulighet. Test av denne er beskrevet på side 32 i denne veiledningen. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Hei John. Har du forsøkt å kjøre varmeren uten å ha tilkoblet slange på innluften eller utluften, dvs kun varmeren uten at den har motstand i hverken sugesiden eller dytte-siden? Og hvordan ser eksosslangen ut? Er den innenfor maksimal lengde, og er den uten bøyer eller knekker? Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 (redigert) Hei John. Har du forsøkt å kjøre varmeren uten å ha tilkoblet slange på innluften eller utluften, dvs kun varmeren uten at den har motstand i hverken sugesiden eller dytte-siden? Og hvordan ser eksosslangen ut? Er den innenfor maksimal lengde, og er den uten bøyer eller knekker? Godt forslag! Skal prøve det. Eksosslange ser bra ut. Det første stykket var også isolert på en merkelig måte. Har tatt av dette, men ingen bedring. Tenkte også å prøve å løfte av brenn/overophetningssensor av, men fortsatt tilkoblet.Noen tanker om det? Redigert 10.Mars.2011 av John N (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Multisensoren må være på plass og tilkoblet, ellers vil varmeren tro at det ikke brenner og slå av dieselpumpa. Sensoren bør være grei å måle med et multimeter når ledningen er koblet fra 'hjernen'. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
John N Svart 11.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Nå gir jeg snart opp! Har kjørt den uten tilkoblede varmerør og med luftsug fra rommet den står i. Har kjørt den med overopphetningssensor frakoblet ( med flammevakt tilkoblet). Starter fint. Går fin ca 10 min. så stopper den. Arg!! Må få måt kombisensoren. Andre forslag? Sitter det noe filter eller sil i pumpen? Når jeg seg på diselslangen rett etter pumpen ser det ut til å bli en liten boble etter hver gang pumpen tikker. Kan den suge luft noe sted? Den suger direkte fra tank uten noe filter i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Noen ganger når den oppfører seg merkelig og ikke gir feilkoder, er det noe galt med hjernen. Den er ikke billig. Det finnes et diagnoseverktøy som er litt mer sofistikert enn digitalmodulatoren. Kan være du må til med det for å finne feilen. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 11.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Hvis du har luft i systemet, kan dette gi slike symtomer. Denne lufta kan komme ved disse skjøtestykkene av gummi som blir sprø med alderen. Derfor foreslo jeg å flaskefore pumpa i innlegg 10. Har du prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Min Ardic 041-D har samme symptom da membranen i pumpa var gåen. ny membran bestilt, får håpe alt blir bra nå Sitér dette innlegget Link to post
rwillum Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Har du prøvd å fjerne den lille slangen til forbrenningslufta også? Jeg hadde også samme problem med min D4, og det viste seg å være en liten knekk som var vanskelig å se. Fjernet denne og problemet ble løst. Det var det siste jeg gjorde av mange feilsøk, så nå er en ny slange på plass. Ronny Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Hei Lurer inn et spørsmål her - siden det ser ut som det er flere D4 eiere med god teknisk kjennskap til disse varmerene. Har en D4 (Airtronic M., analog termostat) som var fabrikkmontert i båten fra 2003. For første gang kranglet den i dag, når jeg slår den på kommer det kun en svak (kald) luftstrøm ut fra dysene, samme hvor lenge den står på. Forsøkte å slå den av/på noen ganger men den drar ikke i gang. Er det noen som har gode tips på feil/løsning takker jeg for dette! Kjell Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 når jeg slår den på kommer det kun en svak (kald) luftstrøm ut fra dysene, samme hvor lenge den står på. Forsøkte å slå den av/på noen ganger men den drar ikke i gang. Kjell Begynn med å sjekke glødepluggen. ta av panseret på toppen av eberen for å komme til. du kan ohme den, men har du ikke multimeter, kan du ta fingeren på toppen av pluggen for å kjenne om den blir varm ca 2 min etter start Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Begynn med å sjekke glødepluggen. ta av panseret på toppen av eberen for å komme til. du kan ohme den, men har du ikke multimeter, kan du ta fingeren på toppen av pluggen for å kjenne om den blir varm ca 2 min etter start Takker for tipset, hvilken motstand skal det være i den? eller skal det være brudd/kortslutning? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Full rep håndbok ligger på hjemmesiden til termomarin. Skru ut glødepluggen. Se etter brudd på den. Neste tips er å få deg den digitale styringen som heter 801 da kan du avlese og slette feilkodene du leser om i rep håndboka Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Hvordan gikk det her til slutt? Ble det orden på den? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Hei, Vet ikke om problemet er løst, men jeg hadde en slik med akkurat samme feil. Kjøpte den nye regulatoren med feilkodedisplay. Fikk ingen feilkoder så jeg ga opp og sendte den inn til reparasjon. Dua kunne reparatøren fortelle at det sitter en referanseverdi på temperaturen inne i en eller annen memorybrikke. Denne var helt feil, og derfor stoppet den. Det om var interresant var at denne feilen hadde hverken han eller produsenten hørt om. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Har akkurat opplevd det samme med min D4 (2005 modell) Viften gikk bare på lavt turtall, og brennstoffpumpen startet ikke. Fikk fantastisk god hjelp og service hos den lokale Eber representen i Bergen, men det ble dyrt da jeg var nødt til å bytte styringsenheten i selve varmeapparatet. Svært enkel jobb å bytte denne, og den nye styringsenheten regulerer vifteturtallet veldig mye finere enn det den gamle enheten gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Jeg får litt inntrykk av at det er generelt mye mer feil på Eber dieselvarmere enn andre merker.... ? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Er vel kanskje først og fremst pga det er mest av dette merket på markedet..... En del får nok problem pga manglende service? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.