John N Startet 25.Januar.2011 Del på Facebook Startet 25.Januar.2011 Jeg har en nyere utgave av Eber D4. Har fungert fint, men siste året økende trøbbel og ber om hjelp til feilsøking. Den starter fint og gir varme, men etter ca 3-5 min stopper den. Den stopper ikke brått, men kjører stoppprosedyre. Den soter ikke. Det er ingen feilmelding å finne i Digitalmodulatoren. Pumpen tikker som før. Det andre problemet jeg har hatt er at den ikke reagerer på mine temperaturjusteringer, enten er den på eller av. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Hadde samme problem med ein gammel D3, det er ei lita sil på pumpa på inn-siden, der slangen fra tanken går inn. Den var tett hos meg. Du må skru ut den "skruen" som slangen sitter på å sjekke der. Eg feilsøkte lenge på elektrisk fordi den alltid starta fint, og det virka som om den gikk ei stund til den fikk varme, og så slo seg av vanlig måte. Men det var altså den sila der. Fikk for lite diesel, og kjørte seg ned etter programmert metode sikkert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
John N Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Er silen en integrert del av pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 På min D4 er det (etter husken) et lite filter som sitter foran pumpen. Har du ikke filter, så kan nok litt rusk lage krøll for varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 På min D4 (nettopp montert) er filteret løst og skulle monteres en plass mellom tanken og pumpa.. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Nå vet ikke jeg hvordan eberen er oppbygd, men det sitter ofte en temperaturføler eller en fotocelle i disse dieselvarmerne for å sikre at dieselstrømmen stopper hvis glødepluggen ikke klarer å tenne. Kan det være sot på noe av dette som gjør at den ikke fungerer som den skal? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Jeg hadde akkuratt samme problem med min D4, og lagde en tråd her på BP. https://baatplassen.no/i/topic/72771-verksted-p-stlandet-som-kan-lese-av-diagnose-p-eberspcher-d4/ Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
John N Svart 27.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Takk for tilbakemeldinger. Det virker logisk med dårlig diseltilførsel. Forstår jeg det slik at filteret ikke er en integrert del av pumpen og skal finnes langs diselslange et sted? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Takk for tilbakemeldinger. Det virker logisk med dårlig diseltilførsel. Forstår jeg det slik at filteret ikke er en integrert del av pumpen og skal finnes langs diselslange et sted? Ja, det var i allefall slik på den jeg nettopp monterte hos meg. Det kom tydelig frem ut av monteringsanvisning at filteret skulle monteres på egnet plass mellom tank og dieselpumpa. Den kan jo selvfølgelig monteres helt inntil pumpa og således oppleves som en del av denne. MEN - jeg er ingen ekspert på dette, så det kan jo finnes andre varianter og/eller eldre utgaver som er annerledes... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Her vises hvordan jeg har montert filter og pumper til mine D4. Det er viktig å ha stigning gjennom pumpe og filter for å få ut lufta ved igangkjøring. Slangene er formet i vannkokeren for ikke å bli flate i bøyen. Trykksiden er ca 6 m. Kort sugeside er viktig. For å eliminere drivstoffmangel kan pumpa flaskefores. Har en mistanke om at du sliter med temperaturføling. Løse kontakter? Defekt tempsensor? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 (redigert) HER finner du en PDF på Svensk om brennern din. Der er det også feilsøkningstips m.m. (Lastes ned fra sidene til Termomarin) RSL Redigert 27.Januar.2011 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
peso Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Det andre problemet jeg har hatt er at den ikke reagerer på mine temperaturjusteringer, enten er den på eller av. Har en mistanke om at du sliter med temperaturføling. Løse kontakter? Defekt tempsensor? Akkurat det tror jeg også. Jeg tror enten tempsensoren på modulatoren er defekt eller har dårlig kontakt. Da overtar den interne sensoren som sitter på innlufta. hvis den får litt forvarmet luft skal det lite til for at den anser det for varmt nok og slår eberen av. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 (redigert) Er litt frekk å sniker inn et spørsmål he:! Min D4 jeg monterte i ny i sommer slår seg av når den kommer opp i ønsket temperatur, men så starter den ikke igjen før tempen har sunket 6 grader. er dette riktig? Redigert 27.Januar.2011 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Takker for gode tilbakemeldinger. Har i dag vært i båten og feilsøkt. Ser ikke ut til at der er noe diselfiler på slange i båten min. Har løsnet alle slange og blåst dem rene. Den starter fint og varmer godt i 8-10 og stopper som før. Er det filter inni varmeren?? Har sett på koblingene, ser ut til at det stemmer med koblingskjema for kontakten fra digitalmodulatoren, men har ikke skjema for for varmerdelen av kontakten. Noen som ha skjema for dette? Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 (redigert) Last ned aktuell installasjonsveiledning herfra så finner du skjema i den: http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx Redigert 29.Januar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Har i dag vært i båten og feilsøkt. Ser ikke ut til at der er noe diselfiler på slange i båten min. Har du skrudd av den nippelen å sjekka om det er sil på din pumpe? Hadde samme problem med ein gammel D3, det er ei lita sil på pumpa på inn-siden, der slangen fra tanken går inn. Den var tett hos meg. Du må skru ut den "skruen" som slangen sitter på å sjekke der. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Linea Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Er litt frekk å sniker inn et spørsmål he:! Min D4 jeg monterte i ny i sommer slår seg av når den kommer opp i ønsket temperatur, men så starter den ikke igjen før tempen har sunket 6 grader. er dette riktig? Har du digital eller analog panel? Hvor sitter temparatur føleren i forhold til der som du måler 6 graders forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Er litt frekk å sniker inn et spørsmål he:! Min D4 ....slår seg av når den kommer opp i ønsket temperatur, men så starter den ikke igjen før tempen har sunket 6 grader. er dette riktig? Min D2 gjør det samme. Temperaturen synker kanskje ikke så mye som 6 grader, men det blir betraktelig temp. fall før den slår seg inn igjen. Tror ikke jeg har noen feil på varmeren, har brukt analog regulator og nå digital regulator uten noen forskjell. Stiller derfor opp temperaturegulatoren noen grader høyere enn ønskelig for å unngå disse ubehagelige temperaturdroppene. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Enig at D4 kan være litt treg til å starte igjen hvis den først har stanset. Det har også 2 andre jeg kjenner som har ny D4 nevnt. Nå er det jo slik at normalt vil varmeren steppe ned når innstilt temp begynner å nærme seg. Hvis det ikke er særlig kaldt ute eller man har en overdimensjonert varmer i forhold til båt så vil også trinn 1 som er ca 1 Kw varme bli for mye. Varmeren vil da stanse helt. Det er da jeg og andre opplever at det kan ta litt tid før den starter igjen. Tempen kan synke noen grader under innstilt temp før det skjer. Er det kaldt ute er dette ingen problem. Da vild en aldri stanse helt med mindre man har en liten båt og varmeren er i overkant stor for denne. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Jeg opplevde mye bedre regulering når jeg byttet til digital. Men hvis temp. måleren er plassert på en plass hvor det tar lengre tid før den påvirkes kan det være verd et forsøk å flytte den. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 (redigert) Jeg synes også digital modulatoren virket bedre og regulerte mellom trinnene bedre og raskere. Hvis den koblet ut helt pga også trinn 1 varmet for mye så var den imidlertid treg til å starte igjen. Som nevnt var det på samme måte hos de andre jeg kjenner med ny D4. Redigert 29.Januar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Jeg opplevde mye bedre regulering når jeg byttet til digital. Men hvis temp. måleren er plassert på en plass hvor det tar lengre tid før den påvirkes kan det være verd et forsøk å flytte den. Sitter ikke temp føleren i digitalmodulatoren? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Sitter ikke temp føleren i digitalmodulatoren? Jo, det gjør den. Du må derfor kople bort den eksterne temp.sensoren som brukes med analog regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Ja, det sitter en sensor i digitalmodulatoren. Men alt etter som hvordan en kobler digitalmodulatoren til, kan en velge om en vil bruke den innebyggede eller den eksterne sensoren som fulgte med den analoge regulatoren. Den kan jo av praktiske årsaker være greit å ha regulatoren et sentralt sted sammen med andre brytere og instrumenter, mens det er inne i salongen en vil regulere temperaturen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Den kan jo av praktiske årsaker være greit å ha regulatoren et sentralt sted sammen med andre brytere og instrumenter, mens det er inne i salongen en vil regulere temperaturen. Lars H. Enig med Lars. Fortsatt sitter den eksterne sensoren på plass og jeg kommer til å kople den inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.