Jump to content

Feilsøking Eberspächer D4

John N

Recommended Posts

Henter denne opp igjen.

Har sjekket dieselslanger, det er god dieselstrømning. Har forsøkt å koble ut den integrete temp sensoren og lar varmeren stå i godt lufter /kaldt rom. Den starter fint. Varmer flott i 10 min så stopper dieselpumpen og den kjører avslutningsprosessen.

Hadde det vært problem med dieseltilførsel hadde den vel ikke gått 10 min? Hadde det vært feil på temp sensor hadde den vel bare redusert på varmen, ikke slått seg av??

Noen som har efaring med overhopphetningssensorer som ikke virker? Går det an å koble ut denne og kjøre den uten forsøksvis/diagnostisk?

Har forsøkt å koble ut den integrete temp sensoren

Og da mener du sensoren i den digitale regulatoren? Men en eller annen sensor trenges, så du har vel da koblet inn en ekstern sensor i stedet for?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan det være at en av luft-slangene kan ha blitt litt klemt og skaper større motstand enn tidligere? Hvis du kobler fra luftslangen ut og lar den blåse der den står (uten motstand på varmluften) - skjer det samme da? Jeg valgte en d4 plus for at den skulle tåle større motstand i slangene uten å stoppe (men med større strømforbruk på maks som pris).

99.jpg

Sitter et filter i inntaket til pumpa stor mutter husker jeg rett 19 mm det kan tette seg

(bare lånte bildet litt )med de samme symptomene som du nevner ...hadde de samme nykkene på min og byttet det .......

senere fikk jeg samme symptomer men da viste det seg at pumpen hadde en feil og ikke gå nok trykk ble byttet på garantien

Anbefaler å ta kontakt med servicemannen til eber .....skal gi deg navnet om litt må bare søke han opp

Du kan og bestille hos han det du trenger

Back hehe

Sleit litt med å finne han men her har du han kjempekar og kjempehyggelig det han ikke vet om varmer er ikke verdt å vite hehe

Varmeren virker ikke!

Vi har et godt samarbeid med IMS Per Varild i Sandefjord, som har mange års erfaring med feilsøking og reparasjon av varmere. Han selger også deler til Eberspächer og Ardic varmere til sluttbruker.

Kontaktes på mobil 907 84 056 eller via mail: per@imssandefjord.no

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Takker for gode tips, men har behov for å løfte denne tråden igjen.

Jeg har nå gått over alle utløpsslanger og ingen er skadet eller flate. Jeg har byttet glødeplugg og sil. Jeg har fjernet noe ekstra isolasjon som lå på eksosslange pga tanke om for høy eksostemp. Jeg har kontrollert kontaktene på digitalmodulatoren. Ingen feilkoder.

Varmeapparatet starter fint og varmer perfekt i 5-6 min. Så stopper diselpumpen og den kjøres avsluttningssekvens/utluftning i 3-4 min. Kan startes igjen uten problem, men går da noe kortere.

Noen som har andre tanker eller tips??? Mottas med STORT TAKK!!

Hei John. Har du forsøkt å kjøre varmeren uten å ha tilkoblet slange på innluften eller utluften, dvs kun varmeren uten at den har motstand i hverken sugesiden eller dytte-siden? Og hvordan ser eksosslangen ut? Er den innenfor maksimal lengde, og er den uten bøyer eller knekker?

Godt forslag! Skal prøve det. Eksosslange ser bra ut. Det første stykket var også isolert på en merkelig måte. Har tatt av dette, men ingen bedring.

Tenkte også å prøve å løfte av brenn/overophetningssensor av, men fortsatt tilkoblet.Noen tanker om det?

Redigert av John N (see edit history)

Multisensoren må være på plass og tilkoblet, ellers vil varmeren tro at det ikke brenner og slå av dieselpumpa. Sensoren bør være grei å måle med et multimeter når ledningen er koblet fra 'hjernen'.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Nå gir jeg snart opp!

Har kjørt den uten tilkoblede varmerør og med luftsug fra rommet den står i.

Har kjørt den med overopphetningssensor frakoblet ( med flammevakt tilkoblet). Starter fint. Går fin ca 10 min. så stopper den. Arg!!

Må få måt kombisensoren. Andre forslag?

Sitter det noe filter eller sil i pumpen?

Når jeg seg på diselslangen rett etter pumpen ser det ut til å bli en liten boble etter hver gang pumpen tikker. Kan den suge luft noe sted? Den suger direkte fra tank uten noe filter i mellom.

• 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Hei

Lurer inn et spørsmål her - siden det ser ut som det er flere D4 eiere med god teknisk kjennskap til disse varmerene.

Har en D4 (Airtronic M., analog termostat) som var fabrikkmontert i båten fra 2003. For første gang kranglet den i dag, når jeg slår den på kommer det kun en svak (kald) luftstrøm ut fra dysene, samme hvor lenge den står på. Forsøkte å slå den av/på noen ganger men den drar ikke i gang.

Er det noen som har gode tips på feil/løsning takker jeg for dette!

Kjell

når jeg slår den på kommer det kun en svak (kald) luftstrøm ut fra dysene, samme hvor lenge den står på. Forsøkte å slå den av/på noen ganger men den drar ikke i gang.

Kjell

Begynn med å sjekke glødepluggen. ta av panseret på toppen av eberen for å komme til. du kan ohme den, men har du ikke multimeter, kan du ta fingeren på toppen av pluggen for å kjenne om den blir varm ca 2 min etter start

• 1 år senere...

Hei,

Vet ikke om problemet er løst, men jeg hadde en slik med akkurat samme feil. Kjøpte den nye regulatoren med feilkodedisplay. Fikk ingen feilkoder så jeg ga opp og sendte den inn til reparasjon. Dua kunne reparatøren fortelle at det sitter en referanseverdi på temperaturen inne i en eller annen memorybrikke. Denne var helt feil, og derfor stoppet den. Det om var interresant var at denne feilen hadde hverken han eller produsenten hørt om.

Lykke til

Har akkurat opplevd det samme med min D4 (2005 modell)

Viften gikk bare på lavt turtall, og brennstoffpumpen startet ikke.

Fikk fantastisk god hjelp og service hos den lokale Eber representen i Bergen, men det ble dyrt da jeg var nødt til å bytte styringsenheten i selve varmeapparatet. Svært enkel jobb å bytte denne, og den nye styringsenheten regulerer vifteturtallet veldig mye finere enn det den gamle enheten gjorde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...