Jump to content

Førstegangskjøper seilbåt, 50-60k. Anbefalinger?


Beech

Recommended Posts

Etter lenger tid i tankeboksen vurderer jeg å kjøpe meg en seilbåt. Nærmer meg 30år, og dette blir bursdagsgaven min. Har budsjett på 50-60.000kr, noe rundt der.

Ser etter en båt som kan seiles aleine, rimlig god plass, og kunne krysse skagerak, eller seile til færøyene. Har liten erfaring med seilbåter, men lærer fort (tror jeg da).

 

Sett litt på Alo Nikken 26, og Albin Vega.

 

Noen som kan hjelpe meg på rett "kjøl"

 

B

Link to post
Share on other sites

Ikke bry deg for mye om navn, men se heller på stand.

Motor og seil er viktig og meget dyrt å få nytt.

Finner du en båt med innenbordsmotor som er gammel kan det bli en kostnad som er like stor som båten kostet.

Seil ca 20-30 tusen. Alt båten har når du kjøper den slipper du å kjøpe senere.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Ikke bry deg for mye om navn, men se heller på stand.

 

Støtter dette, eldre båten der mange ting nærmer seg pensjonalder kan bli dyrt/arbeidskrevende.

Budsjettet ditt høres litt lavt ut med tanke på en båt du har tenkt deg til Ferøyene med.

Lån heller (mer) penger (evt. ta en ekstra jobb) isteden for å kjøpe en båt som krever mye innsats/oppgraderinger.

Da kan du bruke båten fra dag en og du slipper å gå lei av båten før du idet hele tatt får bruke den.

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg er en gutt på15 år og da jeg var 12 år så kjøpte jeg min første gangs båt Maxi 77 nå har jeg en Albin 78 cirrus.

Maxi 77 og Albin er ca like store men jeg synes at cirrusen har mye finere linjer og seiler en del bedre en maxien.

Maxi en har etter min mening en mer praktisk innreding med mere hyller og sån plass.

Men det som er minus med begge disse båtene må være plasseringen på toalettet.

Maxi 77 er 7,7m

Albin 78 cirrus er 7,8m

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann!

Jeg kjøpte min første seilbåt for to år siden og da falt valget på en Albin Vega. Jeg var oppmerksom på det som har blitt nevnt her, at det var gode seil med og god motor (hvis man er ny og er som meg så blir den brukt en del) og videre at båten er i god stand.

Se forøvrig min blogg http://seilingutenpeiling.blogspot.com/ hvor jeg skriver om min egen læringsprosess.

Ellers ble de andre båtmodellene som er nevnt her også nevnt når jeg rådspurte meg om hva valget skulle falle på

Link to post
Share on other sites

Vi ha selv en Albin Vega på snart fjerde sommern nå og har vært strålende fornøyd med den hele veien, vi ga 50000,-. Seilene som fulgte med var nok slitne, men vi har klart oss med de frem til nå, men nå har vi imidlertid bestilt nytt storseil og forseil med tilhørende rullesystem til forseil, dette kosta litt over 20 lapper.

Uansett hva type båt du velger er jeg helt enig at du bør forsikre deg om at motor er ok, i alle fall ikke vesentlige feil og mangler på den. Om seilene er i ferd med å gå av med pensjon kan du sikkert bruke de en sesong eller to mens du lærer deg å seile, men da bør du ha regna inn en kommende utgift på som en her nevner drøyt 20000,- Motorer vår går ikke den heller så vi har brukt en påhenger, går det og, men du får det greiere med innenbordsmotoren på stell...

Avslutningsvis vil jeg si at du nok får en Albin Vega med en ok motor for 60000,- kanskje med "slitne" seil, men om du da på sikt kan legge av kr. til nye så har du en fin båt. En (eller fler...?) av Berserk båtene har vært nettopp Albin Vega så det er da bevist at det er en sjøsterk båt klar for en overfart.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at å krysse Nordsjøen eller seile utaskjærs, spesiellt i en så liten båt vil koste deg nesten like mye i sikkerhetsutstyr som du er villig til å betale for båten. Kontakt evt. shetlandrace komiteen , evt. Askøy eller Bergens seilforening før slike stønt. Du er jævlig liten ute på blåmyra dersom været roter seg til.

Link to post
Share on other sites

eg har min første seilbåt nå en maxi 77 dette er en sikker og god båt og starte i. når eg brukte alle komfpengene mine i en alder av 14, så hadde eg deisse betingelsene:

under 28 fot ( denne gjelder ikke deg hvis du har båtførerprøven), båten har god omtale, alt tauverk trukket til cokpiten, soveplasser og lagringsplass, innenborsmotor.

 

i dag har eg begynt og se på andre og dyrere båter som er større og med avlukk. så når eg blir 16 og får beviset kommer det nokk en ny båt i mitt liv ja. Med du må se etter en båt som du kan leve i og kose deg med som du kan invistere i men alike vel ikke pusse opp( hvis du skjøner hva jeg mener) kjøkenet i mange båter i denne prisklassen du vil være i er dumt plasert, eks. når går du med skitne og våte sko over kjøkkenbenken når du skal inn i huset ditt? den ser eg ikke eg ska ha et godt kjøkken der en kan lage god mat. neste båten min ska definitift ja mye mer ståhøyde... hadde eg hat pengene og bevise hadde eg kjøpt denne lett: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27032970&folderId=981105

den koster 135 tusen ser stor og komfertabel ut med et god kjøkken osv. :flag_bp::flag:

lykke til med valge :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...