Jump to content

(psykisk) hjelp vedr olje type / pris/& skift intervall


is_620

Recommended Posts

Deler av det som kommer er muligens litt på siden , men jeg lar det stå til

det gjelder olje kvalitet / pris & skiftintervall.

jeg har liten båt med påhengs Suzuki DF90 - 4-takt , den går stort sett og rusler

på lavt turtall i 5-6knop ca 120 timer i året og ca 20-30 timer i plan på 500 rpm under max.

på denne bruker jeg rimelig olje( men med godkjent kode ) fra Torshov bilrekv. og når jeg bytter ser den gamle ut som den

fint kunne godt et år til.

 

har en Peugeot 406 2,0l diesel bil + 2 bensin biler . Her kommer det psykiatriske inn - jeg har alltid ( tvangsmessig ?)

på alle biler skiftet olje + filter en gang mellom hvert service intervall eller hver vår og høst.

 

Bertel & Steen brukte i 2004 og noen år fremover Mobil 1 , slik at jeg holdt meg denne på Peugoten.

etter å ha godt ca 130.000km har den begynt å bruke olje . var derfor nettopp ute og kjøpte Mobil 1

på europris til 99 kr pr liter. etterpå var jeg innom en bensinstasjon - her hadde de Mobil 1 med litt forandra

emballasje til 250 kr pr liter -

 

håper på litt generelle kommentarer rundt motorolje -kvalitet -pris - skift intervall , selv om det sikkert har vært

mye tidligere.

Link to post
Share on other sites

Mobil1 er ikke Mobil1 lenger... på den måten at før var Mobil1 DEN beste oljen til Mobil, nå finnes det en liten skog av Mobil1- oljer. Sjekk spec, så har det lite eller ingenting å si, iallfall ikke så lenge du er så flink og bytter olje som du gjør.

 

Jeg har samme psykosen, bytter hver 10 000km på Saaben, hver høst på Yamaha'n. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Saabeb ja GunR. Er det med turbomotor så kan du med fordel fortsette og skifte på 10000km, grunnet seriøse problemer med motorhavari som følge om skiftet blir for sjelden. Olja surner og kokser om skiftet blir for sjelden.

 

Generelt bør man skifte en gang i året på alle typer motorer..

Link to post
Share on other sites

Det er T7- motorene, som har vært plaget av havari, grunnet for dårlig veivhusventilasjon. Motorene danner sludge, og da er det takk og farvel. Kuren er oppdatert veivhusventilasjon, og oljeskiftintervall på 10000km. Fra årsmod 2004 er motoren forbedret, og problemet er borte, men uansett motor, er det en enkel forhåndsregel å bytte olje ofte.

 

Moralen kan være: Med godt vedlikehold kan selv en sårbar motor fungere fint i årevis. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...