Jump to content

tips om kapping av syrefast ankerrulle

Jernklumpen

Recommended Posts

noen som vet hordan man kan korte inn ankerrulle uten og få misfarging (blå). trur hvis man bruker vinkelsliper så blir det varmt og blått?? vet ikke om dette går og pusse\polere bort. stålet er høyglanspolert. og finest slik..

trenger og kappe av litt på lengden da den går i skroget innerst på badeplattformen.

tips? :confused::confused::confused:

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Et kjapt søk på <Rustfritt vestfold> ga følgende resultat.

Om du tar en ringerunde til noen som ikke er så langt unna deg, kan du sikkert få tatt et par kutt nesten gratis hos noen som har rett utstyr. Den ankerrulla var sikkert ikke gratis, så jeg ville vel vurdert å spandere en hundrelapp eller to på å få den kuttet av noen med riktig utstyr. Sikkert gjort på ti minutter og det er ikke sikkert de tar seg bryet med å ta betalt engang.

Vel... tellerskrittene eller besøket er i det minste nesten gratis og du har ingenting å tape på å forsøke.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Skal du kappe sjøl,pass på å bruke en helt ny kutteskive beregnet for syrefast.

Gammel kutteskive med rester etter svartstål kan føre til at du får rust i snittflaten.

Å kappe sjøl med hyppige avkjølinger under kaldtvann bør ikke være noe problem.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

takk for mange gode tips.. trur jeg går for ny skive og kapper litt av gangen uten for mye trykk på vinkelkutteren.. mulig det går og pusse litt med vannslipepapir hvis det blir litt blått.

det er tross alt ikke stuebordet dette er snakk om, veldig få som legger merke til anker vugga trur jeg.. :rolleyes:

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dette er ikke noe hokus-pokus. Hvis du er redd for å få den blå missfargingen kan du bruke baugfil. Sett på et nytt blad av bimetalkvalitet og ta noen oljedråper på bladet når du sager. Gradene fjerner du lett med fil. Bruk helst en enkelthogd fil, det gir penest resultat. Da tviler jeg på om du bryr deg om å polere etterpå. Pass på at du spenner den stødig opp i stikka når du sager, da går det lettest og du får det beste resultatet.

det går fint å kappe med kappskive som er beregnet til rusfritt , må bare kappe litt seint

men vill uansett annbefale å polere etterpå for kommer veldig fort litt rustvann etterpå,

har jobbet med syrefast utstyr til båt i 4 år å har sett at det veldig fort kommer litt rustvann hvis du ikke polerer

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

hva gjør poleringen? legger den igjen ett beskyttende lag så det ikke ruster?

Båt er livet.

vet ikke helt jeg. men trudde at matrialet er av syrefast kvalitet tvers igjennom, så da kan det ikke ruste selv ved og dele opp, for det er ikke noe beskyttende lag\lakk..

Båt er livet.

Jeg har kappet flere slike med vinkelsliper tidligere ifm vinsjmontasjer! Det går helt fint. Jeg har pleid å bruke ny kappeskive for stål, også polert med egen skive for polering etterpå. Disse kan du kjøpe på biltema. Har ikke sett noe tendenser til verken rust eller misfarging etter slike jobber og heller aldri mottatt noen reklamasjoner på dette, så ser ingen grunn til å fortsette å gjøre det slik når det er nødvendig. Fikk tipset fra noen andre som drev med det samme for mange år siden :thumbsup: Hvis det er mye som må skjæres bort kan du jo skjære bort litt først og se hvordan resultatet blir. Blir det ikke bra nok kan du levere inn rulla, mens hvis det blir ok er det bare å skjære der du ønsker!

hva gjør poleringen? legger den igjen ett beskyttende lag så det ikke ruster?

Nei, sliping og polering fjerner riper i overflaten på materialet. En ripe i overflaten kan gjøre at korrosjon kommer i gang ved at hver side av ripen virker som en lokal anode og katode i materialet.

Selv om materialet er av massivt rustfritt stål kan det ruste hvis det behandles feil. Utenpå stålet dannes det en oksidhinne, denne virker passiviserende og gjør materialet korrosjonsbestandig. Hvis man sliper eller kapper i stålet kommer man gjennom den passiviserende oksidhinna og stålet blir aktivt. Nytt passiviserende oksidsjikt dannes av seg selv i luft.

Når man sveiser i rustfritt vil varmepåvirkningen gjøre at det dannes et oksidsjikt av 6-verdig krom (gul farge). Dette er ikke passiviserende og må fjernes. For å gjenopprette et passiviserende sjikt bør sveisen syrevaskes slik at man gjenoppretter et passiviserende sjikt av krom-3-oksid, altså et kromoksidsjikt der krom er tre-verdig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...