Jump to content

Kle finérbrett med glassfiber, antall lag, topcoat etc.?

hovden

Recommended Posts

Skal kle eit brett i xfiner med glassfiber, og so har eg aldri gjort det før. Har då nokren pørsmål eg lure på.

Brettet skal bli som det på bildet.

Fakta om brettet:

Skal bukast til is segling

Størrelse 40x150cm

24mm tjukkt

Har 2 stk 48x36mm lekter under for bedre stivelse ( er utrulig stivt)

Skal ikkje brukast i vann, men bør ver vanntett

* kor monge lag med glassfiber bør eg legge?

* vist fleire lag med glassfiber, skal det tørkast mellom kvart lag?

* Noke ulemper med å bruke glassfiber på xfiner?

* Bør en bruke gel coat, topp coat eller begge deler til finnish, og event. kor monge lag?

håper på gode svar :)

p1040759.jpg

24mm kryssfiner er ganske tykt (og tungt) så da behøver du ikke mer enn 2-3 lag, men det kommer an på hvilken duk du bruker (tykkelse). Pass på at kryssfineren er godt avrundet i kantene så du får god heft -skarpe kanter må unngås. Støp alt i en omgang om du får til -det må ihvertfall ikke herde ut mellom lagene (hvis polyester da dette ikke er noe godt lim). Om du bruker epoxy istedet gjør det ikke noe om det herder ut mellom hvert lag, men vask da av voks med varmt vann før du støper videre. Lakk/gelcoat trenger du mest for utseendet om du oppevarer den innendørs (garasjeloft eller kjeller) etter bruk.

Lykke til!

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Bør en grunne / smøre brettet med noke for å få bedre heft med glassfiberen og event med ka?

vist en bruker gelcoat, må en lakke det etterpå? har lest at gelcoat ikkje herda i luft. Er litt usikker på akurat det.

Her er bilde av brettet klar til glassfiberlegging.

mobilbilder_marius_017.jpg

Bør en grunne / smøre brettet med noke for å få bedre heft med glassfiberen og event med ka?

Det skal alltid grunnes før innlaminering. Uansett hva som lamineres inn.

Det du gjør er å slipe lett, vaske med aceton og så rulle på polyester. Rull den godt inn.

Før du kler med laminat sliper du og vasker med aceton.

Skal det blandes i herding i polyesteren som skal brukes til grunning?

Han som svarde på det første innlegget mitt skreiv: polyester ikke er noe godt lim. det må ihvertfall ikke herde ut mellom lagene.

Vil då polyesteren som blir brukt til grunning ha god nok heft til å feste glassfiberen? berre lure......

Enig med Mulligan om forarbeid og grunning, start så neste runde med et strøk polyester før du legger på glassfiber og begynner å rulle inn. Jeg ville også satt brettet på høykant - det gir litt sig av polyester, men unngår lettere at laminatet slipper ( ligger det flatt vil det slippe på undersiden). Det er også lettest å jobbe med tynn duk som du legger i små stykker med overlapp og i flere lag enn å prøve å dekke hele bretttet i ett stykke (ender med luftlommer, slipp og banning). Glatt overflate ordner du til slutt med sliping og sparkling.

Heller lite, men lekkert laget

Jeg ville brukt Epoxy, da det biter mye bedre tak i kryssfineren. Polyester fester seg dårlig til treverk sammenlignet med epoxy.

Men Hovden, du må legge ut mye mer om selve brettet.

Har selv vurdert å lage ett slikt brett da vi har en stor frossen innsjø ett par kilometer unna. Antar det er for seilbrett-rigg?

Kan du legge ut flere bilder, link til tegninger etc hvis dette ikke er noe du har tatt fram fra bunnen av selv.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...