Jump to content

Båten slitt seg


Janoho

Recommended Posts

Sjømannen har slitt seg, tauet som var festet i vaieren bak røk tvers av.

Utrolig nok.  :cryin:

 

Jeg har fått satt på nytt tau slik at den ligger stille.  Kan herved fraråde Blått tau fra Biltema, SØPPEL ! . Ikke bruk dette til fortøyning.

 

Båten har gnagd på brygga slik det er blitt endel hakk og lakken er gnagd vekk på et 10x10 cm område. Dette er selvsagt ikke farlig, men vil gjerne reparere det til våren.

Hvordan gjør jeg dette best, må vel bruke epoxy/sparkel for å tette ujevnhetene ?

 

Kom med tips !

 

mvh

Jon

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Polypropylen tau er ubrukelig uansett hvor det er kjøpt.

Billig, men uegnet i båtsammenheng.

 

Ang. skadene så kan du bruke topcoat som etterpå vannlipes, rubbes og poleres.

Men kun hvis det er snakk om små "sår" i gelgoaten.

Går det dypere ned bør du fylle igjen med sparkel først.

Polyester sparkel holder fint, ved større skader bør du bruke glassfibersparkel.

Biltema har både kort og lang-trådig varianter.

Link to post
Share on other sites

Jo, men dette har altså ikke noe med Biltema å gjøre. Polypropylen tau er bare sånn.......

De selger bare det folk vil ha.

 

Båt-tau må være av nylon eller polyester.

 

 

Jeg skrev tidligere at de hadde tatt ut 2kg Bruce-kopiene fra butikkene, det må bestilles.

Dette er det idelle ankeret for jolla.

Men ingen kjøper det, kun paraply er salgbart..... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jo, men dette har altså ikke noe med Biltema å gjøre. Polypropylen tau er bare sånn.......

De selger bare det folk vil ha.

 

Båt-tau må være av nylon eller polyester.

 

 

Jeg skrev tidligere at de hadde tatt ut 2kg Bruce-kopiene fra butikkene, det må bestilles.

Dette er det idelle ankeret for jolla.

Men ingen kjøper det, kun paraply er salgbart..... :nonod:

 

Ja, jeg ser du sier det, tydligvis helt uegnet for maritim bruk.

Ifølge en kollega så gjorde salte krystallene stor skade på tauet når det tørket (f.eks etter å ha ligget i sjøvann). Jeg har brukt en annen type tau foran, denne har større belastning på seg men fungerer fint. Dessuten bør alle ha rykkdempere, enten fjærer eller gummi. Dette sparer både tau og fester.

 

Takk for tips ang. ubedring av skaden. Tror det trengs meget lite sparkel. Det er strort sett lakken som er skrapet av. Stygt er det uansett..

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...