Jump to content

Erfaringer med Autosol

Astor

Recommended Posts

Mandag gikk jeg løs på Astor utvendig. Forrige eier hadde hoppet over vårstellet, og båten så ikke ut over vannlinjen.

Et tips jeg fikk var å bruke Autosol. Det som finnes på tuber til å pusse blankt krom med!

Jeg kjøpte først en liter Autosol hos Clas Ohlsson til 198 kr.

Deretter gikk jeg løs på gelcoaten. Møkkene som den var. Først en runde rundt for hånd. All møkk forsvant! I første forsøk. Også møkkaranden ved vannlinjen.

Den største jobben var faktisk å få bort Autosolen. Det blir som å fjerne voks. På boksen står det at man kan bruke en fuktig fille til å ta bort restene. Jeg brukte polerpapir fra bensinstasjonen. To ruller!

Neste trekk var å maskinpolere hele skroget. Med Turtle sin maskn, som ikke går så hurtig gikk dette fint Et jevnt resultat på et fint og nesten nytt skrog.

Tenk all jobben jeg sparer til våren. Temperaturen har ligget på rundt 7 - 9 grader. Autosolen trenger ikke varme opp mot 15-20 grader som andre polermidler.

Nå gjenstår siste finnish og sette inn med et beskyttende middel slik at det forblir glatt og fint fram til våren. Hvor det blir lett å vaske av vinterens "lette" skitt.

Bilde

Babord side er ferdig. Styrbord side endel igjen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har selv brukt Autosol noen sesonger nå, og slutter meg til at dette er et produkt som tar opp gelcoaten. Vet at såkalte proff-firmaer bruker dette for å ta opp falmete fargede områder etc. Vistnok dusjer de litt vann på, før de tar i bruk sine maskiner.

Har i år eksprimentert med å blande inn litt vanlig polish (Polish fra Jotun) i Autosolen. Har tynnet ut slik at jeg får en mer kremaktik konsestens. Den blir noe enklere å jobbe med. Men, fremdeles må jeg bruke mye pussefiller for å få tørket vekk restene.

Det er riktig at Autosol først ble lansert som krompolish. Vet at mange bruker den på de rustfrie rekkene. Selv synes jeg det blir veeeeldig mye gnikking for å få bort restene. Oppdaget ved en tilfeldighet at Hugos har akkurat samme virkning på rustfritt. Men, mye enklere å jobbe med. Ta Hugos på en klut og gni. Spyl av med vann.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Å polere opp båten på våren og også gå over pånytt på høsten er noe jeg alltid har gjort.

Det viktigste er imidlertid å vaske skikkelig før man begynner med det.

Autosol og Hugos virker bra fordi det er veldig mye slipemiddel i dem.

På gelcoat ville jeg ikke brukt noen av disse med mindre den er svært mye oksidert. Særlig farget gelcoat ser man det godt på. Et noe mildere middel for bruk før polering er Selaclean sin gelcoatrens.

Ser at mange ikke vasker båten godt nok før man går igang med polering (eventuelt rubbing).

Bedre å få vekk møkka først enn å gni det utover med polish slik en del gjør.

Bruker Jotun sim båtvask med godt resultat før jeg polerer og vokser med hardvoks.

Har god erfaring med Hugos. Synes ikke den riper spesielt mye. Mulig det er skummelt om man her en ny og veldig blank gelcoat.

Jif er også bra. "Skinnende rent uten å ripe"

Er ikke enig  i at Jotun båtvask er spesielt bra på å ta vanskelig møkk. Hvertfall på gelcoat med åpne porer er den altfor dårlig. Da er Hugos bedre.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

På gelcoat med "åpne porer" tenker du kanskje på antiskli belegg? Bruker da å helle på litt ufortynnet båtvask og skrubbe med kost. Er imidlertid enig at Hugos også er bra til antisklibelegg (knudrete gelcoat) på dekk etc.

Til farget gelcoat fungerer Selaclean Gelcoatrens veldig bra for hånd. Gni til det er er blankt - ikke legg på og vent til det tørker. Bruker du maskin er mye som er bra.

• 8 år senere...

Løfter opp denne tråden. I helga blir det forsøk på rens av skikkelig møkkete skrogsider. Autosol Kromrens ser ut til å være produktet? Hvor drøy er en liters boks med dette vidundermiddelet? Båten min er 35 fot, men slank og med relativt lavt fribord. Holder det med 1 boks? Eller kanskje 2?

Etter rens, hvilken polish og voks anbefales? Prisforskjellene er jo til dels store, men arbeidet er jo det som teller - hva funker? Jeg har ikke noen fancy polermaskin, og siden båten ligger på vannet (helårs) ser jeg ikke for meg å surre nede ved vannlinja med noe som går på strøm heller. Det får bli en skikkelig håndjagerjobb denne gangen, så får vi heller bruke maskin til våren når den skal på land (2. hvert år).

Tips mottas! :D

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Bruker et nanoprodukt med polish etter Autosol. Ser av mitt forrige innlegg fra 2004 og jeg er fortsatt bruker av Autosol. Kjempeprodukt.

Et vafforno??! Nanoprodukt?? Noe sånt har jeg ikke hørt om! Er detta for no' lureri'a? He he!!

Er det no' Nano i denne tro?...

http://www.clasohlson.com/no/Autosol-Combi-polish-med-voks/34-3204

Håndklær er det beste for å polere samt få vekk Autosol syns jeg da. Kjøp inn billige håndklær fra europris eller lignende eller tøm skapet for gamle.

Men ville ikke ha brukt mye Autosol på en ganske ny båt. Men ideelt for å shine opp en oksydert overflate.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg gjorde en runde med en type profesesjonell "kraftvask". Og ganske kraftig blanding... Det gjorde ikke nevneverdig inntrygg på sotstripene i skrogsidene. Det vil si, med kraftige tak fikk jeg bort noe. Men stripene hang i, så det må type rubbing til for å fjerne dette + at fargen i skroget er noe blass.

Jepps! Da har jeg prøvd meg litt fram! En grei kraftvask først, om ikke annet så for å få vekk løs møkk, så gjøv jeg løs med klut og Autosol. Oh halleluja, det gikk unna!! Hadde masse sotrender ovenfra og ned etter en lang sommer hos tidligere eier + hele vinteren på vannet i boblehavn. Det forsvant som dugg for solen, selv i temperaturer rundt 6-7 grader. Jeg tok nesten hele skrogsiden på min 35 foter i løpet av en time, liggende på kne og på rygg på utstikkeren på brygga. Ikke verdens beste arbeidsstilling, men reint ble det. Hadde vannslangen med ferskvann tilgjengelig hele tiden, og med våt skrogside og våt klut forsvant også restene av Autosol med en gang. Nå skal jeg ta resten av båten neste tur i havna, og så er det litt waxpolish neste gang.

Autosol = terningkast 6 fra meg!

Autosol fungerer som både rubbing/rens og polering. Det blir iallefall rent og blankt, men overflaten blir jo ikke beskyttet av noe så det må man ta til slutt med voks, nanobehandling eller lignende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...