skhauge Startet 28.Januar.2011 Del på Facebook Startet 28.Januar.2011 Har støpt fast tunnel til baugpropell. Trenger å bygge litt på skrog for å få en naturlig overgang skrog/tunnel. Har hørt et triks der en kan blande polyester eller topcoat/gelcoat med talkum for å få en blande som lar seg bygge forholdsvis tykkt. Noken som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Nabo av meg nevnte det trikset med baby pulver (talkum) når han pussa på seilbåten sin, flere år siden og holder fin enda. Får kjøpt på apotek Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
skhauge Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 "Trikset" har eg og hørt om, men om det er med polyester eller xxxcoat det kan utføres med er eg ikkje sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Brukte grovkornet glassfibersparkel kjøpt på Biltema da jeg gkorde en slik jobb. De selger også epoksy som man kan blande med noen "kuler" som de selger.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Biltema, Maritim oa. selger tykkemiddler til polyester og epoxy. Microfiber og glasskuler er vel mest brukt, men de selger også talkum. Talkum svekker styrken i støpet, mens bla. glasskuler styrker støpet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
68 GT Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Man kan nesten blande alt med polyester,alt fra sagflis til grus(fint som bla antiskli) Men det enkleste ved innstøping av baugpropell er å bruke glassfibersparkel eller epoxy og lime/forme/bygge/støtte/rundeav hjørner. Selv synes jeg det er for tynntflytende om man ikke bruker myyyyye talkum,da blir det enklere med sparkel og noen lag med duk på toppen. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
skhauge Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Eg har denne. Vil den fungere under vannlinjen? Det er ferdig støpt så styrkemessig er eg ferdig. Link Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Ja den er brukenes! Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
skhauge Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Flott! Da blir denne saken ferdig i morgen. Og kabel strekk er neste jobb. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Det finnes et pulver som er laget for å blande i polyester. Dette består av små kuler som ikke trekker vann.Kulene er svært små ,så konsistensen kan minne litt om talkum.Polyesterbasert spakel kan tynnes med polyester for å få den "blaut" Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Microballonger. Nesten som lettflyktig talkum. Dette stoffet kan brukes som fortykningsmiddel i polyester og coat. VIKTIG: Vær forsiktig og nøye så du ikke bruker for mye herder i slike blandinger. Den kommer mye raskere og voldsommere enn bare polyester. Følgelig også høy varmeutvikling. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Krimart Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Vet ikke om Talkum fungerer, men det man pleier å bruke er silika-pulver: f.eks. Cab-o-Sil West systems har en http://www.westsystem.no/index.php?sideID=50644 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.