Jump to content

Spinnaker og Gennaker? Opp til hvilke vindhastigheter seiler dere?

Fanafjord

Recommended Posts

Tittelen sier egentlig alt. Dere som seiler med Spinnaker eller Gennaker. Opp til hvor mange m/s seiler dere? Oppgi gjerne om det er spinnaker eller gennaker dere bruker, og om det er "vanlige" seil eller hardvindsseil dere seiler med. Si også gjerne noe om båt- og seilstørrelse.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Gennakeren blir brukt mye på Oceanisen når forholdene tilsier det. Går opp til ca 60 grader awa, men når det nærmer seg 10m/s pakkes den ned. Mannskapet består stort sett av meg og kona og da er en strømpe god å ha.

Regner med å anskaffe gennaker også til First'en selv om vi har en brukbar spinnaker.

Her i ca 7 m/s med Oceanisen. Herlig!

p1030642.jpg

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Hvor sterk vind en spinnaker/gennaker brukes i er jo veldig avhengig om jeg er på tur eller seiler regatta. På tur skal man jo først å fremst kose seg og jeg seiler ikke spinnaker med ungene mine uten å vite at "det ikke kan skje noe".

Man må også tenke at en gennaker må være litt tykkere en spinnaker for å ha samme "styrken". Dette fordi det er lite fjæring i forliket på en gennaker der den står spent opp mellom 2 stive pungter.

På regatta er jo det like viktig med hvor høy sjøen er, jo høyere sjø jo mere skjæring for å kontrollere båten.

Jeg har 3 spinnakere til regattabruk.

En North S2 medium (Lensespinnaker) i 0,6oz duk, ca 89m3. Jeg seiler med den til ca 10m/s sann vind da jeg ikke ønsker å ødelege den ved en brotch. Er vel designet op til ca 12m/s

En North Slørespinnaker som er ca 65m3 o,75oz. Den er ganske flat og egner seg også i mye vind på lens. Jeg har brukt den opp til ca 14m/s men prøver å holde meg under 10m/s.

Jeg har også en "utseilt" X-99 makspinnaker 0,9oz som jeg setter i over 10m/s, er på maksmål. Er ikke helt egnet i mye vind da jeg skulle ønske den flatere og med mindre skudre for lettere håndtering. Men den setter vi uansett og tar den heller ned hvis det skulle bli for ille. Jeg har seilt den i 16m/s med noen høyere kast. Vi har også hatt noen skikkelige læremanøvrer som eks kineser men den har holdt!

En annen ting som jeg nevnte er sjø. 16m/s og flatt vann er en ting. Med sjø utasjers tok vi den ned sist da jeg synes risikoen ble for stor. Jibbing i mye vind må også risikovurderes i hvert tilfelle. En annen viktig faktor er også mannskapet man har med!

Jeg synes spinnaker/gennaker er et fantastisk morsomt seil men det kan være lurt å begynne i det små så ingen blir skremt.

Jeg har seilt i mye vind med andre sine båter som mannskap men da koster det ikke meg penger om det går galt! Skipper avgjør!

Takk for gode svar.

Jeg har kjøpt meg en Sun Fast 37 (leveres i Mars) og stå mellom tre mulige gennaker:

Opsjon 1:

A slightly flatter asymmetric spinnaker than the Momentum Aspin All-Round, designed for tighter reaching angles. The cross-section shape has a flatter entry angle, and is generally flatter and more open in the leech. This allows use in stronger breezes, and on sharper reaching angles, without resulting in excessive heeling. The roach on both luff and leech is smaller than the Aspin AR, and the total sail area is therefore reduced. This sail is wellsuited as a supplement for those already carrying a symmetric spinnaker, in that the two sails together will cover the entire wind spectrum. This sail is designed for apparent wind angles of 65-140 degrees.

Luff 14,60 m

Leech 13,73 m

Foot 7,75 m

92 m2

Opsjon 2

Samme snitt men mindre:

Luff 13,10 m

Leech 12,18 m

Foot 6,96 m

73 m2

Opsjon 3

Litt dyper snitt og i målene mellom disse:

A modern All-Round asymmetric spinnaker with a full radial panel layout. This sail has a medium-full shape that is appropriate for a combination of running and broad reaching angles. The design uses a cross-section shape that has a softly rounded entry, which straightens and flattens towards the leech. This is a forgiving shape that is easy to trim, and which minimises the boat's heeling angle when reaching. This is a very versatile sail, perfect for anyone wishing to make do with only one spinnaker on board. This sail is designed for apparent wind angles of 80-155 degrees.

Luff 13,80 m

Leech 12,83 m

Foot 7,33 m

83 m2

Det følger en Spinnaker med båten. Luff ca 13,7 m.

Veldig usikker hva jeg skal velge. Jeg har lyst på den litt flattere snitt, siden jeg har Spinnaker, men er litt redd for at den store er så stor at jeg få problemer når det begynner å blåse litt, mens den lite er kanskje litt for liten? Ingen hjelp av selger da dette er konkursbo, han ville selge meg den største. Noen tips?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Jeg har faktisk tenkt tanken... Prisen er nok under halvparten enn vanlig. (rundt 8000 kr)

Men hvis jeg skal velge...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Hehe nei skal ikke skylde på deg. Såg litt på Sun Fast 37ene som ligger på seiling.org og hvilke mål de har på Gennakerne sine og ser at den store er innforbi både maxmål til lys og innforbi de største som er registrert der. Så jeg går nok for den tror jeg

Takk for gode svar.

Jeg har kjøpt meg en Sun Fast 37 (leveres i Mars) og stå mellom tre mulige gennaker:

Opsjon 1:

A slightly flatter asymmetric spinnaker than the Momentum Aspin All-Round, designed for tighter reaching angles. The cross-section shape has a flatter entry angle, and is generally flatter and more open in the leech. This allows use in stronger breezes, and on sharper reaching angles, without resulting in excessive heeling. The roach on both luff and leech is smaller than the Aspin AR, and the total sail area is therefore reduced. This sail is wellsuited as a supplement for those already carrying a symmetric spinnaker, in that the two sails together will cover the entire wind spectrum. This sail is designed for apparent wind angles of 65-140 degrees.

Luff 14,60 m

Leech 13,73 m

Foot 7,75 m

92 m2

Opsjon 2

Samme snitt men mindre:

Luff 13,10 m

Leech 12,18 m

Foot 6,96 m

73 m2

Opsjon 3

Litt dyper snitt og i målene mellom disse:

A modern All-Round asymmetric spinnaker with a full radial panel layout. This sail has a medium-full shape that is appropriate for a combination of running and broad reaching angles. The design uses a cross-section shape that has a softly rounded entry, which straightens and flattens towards the leech. This is a forgiving shape that is easy to trim, and which minimises the boat's heeling angle when reaching. This is a very versatile sail, perfect for anyone wishing to make do with only one spinnaker on board. This sail is designed for apparent wind angles of 80-155 degrees.

Luff 13,80 m

Leech 12,83 m

Foot 7,33 m

83 m2

Det følger en Spinnaker med båten. Luff ca 13,7 m.

Veldig usikker hva jeg skal velge. Jeg har lyst på den litt flattere snitt, siden jeg har Spinnaker, men er litt redd for at den store er så stor at jeg få problemer når det begynner å blåse litt, mens den lite er kanskje litt for liten? Ingen hjelp av selger da dette er konkursbo, han ville selge meg den største. Noen tips?

Det er ingen problemer med å få plass til Opsjon 1. Hvis du setter gennaker rett foran forstaget vil avstanden være ca 14,9 meter. Genaker kan ca være lenger en dette da den står i en bue. Men det må trekkes fra for evt strømpe og rekkestøtte høyde. Jeg regnet ut typisk maks 15 meter med en normal strømpe.

Ser at du ser på momentum gennakeren. Hva er duktykkelsen? Tror nok det er den som avgjør vindstyrken du bør seile med den i, ikke det lille forskjellen i arealet.

Ravddo, takk for godt svar. Jeg tror jeg går for opsjon 1 som du anbefaler.

Nei jeg vet ikke duktykkelsen. BP-medlem Bergen fikk levert sin spinnaker med noe han tror kan vare 0,75 oz. Vet ikke om gennakerne er like tynne. Uansett, jeg tror jeg går for denne. Teksten beskriver den som en allround sak som tåler litt vind, så reg regner med det går bra.

Har ikke så mye erfaring med spinnaker/gennaker. Har hatt en med min første seilbåt, en Albin Ballad, men bare brukt den en fire-fem ganger i den ene sesongen jeg hadde båten. Med den nye vil jeg endelig måle inn seilene, skaffe meg lysbrev og seile litt tirsdagsregatta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...