olpi Startet 28.Januar.2011 Del på Facebook Startet 28.Januar.2011 Sammenlikner man Denne med samme båt, men en mye eldre som Denne... . Da må man kunne anta at førtsnevnte vil presse prisene ned på ikke-importbåter? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 (redigert) De som tier samtykker... Ser man f.eks også på Sealine F34 som Kire nå kjøpte av Stavanger Marinesenter Link og sammenlikner med denne "norske" båten Sealine F33 Link så vil det jo være utrolig om sistnevnte (ikke solgt) kan få solgt for prisantydnning. Redigert 29.Januar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Jeg er enig med deg. det kan ikke være lett å selge "norsk" båt når englandsimporten er såpass mye billigere. Men om pundet skulle komme godt over 10,- igjen vil det kanskje snu seg littegrann. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 (redigert) Ja, kronekurs mot GBP har mye å si, men også hvordan båtmarkedet ute er. Skal bli spennende å følge utviklingen.... Redigert 30.Januar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 De som tier samtykker... Ser man f.eks også på Sealine F34 som Kire nå kjøpte av Stavanger Marinesenter Link og sammenlikner med denne "norske" båten Sealine F33 Link så vil det jo være utrolig om sistnevnte (ikke solgt) kan få solgt for prisantydnning. Eier av F33 ville ikke selge for 1,1 da jeg synes det var rett pris. Ligger en meget fin 2000 mod F33 i Skien også med 2 x 200 volvo, masse flott nytt utstyr, ville heller ikke selge for 1,2, de burde gjort det spør du meg, men men mulig de får mere med litt is i magan. Jeg tror det drar seg opp til våren..... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Ja, det gjenstår jo å se. Nå om dagen ser jeg imidlertid flere båter som lå til salgs i fjor, men som ikke fikk solgt kommer på FINN igjen. Flere av dem har satt ned prisen i fra i fjor. Jeg trodde de ville begynt på ny frisk og satt lik pris. Det blir jo bare spekulasjon, men jeg tror at de som vil selge må sette prisen lavere. Jeg tror kanskje det blir tidenes største bruktmarked på FINN i år. For dem som skal selge brukt og kjøpe nyere/større bruktbåt så vil det ikke være negativt at prisene presses ned. De vil kunne tjene på det. At prisene på lang sikt vil øke gradvis igjen tror jeg også på, men det gagner jo stort sett bare dem som skal selge og ikke ha båt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Ligger en meget fin 2000 mod F33 i Skien også med 2 x 200 volvo, Nå tenker jeg ikke på båten du nevner i dette innlegget, men din egen. Mulig du har forklart dette i en annen tråd, men jeg reagerer på at det er AD 41 motorer i en 2004 / 2005 mod. ? Her ville det vel vært mer logisk med en KAD-variant, eller kanskje til og med D-serie hadde kommet i 2004(husken er dårlig på vedrørende dette). Redigert 31.Januar.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Thorlyn Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Sealine var "smarte" og gikk for den skuddsikre 41 motoren helt opp til 2006 mener jeg.. VP har levert denne helt fram til dette. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
VannTro Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Akkurat. Ja, det var nok smart Redigert 31.Januar.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
olpi Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Det var nok et smart trekk ja. P-modellen av 41 serien fikk man vel kjøpt frem til få få år siden. Kanksje den bør selges som ny forsatt... Mht KAD...: Nå kjenner jeg ikke Sealine og hvordan planingsterskel etc er. Hvis den planer veldig lett og/eller ikke trenger mye kraft for å komme over planingsterskelen så behøves kanskje ikke noen kompressor. Den vil kanskje snarere være til irritasjon...? Redigert 31.Januar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Ja du sier noe.. Yanmar har tatt til fornuften og relansert sin LH serie fra 140-240hk.. en kam jo spekulere i hvorfor selv om de påstår at de ikke dekte hele spekteret med BY (BMW dielsen) serien derav innføring av steinknuserne sine. spørs om ikke båt produsenter og kunder har vært litt mot yanmar.. Flott at de lytter i alle fall Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Hørte rykter om at Yanmar Norge tok inn det de fikk tak i av 4LH steinknusere før produksjonen stanset. Det er bra at den nå er i produksjon igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Nå tenker jeg ikke på båten du nevner i dette innlegget, men din egen. Mulig du har forklart dette i en annen tråd, men jeg reagerer på at det er AD 41 motorer i en 2004 / 2005 mod. ? Her ville det vel vært mer logisk med en KAD-variant, eller kanskje til og med D-serie hadde kommet i 2004(husken er dårlig på vedrørende dette). Hei Når det gjelder min egen båt, er jeg glad for at det er disse motorene og det var vesentlig for valget. Kjenner disse fra før av, samt at en kompis er reser på de om det skulle være noe. Lette å vedlikeholde selv også, samt at de er ganske skuddsikre Cad42 ønsker jeg ikke, cad43 er vel en bra motor, cad44 er det vel et helvete å ta ventil justering på?? (har jeg hørt) D4 eller D6 skal jeg ALDRI ha i mine båter, så da blir valget av båt en annen gang også avgjort av type motor. Min kjenning i Skien med den F33`n har 2 x 41p og er storartet fornøyd og jeg har selv set den båten lekende lett dra i plan med oppakning for 6 voksne + barn, så dette fungerer bra Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Hvordan fungerer KAD32 x 2 på F33? Motorene er vel en god del lettere en 41-motoren. Kompressoren på disse gjør vel at den drar nesten like lett i plan med mye last kanskje? Toppfarten blir lavere, og da må man vel også legge marsjfarten en godt stykke lavere enn med 2 X 41 motorer regner jeg med. Spørsmålet er om 32-motorer kan være i minste laget og at de sliter mye i en slik intstallasjon?? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Nå skal det vel sies at å kjøpe en import båt, som kanskje ikke er tilgjengelig for besiktigelse, er et ankepunkt. Derfor vil nok lokale båter være attraktive, da man kan ta og kjenne på den. En båt som selges fra UK, eller annet utland, vil være subjektivt selgers annonse eller surveyors rapport, som man må ta for god fisk og håpe at leverandør står for eventuelle uoverensstemmelser. Når det er sagt, så er jo ikke en lokal, personlig, besiktigelse noen som helst garanti for at båten er i orden :-) Selv ser jeg på båt i UK, men transport hjem og loakl besiktigelse er et problem. Den dagen vi skulle ramle inn i EU, DA blir det nok et voldsomt prisfall på båter her i nisselandet i og med at HK avgift og mva (kanskje) bortfaller. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Mange importbåter er allerde i Norge og kan sjekkes ut her. Flere kommer stadig inn.... Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Hvordan fungerer KAD32 x 2 på F33? Motorene er vel en god del lettere en 41-motoren. Kompressoren på disse gjør vel at den drar nesten like lett i plan med mye last kanskje? Toppfarten blir lavere, og da må man vel også legge marsjfarten en godt stykke lavere enn med 2 X 41 motorer regner jeg med. Spørsmålet er om 32-motorer kan være i minste laget og at de sliter mye i en slik intstallasjon?? ifølge eier av den F33 i Begen med 2 x cad32 er motorene meget passende for båten, spreke og raskt oppe i plan, men han har noe lavere masj enn med 2 x 41. Drivstoff økonomien tror jeg er fin med 32 motorene men de støyer litt mere. passer nok båten greit tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 (redigert) Ja, det kan jo være et alternativ for oss. Vi får se hva som dukker opp utover.... Jeg tar også hensyn til forventede drift- og servicetutgifter når jeg tar båtvalget. Estimert tap når man har hatt båten i noen år prøver jeg også å ha i bakhodet. Redigert 1.Februar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.