enter4u Startet 29.Januar.2011 Del på Facebook Startet 29.Januar.2011 Vurderer å bytte fra RB til Borg Warner, zf eller annet hydraulisk. Grunnen er at sjaltearmen på rb-kassa er så lang at jeg ikke får brukt den fullt ut. Må ha wire-festet langt inn på armen grunnet kort vandring på wiren som har en vandring på 80mm, mens kassa krever 105mm. Soen som har tips om hva jeg bør velge til en rimelig penge? Under 10000,- Evt bytte. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 MD21 ble levert mef MS3 gir også, du finner noe info hos VP, i de gamle brosjyrene. Det er mulig å snu på enden av RB-giret slik at armen blir vertikal istden. Har også sett RB- gir med kort og lang arm, så kanskje du kan kappe armen og bore et nytt hull? Geir Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Skal se på den om man kan flytte den vertikalt. Jeg HAR borret nytt hull lenger inn på stangen, men da blir den hard å få i gir. Frykter at påkjenningen på wiren i lengden vil føre til at den ryker i en kinkig situasjon Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Skal se på den om man kan flytte den vertikalt. Jeg HAR borret nytt hull lenger inn på stangen, men da blir den hard å få i gir. Frykter at påkjenningen på wiren i lengden vil føre til at den ryker i en kinkig situasjon Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Tror du kan bruke mange forskjellige kasser til motoren.Jeg monterte ett PRM gear på min MD21. Måtte bare få tak i demperplate som passer. Tror forresten at disse RB-kassene bør brukes sammen med den sidemonterte kontrollboksen som har lengre arm til gearveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Min båt hadde to-spaks kontroll av gir/gass med nokså lang girhendel. Kanskje uttrykte meg klønete i forrige innleggg, om du skrur ut fire bolter bak på girkassa kan du vri bakstukket 90 grader og dermed skifte posisjon på girhendelen. Mest sannsynlig må du til med en ny pakning, og da må det litt demontering til :-) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 KIKTOR: Er det ikke kabelen som bestemmer slaglengden da? Eller er det mere å gå på, på f.eks en c2-kabel enn det den en-spaks'en jeg har??? Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Jeg vet ikke om det er mer å gå på,men det går vel å måle hvor mye vaieren beveger seg slik den er nå med eksisterende kontrollboks.Etterpå kan du koble fra vaier og måle vandringen på denne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Skaff deg et PRM gear du, det girer silkemykt og lett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kiktor Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 PRM er fine gear det men det blir jo mye mer jobb og mye dyrere i forhold til å bytte kontrollboks.Regner med at motoren må ut for å bytte gear.Hvis det nye gearet ikke har samme utveksling så må proppellen byttes også.Og kansje motorfester +++.Blir fort mye penger av ett slikt prosjekt.Hadde jeg vært deg så hadde jeg sjekket med en volvoforhandler og sjekket dette med kontrollboks til RB-gear. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Hmmmm. Gir får jeg bytta uten å ta ut motoren. Bytta RB-kasse i fjor, og det tok 45 min. med holdehjelp av en kompis Skal se litt på vandringen på kabelen neste gang jeg er i båten..... Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Sikkert mye enklere å bytte gear når gearet du bytter til er maken til det du tar ut.Hvis du bytter til f.eks PRM gear så må du vel også borre opp nye hull for innfesting av gearet.De bakerste motorfestene sitter muligens også på gearet.Hvis så er tilfelle så må disse tilpasses beddingen.Lengden på den nye kassa må sjekkes i forhold til aksling.Er den lengre så kan du selfølgelig kappe akslingen.Er nye gearet kortere må aksel byttes eller du kan sette inn ett powertrain ledd eller lignende mellom gear og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Passer girkassa (BW) fra MD32 rett på min? Link Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Løfter denne Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Er ikke sikker, men synes svinghjulkåpa ser lik ut. Har en 21 delemotor i en garasje i Særp, du kan få svinghjulskåpa med deg og sammenligne om du kjører til Strømstad for å se/kjøpe. Ellers så har jeg et RB-gir i deler på lur også, du kan få låne med deg noe derfra også om du vil sammenligne de to girene. Geir Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 GeirKS: Har RB-kasse selv som jeg vil bytte ut. Grunnen er den lange armen til girsjalteren Du har ikke en to-spaks kontroll og kabler som har lang vandring så jeg får brukt den på kassa også vel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.