Jump to content

Hvilke girkasse passer til MD21?

enter4u

Recommended Posts

Vurderer å bytte fra RB til Borg Warner, zf eller annet hydraulisk. Grunnen er at sjaltearmen på rb-kassa er så lang at jeg ikke får brukt den fullt ut. Må ha wire-festet langt inn på armen grunnet kort vandring på wiren som har en vandring på 80mm, mens kassa krever 105mm.

Soen som har tips om hva jeg bør velge til en rimelig penge? Under 10000,- Evt bytte.

Min båt hadde to-spaks kontroll av gir/gass med nokså lang girhendel.

Kanskje uttrykte meg klønete i forrige innleggg, om du skrur ut fire bolter bak på girkassa kan du vri bakstukket 90 grader og dermed skifte posisjon på girhendelen.

Mest sannsynlig må du til med en ny pakning, og da må det litt demontering til :-)

PRM er fine gear det men det blir jo mye mer jobb og mye dyrere i forhold til å bytte kontrollboks.Regner med at motoren må ut for å bytte gear.Hvis det nye gearet ikke har samme utveksling så må proppellen byttes også.Og kansje motorfester +++.Blir fort mye penger av ett slikt prosjekt.Hadde jeg vært deg så hadde jeg sjekket med en volvoforhandler og sjekket dette med kontrollboks til RB-gear.

Sikkert mye enklere å bytte gear når gearet du bytter til er maken til det du tar ut.Hvis du bytter til f.eks PRM gear så må du vel også borre opp nye hull for innfesting av gearet.De bakerste motorfestene sitter muligens også på gearet.Hvis så er tilfelle så må disse tilpasses beddingen.Lengden på den nye kassa må sjekkes i forhold til aksling.Er den lengre så kan du selfølgelig kappe akslingen.Er nye gearet kortere må aksel byttes eller du kan sette inn ett powertrain ledd eller lignende mellom gear og aksling.

• 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Er ikke sikker, men synes svinghjulkåpa ser lik ut. Har en 21 delemotor i en garasje i Særp, du kan få svinghjulskåpa med deg og sammenligne om du kjører til Strømstad for å se/kjøpe.

Ellers så har jeg et RB-gir i deler på lur også, du kan få låne med deg noe derfra også om du vil sammenligne de to girene.

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...