Jump to content

Ny Malö 47 vises på Boot 2011 Düsseldorf

lano2

Recommended Posts

Det må omtrent være så nær man kommer en drømmebåt... Malö synes jeg er faktisk finest av trekløveren HR, Najad og Malô.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg regner ett at dere har vært ombord også... :-) vi var ombord en times tid i går. Flott båt med samme skrog som en gang het 45 så 46 og nå 47. Ganske smal båt, rett over 4 meter bred og knapt 2 meter bred helt akter. Innredning et hakk over HR. Men tekniske løsninger for lang tur over beviste ikke på samme måte som på HR synes vi. Malø selger veldig på at de bygger akkurat den båten du vil ha. For noen er det viktig. De bygger ca 30 båter i året. Cockpiten falt ikke i smak hos oss. Under 180 cm stå høyde under targa. Og vi liker senter cockpit :-) med de løsninger det gir under og over dekk. Jeg ville feks ikke hatt hoved kabin foran i båten på lang over fart pga støy fra baug bølgen.

Og vi liker senter cockpit :-) med de løsninger det gir under og over dekk.

Enig !

Derfor har vi studert Oyster Yachts veldig grundig denne vinteren, men konklusjonen blir igjen, at vi har behov for utsikt fra salongen.

Det leverer ingen av disse, hvis man da ikke går for båter over 80 fot. :crazy:

Oyster 46:

http://www.oystermar...46/default.aspx

Vi har konkludert med at utsikten betyr enormt mye, og at den innvendige styreposisjonen er veldig viktig i norske kalde farvann. Kanskje forandres synet hvis det er konstant over 30 grader på utsiden, slik at man kan sitte mer i cockpit.

Båten hadde aldri blitt brukt så mye som nå, hvis ikke vi kunne sitte inne og fulgt med på livet rundt oss.

De siste 3 årene har vi ligget på 100 overnattinger i året. :thumbsup:

Redigert av lano2 (see edit history)

men konklusjonen blir igjen, at vi har behov for utsikt fra salongen.

Utsikt fra salongen, gir vel innsikt også, eller har du sotet glass?

Jeg liker godt å sitte nede uten innsyn.

Når jeg ligger ved kai liker jeg ikke at folk står på kaia og ser ned på tallerken min :lol:

Jeg er enig med deg med centercocpit og hovedcabin akter.

"støyen" fra baug bølgen er jo det mest beroligende på nattseilas......(det kan være litt værre med bevegelsene). På HR får du jo støyen fra løygangen rett over masterlugaren. Eller er isoleringen på en HR så god at du ikke hører noe til løygangen eller vinsjestøy og fra folk i cockpiten?

Har du selv prøvd dette noen døgn i storm?

Det er støy fra cockpit ombord - el vinsjene summer litt. På besøket på messen var det masse folk i båten hele tiden. Jeg registrerte ikke mye bråk fra cockpit i akterkabinen.

Utover det har jeg skrevet litt om min vurdering av Malø 47 i tråden om optimal langturbåt. Vi har kanskje et litt sært utgangspunkt for vår vurdering siden den er en 3 års seilas på drøyt 40.000 nm - som inkluderer runding av Kapp Horn og Kapp det gode håp. Det krever en seilbåt som ligner mer på en panservogn enn en skjærgårdskrysser

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har du selv prøvd dette noen døgn i storm?

Man tar ikke en Bavaria ut i storm.. :smiley:

De nattseilasene vi har hatt (Ferøyene, Shetland og Danmark noen ganger pluss noen nattseilinger langs norskekysten) har vi hatt i relativt behaglig vær - og da er det en fryd å ligge foran å sovne inn til lyden fra bølgene. I akterlugarene er det ikke så hyggelig - støy fra cokcpit er et problem i en billigbåt (på lens/slør i høye bølger hører man sjøen godt også i akterlugarene).

Får håpe du ikke har så mange dager med storm og bankekryss på turen din at du må dimensjonere skuta for å sikre "prinsessesøvn" under disse kondisjonene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...