Jump to content

Vil en bearbeidet syrefast bolt ruste?

s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

Har slipet en bolt med sekskanthode rund og laget hode tynnere og linseformet (med smergelskive). Satt så bolten i en saktegående søylebormaskin, gikk over bolten med en fin fil og til slutt ei bryne (man tager det man haver). Hodet på bolten fikk en fin å glatt overflate til slutt

Så blir jeg fortalt at dette vil ruste hvis jeg ikke høyglanspolerer, eller syrevasker med en spesiel syre. Ikke har jeg verktøy eller kunnskap om hvordan, eller med hva jeg skal polere, så da gjenstår dette med syre. Vet noen noe om dette?

Redigert av Tommy-lc (see edit history)

Skal du jobbe med rustfritt eller syrefast så må verktøyet du bruker ikkje vært brukt på svart stål før. F.eks en kutteskive som er brukt på svart stål som brukes på rustfritt eller syrefast vil legge igjen partikler av stål som deretter starter rust. Spiller ingen rolle om det er rustfritt eller syrefast. Dette skjer på begge typer stål. Om så er at du ikkje har annet å hjelpe deg med å du må bruke verktøy brukt på svart stål før, så spander på deg en ny flap disk "sandpapir vinkelsliper skive" og bruk denne til slutt. Slip/poler med denne og du får bort så godt som alt av partikler. Det med syre er rett, men krever endel mere jobb.

Da eg fra 93-99 jobbet på skipsverft og vi bygget tank båter (juice) jobbet eg mest med syrefast og rustfritt. Vi brukte da syre, men eg hugser ikkje navn på den. Eg hadde latt være å tenkt på syre. Poler med flap disk og det blir nok bra. Legg bolt ut i regn. Er det rester av svart stål ser du det på et par dager.

Vet du hva slags syre man bør bruke og hvordan man bruker den??

Avesta beisepasta er nok det mest brukte produktet.

Bare å pensle på, og spyle vekk etter virketid.

Ser ikke helt hvorfor det er nødvendig, blir nok bare snakk om noen brune overflateprikker dersom det blir noe rust.

Dette kan du fjerne med saltsyre elns. når det eventuellt blir et problem.

Heisan

Da anser jeg bolten for ferdig og saken løst. Mao legger den ut i litt vær og vind for å se, så ev en tur i saltsyre før montering.

Er det noen som har lurt på hva bolten sklal brukes til, så skal den erstatte den håpløse bolten/patenten som bavaria bruker til å feste bommen til masta med.

Takk for alle innspill.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...