s/y UT-sia Startet 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2011 (redigert) Heisan Har slipet en bolt med sekskanthode rund og laget hode tynnere og linseformet (med smergelskive). Satt så bolten i en saktegående søylebormaskin, gikk over bolten med en fin fil og til slutt ei bryne (man tager det man haver). Hodet på bolten fikk en fin å glatt overflate til slutt Så blir jeg fortalt at dette vil ruste hvis jeg ikke høyglanspolerer, eller syrevasker med en spesiel syre. Ikke har jeg verktøy eller kunnskap om hvordan, eller med hva jeg skal polere, så da gjenstår dette med syre. Vet noen noe om dette? Redigert 29.Januar.2011 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Hvis det er jernpartikler igjen fra fila, som ikke er syrefast, så kan vel disse ruste? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
s/y UT-sia Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Avsluttet med bryne da??? Vet ikke om det hjelper? Men skjønner ikke helt dette tipset med syre. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Er du sikker på at det du har hørt ikke gjelder for rustfritt? Tror ikke syrefast vil ruste selv om du bare filer eller sager det med baufil. Ser ikke rust på skruene jeg har sagd i plan med mutterne under min badeplattform i alle fall (syrefast). Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Skal du jobbe med rustfritt eller syrefast så må verktøyet du bruker ikkje vært brukt på svart stål før. F.eks en kutteskive som er brukt på svart stål som brukes på rustfritt eller syrefast vil legge igjen partikler av stål som deretter starter rust. Spiller ingen rolle om det er rustfritt eller syrefast. Dette skjer på begge typer stål. Om så er at du ikkje har annet å hjelpe deg med å du må bruke verktøy brukt på svart stål før, så spander på deg en ny flap disk "sandpapir vinkelsliper skive" og bruk denne til slutt. Slip/poler med denne og du får bort så godt som alt av partikler. Det med syre er rett, men krever endel mere jobb. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Takker for tilbakemeldinger så langt Til skhauge: Vet du hva slags syre man bør bruke og hvordan man bruker den?? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Vil hjelpe bare med å polere godt over med autosol for å hidre rust. Ikke sikkert det er behov for noe annet/syre.. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Da eg fra 93-99 jobbet på skipsverft og vi bygget tank båter (juice) jobbet eg mest med syrefast og rustfritt. Vi brukte da syre, men eg hugser ikkje navn på den. Eg hadde latt være å tenkt på syre. Poler med flap disk og det blir nok bra. Legg bolt ut i regn. Er det rester av svart stål ser du det på et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Tommy-lc skrev On 29.1.2011 at 21.25: Vet du hva slags syre man bør bruke og hvordan man bruker den?? Avesta beisepasta er nok det mest brukte produktet. Bare å pensle på, og spyle vekk etter virketid. Ser ikke helt hvorfor det er nødvendig, blir nok bare snakk om noen brune overflateprikker dersom det blir noe rust. Dette kan du fjerne med saltsyre elns. når det eventuellt blir et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Bruk en 5" vinkelsliper med en slipeskive som er beregnet for rustfritt,og deretter smergelpapir,enkelt og greit. Dei fleste verktøy foretninger har dette. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Heisan Da anser jeg bolten for ferdig og saken løst. Mao legger den ut i litt vær og vind for å se, så ev en tur i saltsyre før montering. Er det noen som har lurt på hva bolten sklal brukes til, så skal den erstatte den håpløse bolten/patenten som bavaria bruker til å feste bommen til masta med. Takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Hvis du skal legge den ut for å se om den ruster bør du legge den i saltvann, ellers blir det lite realistisk. Jeg ser du holder til i Fredrikstad, hvis du vil kan du komme innom meg på jobben så skal jeg polere den for deg. Kan syrebeise den også hvis du vil. Bare send meg en IM. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
s/y UT-sia Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Til Komodo: Kjempetilbud, som jeg sef. ikke kan si nei takk til. Sender IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.