Jump to content

Max antall batterier i en batteribank?

Popeye83

Recommended Posts

Ok, jeg forstår.

Men bare for å gjøre det helt klart:

Når man gjør korrigerende vedlikehold i seriekoblede systemer så retter man opp celler med feil uten å sette anlegget ut av drift. Man retter opp skjevladningen ved å lade denne cellen individuelt med en forhøyet spenning slik at man fjerner belegg (krystallisert sulfat) på blyplatene.

Er dette mulig på 12V batterier som sitter i de fleste båter, enten det måtte være åpne syrebatterier, gel eller agm, eller snakker du da om separate 2V celler som er seriekoblet?

Takk for at du tar deg tid til å svare Ole Petter.

Jeg sjønner det du skriver om seriekoblete batterier og om problemet med å finne et skadet batteri i en paralellkoblet bank.

Men hva med antallet 12V batterier man har i en bank? Hva er det som gjør at noen fraråder å parelellkoble mer enn 4 12V batterier?

volfro : Hvor mye amper tåler disse?
Det står det ingenting om, for alt jeg vet kan det være like mye som en vanlig hovedstrømbryter. Men når det ikke er nevnt ville jeg ikke gått ut ifra det. En mulighet er jo og måle spenningsfallet over den når den er rimelig høyt belastet. Ellers er den jo veldig nær batteriet og sikkert ikke gnistsikker. Den har også ganske tynn isolasjon, så det skal ikke mye smuss og skitt til, eller noen sprikende tråder fra kabelen før det kan forekomme krypstrøm selv om den er avslått.

Så må man også tenke på hvilke batteri den plasseres på. Det kan jo fort skje at man bryter ladekretsen hvis den betjenes med motor i gang.

Tar man hensyn til disse tingene ser ikke jeg noe som er i veien for å montere en slik.

Tack för Dina kunniga svar Ole Petter!

I min båt har jag provat att bygga upp en stor förbruknings batteribank med ett dussin batterier med c:a 1000 Ah.

Detta enligt samma tanke som trådstartaren Popeye83 har.

Dvs utnyttja eljest svårutnyttjade utrymmen och dessutom för att korrigera tvär och längdskeppstrim med bättre last än järntackor.

Batteribanken laddas med en Mastervolt MassCombi 2000/12/100 inverter/laddare.

Min tanke var att detta skulle ge bästa tänkbara förutsättningar för lång batterilivslängd genom att man begränsar till moderata strömuttag per batteri t ex vid stor inverterbelastning och aldrig skulle utnyttja mer än ungefär 50% av batterikapaciteten.

Men detta har tyvärr blivit en flopp. Efter bara ett par år står jag nu med en batteri bank i dåligt skick som uppenbarligen inte ger vad den skall.

Och det är uppenbarligen, precis som Ole Petter beskriver, en tidsödande och arbetskrävande procedur att utreda vilka batterier som är defekta.

Och ännu värre, jag misstänker att jag under tiden kan ha skadat även övriga batterier i banken.

För min del överväger jag att återgå till mindre batteribank och istället lägga batteripengarna på att utnyttja genset mer.

:fishing:

För min del överväger jag att återgå till mindre batteribank och istället lägga batteripengarna på att utnyttja genset mer.

Interessant. Jeg sysler med tanken på å kanskje doble min forbruksbank som idag er på 450Ah. Hva mener du med å utnytte genset mer. Mener du å starte agregatet hver gang du skal lunke på kaffen? Hva er det tror du som knekker batteribanken din? Inverterbruk?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvor stort avvik i syrevekten er akseptabelt?

Og hvis det er en differanse som er større enn akseptabelt, hvor stor spenning skal man lade med for å korrigere dette og hvor lenge?

De oppgitte tolleransene for maks variasjon i syrevekt varierer fra batterifabrikant til batterifabrikant, men pluss minus 0.005 er den toleransen jeg har brukt.

Dette betyr at max forskjellen mellom høy og lav er 0.01

Hvis den høyeste cellen ligger på 1.280 og den laveste på 1.270 så må man rette cellene og muligens også gjøre noe med ladesystemet.

Når man retter opp slike feil i et 12 volt batteri så lader man batteriet med en spenning på ca 16,5 volt, men da er det en fordel å strømbegrense ladestrømmen til ca 5 % av batterikapasiteten.

På spørsmålet fra Popeye83 om hvorfor noen mener at vi ikke kan koble flere enn 4 batterier i parallell så vet jeg ikke hva de begrunner dette med, for det går jo hvis man gjør dette riktig.

Men så har vi da et problem med å kunne gjøre dette riktig blant annet på grunn av nevnte temperaturforskjeller. Hvis jeg hadde gjort en slik installasjon ville jeg brukt batterier med stor elektrolyttreserve, batterier med midels tykke plater, montert temperatursensoren på det kaldeste batteriet, forlenget absorberingstiden på laderen til syrevekten blir jevn og så hadde jeg rotert batteriene en gang i året.

Men detta har tyvärr blivit en flopp. Efter bara ett par år står jag nu med en batteri bank i dåligt skick som uppenbarligen inte ger vad den skall.

Hva problemet skyldes er vanskelig å si Ebonita, og det er jo derfor jeg spretter opp batterier enkelte ganger for å finne en potensiell årsak. Men jeg tror du vil finne noen råd i mitt foregående innlegg.

En vanlig utfordring er at mange monterer temperatursensoren på batteriet i et miljø med som utvikler feil omgivelsetemperatur, og så isolerer man ikke sensoren med det resultat at vi får en romtemperatursensor og ikke en batteritemparatursensor

Interessant. Jeg sysler med tanken på å kanskje doble min forbruksbank som idag er på 450Ah. Hva mener du med å utnytte genset mer. Mener du å starte agregatet hver gang du skal lunke på kaffen? Hva er det tror du som knekker batteribanken din? Inverterbruk?

Det hører vel til sjeldenhetene at en inverter ødelegger batterier, men at strømforbruket går opp som følge av at man har inverter er mer vanlig. Det rette stedet å begynne er å se på hva som han være feil i selve installasjonen for så å se på energibalansen.

Jeg pleier å si at det er bedre med et lite fulladet batteri enn et stort halvtomt.

Hvis du har fulgt med i tråden vedlikeholdsladning og feil lader vil du se et element som jeg har forsøkt å informere om.

Det nytter ikke om laderen er 50 ampere hvis den ikke klarer å holde batteriet i bulkladning for da blir laderen mye mindre i praksis enn man tror. Spesielt når man kjører generator for å lade.

Tack för Dina kunniga svar Ole Petter!

Min tanke var att detta skulle ge bästa tänkbara förutsättningar för lång batterilivslängd genom att man begränsar till moderata strömuttag per batteri t ex vid stor inverterbelastning och aldrig skulle utnyttja mer än ungefär 50% av batterikapaciteten.

Och det är uppenbarligen, precis som Ole Petter beskriver, en tidsödande och arbetskrävande procedur att utreda vilka batterier som är defekta.

Och ännu värre, jag misstänker att jag under tiden kan ha skadat även övriga batterier i banken.

:fishing:

På grunn av at trøsteren trenger 24V har jeg to separate (avskilte) banker på 2x140AH( 280 + 280 AH) FULMEN SHD 140AH(140482)

og en Ladix Greenline (Art.nr.111512x2IX batterilade

Starter på den ene banken

Har alltid syntes at to separate banker har hver en ulempe, men siden jeg også har fordelt forbruke så de tappes ”tilnærmet likt”

er det å leve med.

Hvorfor mine batterier fort blir 10 og 12 år (skifter alltid begge i en bank) har jeg lurt på.

Det kan ikke bare være ”vannet” de får, delte banker er kanskje ikke så dumt alikevel, heller ikke moderat landing fornuftig belasting, men til syvende og sist kommer det an på "batteriene", og de må pleies..

Lurte også på og utvide med et batteri til i hver bank.

Kjøpte isteden et solsellepanel på 95W.(får desværre bare koplet det til den ene banken)

Med åpne syrebatterier er det lettere og sjekke tilstanden med en syre måler.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er alltid kjekt å høre at folk får lang levetid på batteriene sine, for batterier er jo en miljøutfordring. Når ukyndige folk får lang levetid på batteriene uten å skjønne hvorfor så er nok moderat bruk den mest trolige årsaken.

I og for seg er jo dette et interessant tema, for hensikten med batterier er jo å bruke dem, det vil si sykle inn / ut energi av batteriet til det er utslitt og på denne måten utnytte batteriene optimalt. I dag utnytter vi på verdensbasis ca 25 % av potensialet i batteriene, og lang levetid betyr ikke nødvendigvis at utnyttelsen har vært høy.

Noen batterimonitorer er jo fine på dette spørsmålet, for man kan lese ut loggen og finne ut hvor mye energi batteriene har lagret og levert i løpet av brukerperioden.

Hvis det hadde komet et krav om å installere slikt utstyr samtidig som det nye avgasskravet på bil kom i 1989 så hadde vi kommet betydelig lenger i dag for da hadde vi hatt et tallmateriale å lære av.

REM:

Nej även med batterier på 12V/450 Ah som är i gott skick så kan man säkert "lunke på kaffen".

Det såväl som andra stora effektförbrukningar via invertern (ss brödrost, hårtork mm) har ju fördelen att vara rätt begränsade i tiden, och även om man tar ut 150 A till kaffet så blir det ju bara kanske 20 A per batteri om dom tar lasten lika, och en kvart med 20 A skall nog inte knäcka något friskt batteri.

Nej jag har väl möjligen en annan teori om varför mina batterier tagit skada. Det var nämligen så att när jag installerat Mastervoltinvertern och utökat batteribanken så anslöt jag ju även tillhörande temperaturkännare och stoppade ner den bredvid ett av batterierna som står i plastlådor i kölsvinet mellan motorerna. Visserligen blir motorrummet varmt när man kör, men utrymmet under luckorna nere i kölsvinet påverkas nog bara sällsynt och ganska begränsat av värmen.

I vilket fall så upptäckte jag att temperaturkännaren gjorde att spänningen i absorbtionsfasen steg till upp emot 15 V och detta gjorde mig orolig för att skada batterierna, så jag kopplade till slut ur temperaturkännaren och laddningen stabiliserade sig då på 14,28 Volt. Detta trodde jag var helt ok, så jag har kör vidare utan temperaturkännare och med 14,28 V absorbtionsladdning och 13.3 V under Float fasen. Möjligen har detta varit för lågt och/eller för högt beroende på batteritemperaturen? Det verkar väl snarast som att denna spänning inte förmått hålla uppe laddningsnivån i batterierna för i höstas innan jag tog upp båten så fanns det uppenbarligen inte mer än c:a 100 Ah att ta ut ur batterierna innan dom visade tecken på att vara tomma.

Men som sagt aggregatet skall jag nog starta lite oftare i framtiden. Jag räknar med att mitt 6,5 kW Onan drar c:a 2 l per timme i snitt, och ett par timmar om dan i snitt blir ju trots allt inte mer än några hundra liter diesel om året och då får man ju batteriladdning, varmvatten och elvärme och obegränsat med ström på köpet. Och varför skulle man annars släpa elverket med sig?

:drink:

Redigert av ebonita (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...