GeirT Startet 30.Januar.2011 Del på Facebook Startet 30.Januar.2011 Autopilot oppgradering. Vurderer å oppgradere autopiloten på 38 fot Bavaria Ocean. Den som er i bruk i idag er en kompromis løsning der et eldre Autohelm ST 5000 instrument/controller driver en Raymarine Type 1 hydraulikk pumpe. Hydraulikken kjører en Sleipner SP90 rorsylinder montert på ror kvadranten. Løsningen kan iflg. selger være upålitelig ved stor sjø. Sannsynligvis pga. at hydraulikkpumpen trekker mer strøm enn ST 5000 er i stand til å levere. Har sett på hva som må til for å oppgradere. Det er flere muligheter, men jeg aner ikke hva som er kraftig nok. Kan jeg beholde type 1 pumpen og bruke f.eks. Raymarines SPX-10 og en egnet controller f.eks. ST-6002 ? Eller bør jeg gå opp til type 2 pumpe og SPX-30 ? Er det noen her inne som er "eksperter" på området, som kan gi et tips ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
lano2 Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Skal du ha det beste som finnes på kloden er vel svaret enkelt: http://www.nke-marine-electronics.com/en Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Er det ikke mulig å bufre utgangen på ST5000 med et par kraftige reler, eller noe halvledergreier? Hva står det i displayet når den stopper? Du kan fint bruke eksisterende sylinder og pumpe dersom den er sterk nok og rask nok til ditt (båtens) behov. Geir Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 (redigert) Vel, det kunne muligens gå, men pumpa får vel byttet polaritet når den skal reversere retning å da blir det straks mer plunder. Dessuten tror jeg det mangler en del "intelligens" på de gamle controllerne, i forhold til de nye SPX eller SxG modellene som bl.a. har rategyro og "learn" funksjon. Rorsylinderen er nok stor nok, men er usikker på om pumpen er sterk nok. Nå har jeg ikke overtatt båten enda. Får teste dette ut litt før jeg bytter. Geir Redigert 30.Januar.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 (redigert) Ikke bruk noe relestyring, autopilotene i dag kjører pumpene på forskjellig hastighet alt etter hvor stort avvik det er mellom ønsket ror og virkelig ror. Selv har jeg en Furuno Navpilot 500 som jeg liker veldig godt, den navigerer på egenhånd uten bruk av veipunkter. Redigert 30.Januar.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 (redigert) SPX 10 drar vel sylindre opptil 230ccm. SP90 er 215ccm, så det skulle nok gå. Spørsmålet er hvilken type 1 pumpe du har, nyere drar opptil 230ccm. Eldre ble vel ratet opptil 180ccm som var grensen for ST5000 og S1X. Redigert 30.Januar.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Å det er noe der også ja... Type 1 pumpen som er oppgitt har part.nr. M 81120 Dersom det er forskjellig part nr. på gammel og ny pumpe type, ser dette ut for å være den nyeste. Da kan jeg vel konkludere med at jeg har 3 parametre som ligger i øvre grensen av ytelse. - Rorsylinderen er beregnet for rormoment på max 90 kgm, båtens er beregnet til max. 85 kgm. - Type 1 skal kunne kjøre rorsylindre på 80-230 ccm - båtens er på 210 ccm. - ST 5000 har problemer med å klare å kjøre T1 pumpa med max belastning. Tanken min var at det muligens var nok å utbedre 1 eller 2 av disse. Vil f.eks. SPX-10 klare å drive Type 1 (ovenfor) ved max belastning eller bør jeg gå opp til Type 2 pumpe og SPX-30 ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirKS Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Vel, det kunne muligens gå, men pumpa får vel byttet polaritet når den skal reversere retning å da blir det straks mer plunder.Dessuten tror jeg det mangler en del "intelligens" på de gamle controllerne, i forhold til de nye SPX eller SxG modellene som bl.a. har rategyro og "learn" funksjon.Rorsylinderen er nok stor nok, men er usikker på om pumpen er sterk nok.Nå har jeg ikke overtatt båten enda. Får teste dette ut litt før jeg bytter.Geir Ja, det blir masse plunder men det sparer deg for en del kr om du får det til å fungere. De nye autopilotene er nok vesentlig mer intelligente enn ST5000 som er både gammel og litt begrenset. Ikke bruk noe relestyring, autopilotene i dag kjører pumpene på forskjellig hastighet alt etter hvor stort avvik det er mellom ønsket ror og virkelig ror.Selv har jeg en Furuno Navpilot 500 som jeg liker veldig godt, den navigerer på egenhånd uten bruk av veipunkter. Jeg tror ikke de gamle ST5000, 100/300 og T-serien kjører drivenhetene på forskjellig hastighet, det har jeg ikke lagt merke til selv i alle fall, er det noen som vet dette? Det var jo fryktelig uflaks at dette er helt på grensen da Geir, kanskje du kan redde deg ved å oppgradere strømtilførselen til piloten og pumpa? ST5000 har vel bare noen små kabelskokoblinger bak som kanskje ikke er verdens beste? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Jeg tror ikke de gamle ST5000, 100/300 og T-serien kjører drivenhetene på forskjellig hastighet, det har jeg ikke lagt merke til selv i alle fall, er det noen som vet dette? Du har sikkert rett i det, men når man setter i en ny pilot i dag er det som regel slik. Det vil kort fortalt si at pumpen kjøres rolig når piloten forsøker å opprettholde en kurs. Men ved kursskifte går pumpen mye raskere. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Vil f.eks. SPX-10 klare å drive Type 1 (ovenfor) ved max belastning Ja nye SPX-10 klarer å dra sylindre opptil 230ccm, SP90 er 215ccm. ST5000 og også S1 S1G hadde bare power til å drive sylindre opptil 180ccm. Type1 pumpen din er nok grei. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Du kan også bruke Simrad AP24 eller AP28 sammen med Raymarine pumpa di. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.