Jump to content

Autopilot - Raymarine - tilpassning


GeirT

Recommended Posts

Autopilot oppgradering.

 

Vurderer å oppgradere autopiloten på 38 fot Bavaria Ocean.

Den som er i bruk i idag er en kompromis løsning der et eldre Autohelm ST 5000 instrument/controller

driver en Raymarine Type 1 hydraulikk pumpe. Hydraulikken kjører en Sleipner SP90 rorsylinder montert på ror kvadranten.

 

Løsningen kan iflg. selger være upålitelig ved stor sjø.

Sannsynligvis pga. at hydraulikkpumpen trekker mer strøm enn ST 5000 er i stand til å levere.

 

Har sett på hva som må til for å oppgradere. Det er flere muligheter, men jeg aner ikke hva som er kraftig nok.

Kan jeg beholde type 1 pumpen og bruke f.eks. Raymarines SPX-10 og en egnet controller f.eks. ST-6002 ?

Eller bør jeg gå opp til type 2 pumpe og SPX-30 ?

 

Er det noen her inne som er "eksperter" på området, som kan gi et tips ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Er det ikke mulig å bufre utgangen på ST5000 med et par kraftige reler, eller noe halvledergreier?

 

Hva står det i displayet når den stopper?

 

Du kan fint bruke eksisterende sylinder og pumpe dersom den er sterk nok og rask nok til ditt (båtens) behov.

 

Geir

Link to post

Vel, det kunne muligens gå, men pumpa får vel byttet polaritet når den skal reversere retning å da blir det straks mer plunder.

 

Dessuten tror jeg det mangler en del "intelligens" på de gamle controllerne, i forhold til de nye SPX eller SxG modellene som bl.a. har rategyro og "learn" funksjon.

 

Rorsylinderen er nok stor nok, men er usikker på om pumpen er sterk nok.

Nå har jeg ikke overtatt båten enda. Får teste dette ut litt før jeg bytter.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Ikke bruk noe relestyring, autopilotene i dag kjører pumpene på forskjellig hastighet alt etter hvor stort avvik det er mellom ønsket ror og virkelig ror.

Selv har jeg en Furuno Navpilot 500 som jeg liker veldig godt, den navigerer på egenhånd uten bruk av veipunkter.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

Å det er noe der også ja... Type 1 pumpen som er oppgitt har part.nr. M 81120

Dersom det er forskjellig part nr. på gammel og ny pumpe type, ser dette ut for å være den nyeste.

 

Da kan jeg vel konkludere med at jeg har 3 parametre som ligger i øvre grensen av ytelse.

 

- Rorsylinderen er beregnet for rormoment på max 90 kgm, båtens er beregnet til max. 85 kgm.

- Type 1 skal kunne kjøre rorsylindre på 80-230 ccm - båtens er på 210 ccm.

- ST 5000 har problemer med å klare å kjøre T1 pumpa med max belastning.

 

Tanken min var at det muligens var nok å utbedre 1 eller 2 av disse.

Vil f.eks. SPX-10 klare å drive Type 1 (ovenfor) ved max belastning eller bør jeg gå opp til Type 2 pumpe og SPX-30 ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Vel, det kunne muligens gå, men pumpa får vel byttet polaritet når den skal reversere retning å da blir det straks mer plunder.Dessuten tror jeg det mangler en del "intelligens" på de gamle controllerne, i forhold til de nye SPX eller SxG modellene som bl.a. har rategyro og "learn" funksjon.Rorsylinderen er nok stor nok, men er usikker på om pumpen er sterk nok.Nå har jeg ikke overtatt båten enda. Får teste dette ut litt før jeg bytter.Geir :seeya:

 

Ja, det blir masse plunder men det sparer deg for en del kr om du får det til å fungere.

 

De nye autopilotene er nok vesentlig mer intelligente enn ST5000 som er både gammel og litt begrenset.

 

Ikke bruk noe relestyring, autopilotene i dag kjører pumpene på forskjellig hastighet alt etter hvor stort avvik det er mellom ønsket ror og virkelig ror.Selv har jeg en Furuno Navpilot 500 som jeg liker veldig godt, den navigerer på egenhånd uten bruk av veipunkter.

 

Jeg tror ikke de gamle ST5000, 100/300 og T-serien kjører drivenhetene på forskjellig hastighet, det har jeg ikke lagt merke til selv i alle fall, er det noen som vet dette?

 

Det var jo fryktelig uflaks at dette er helt på grensen da Geir, kanskje du kan redde deg ved å oppgradere strømtilførselen til piloten og pumpa? ST5000 har vel bare noen små kabelskokoblinger bak som kanskje ikke er verdens beste?

 

Geir

Link to post

Jeg tror ikke de gamle ST5000, 100/300 og T-serien kjører drivenhetene på forskjellig hastighet, det har jeg ikke lagt merke til selv i alle fall, er det noen som vet dette?

Du har sikkert rett i det, men når man setter i en ny pilot i dag er det som regel slik. Det vil kort fortalt si at pumpen kjøres rolig når piloten forsøker å opprettholde en kurs. Men ved kursskifte går pumpen mye raskere.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...