Jump to content

Eberspächer D1L, vifta går, men pumpa går ikke.


per hogne

Recommended Posts

Har en gammel Eber D1L som nekter å starte. Vifta går, men pumpa går ikke. Når jeg kobler pumpa direkte til batteri, pulser den når jeg kobler til og fra, så den er nok ok. Har hatt den inne til reparasjon, og fikk beskjed omn at elektronikkboksen var ødelagt av tæring. Det lot seg heller ikke gjøre å skaffe ny boks til en så gammel varmer.Så mitt spørsmål er nå om det er noen der ute som har en slik boks som er i orden, eventuelt har noen tips om hvordan man kan "tjuvkoble" seg rundt denne boksen?

Link to post

Jeg har en D3L med samme problem. Jeg gav den litt diesel manuelt slik at jeg kunne sjekke om alt annet fungerte og det gjorde det.

Jeg åpnet også styreboksen for å se etter tæring, men begge kortene var gullende rene.....

 

Ang pulser til pumpa, jeg så også at pumpa mi pulset når jeg koblet til batteriet direkte på pumpa......

Er det 12Vs pulser som blir satt ut fra styreboksen?? Jeg målte på tilkoblingene samtidig som jeg matet dieselen manuelt, men klarte ikke å måle noe spenning ut til pumpa....

Link to post

Sjekk glødepluggen, ved måling av motstand. Den har levetid på ca 8000 starter. Er varmeren tilkoblet en romtermostat, bruks g.pluggen fort opp.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Den startes i posisjon full guffe, men den går på redusert hastighet til den er varm nok for så å gå opp til full guffe. Hjelper ikke dette bør du sjekke evt bytte kontaktene dine for strømtilførsel. Den er svært følsom for "lite" strømm. Lad batteriet og bytt/rens kontakter så blir det nok liv i den.

 

RED:Ser at du har problemer med elektronikkboksen, hvordan så de det, har de åpnet den? Om ikke kan jo du åpne den og bruke elektrorens evt lodde på nytt der den er tæret.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...