Rastløs Startet 30.Januar.2011 Del på Facebook Startet 30.Januar.2011 (redigert) Jeg har kjøpt ny båt og skal montere en del utstyr nede i salongen selv. (høytalere, stereo, vhf m.m) Det er alltid litt skremmende å lage "hull" i en ny båt. Finnes det noe hensiktsmessig værktøy for å sage hull i treverket, og samtidig være sikker på at man ikke tar med seg ytterskroget i samme slengen ? Drill og stikksag kan gjerne bli kraftig kost for tumleplæss og lite distanse til neste innredningsplate (som gjerne ikke skal skades) Redigert 30.Januar.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Man trenger bare ett verktøy :) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Rastløs Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Ehh det er det utstyret jeg har. tenkte jeg skulle fornye meg litt når jeg skal fin justere..... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Fein Multimaster, eller lignende verktøy vil være godt egnet for den jobben. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
bukt Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 jobber til daglig som rørlegger så borrer/kapper ofte hull i innredninger av tre. Ved å benytte en hullsag kan man lett dra løs litt tre i starten, kjører den gjerne i revers en stund for å slite ned øvre lag så det ikke flises da sagen går riktig vei noe som funker bra... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Kanskje en håndoverfres kan være tingen? Ellers ville jeg vært forsiktig med å lage for mange hull i interiøret, mange (meg selv inkludert) synes det ser rimelig harry ut med svære høyttalere innfelt i en forholdsvis liten båt for eksempel. Så om du ikke skal ha båten "til evig tid" så kan det være lurt å være litt nøktern med antall hull du lager, og hva du putter inn i dem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rastløs Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 He he. Nå er det vel ikke mobilt disco jeg har tenkt å lage, men jeg synes at det f.eks er penere å ha vhf'n innfelt fremfor hengt opp under et skott. - og høtalerne blir vel i benkene under knehøyde tenkervjeg. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Stikksag går helt glimrende så lenge du har plass til å manøvrere saga. Ser du skriver du er redd for å sage for dypt. Brekk av sagbladet på stikksaga. Funker helt optimalt. Da kan du bestemme sagedybden. Bare sørg for at pendelen/sagebevegelsen er helt ute så du får riktig lengde. Borrer du et lite hull først der du skal sage har du et lett sted å starte saginga. Jeg gjør ihvertfall det når jeg skal sage på "grunne" steder. Bruker billige sagblader til sånt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Rastløs Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Hmm, kappe bladet til stikksagen var jo en glimmrende ide' . Da kan jeg jo bruker penger på noe annet enn nytt verktøy. kostnad på rundt 50 lappen kan jeg like. Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Om du har tilgang til kompressor så er en luftstikksak veldig kjekt verktøy å sage slike mindre hull med. De har ikkje så lang slaglengde og du kan jo også kappe bladet slik det ikkje stikker dypere enn nødvendig. Ellers kan også en luftdreven liten vinkelsliper være et flott alternativ. Bortsett fra det vil støve noe forferdelig da Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Jeg har kjøpt en del pakker med stikksagblader på Rema. koster 10kr for en pakke med 5 blader. Til treverk fungerer de helt supert. Bruker de som regel på en batteridrevet stikksag, men passer fint til de andre jeg har også. (har 3 stk) Brekke av sagblad fra Bosch/Black&Decker etc gjør jeg ikke. Det er for dyrt :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
lippert Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Første forslaget var preget av hva jeg selv ønsker meg :) Det jeg bruker er en kombinasjon av bor, hullsag og ei råtterumpe. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
jernkjøl Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 I stedet for å kappe bladet til stikksagen kan du bruke metallblad. De er mye kortere og så fintannet at du unngår flising. Vet ikke hvor pirkete du ønsker å være men et kodalbor med med skikkelige kuttetenner lager hull i alle størelser på mm èrn. Har du noen ekstra tommeltotter er et sløvt hullbor tryggere. Er det veldig trangt å komme til kan du grovtilpasse hullene og finjustere dem med en dreml (mini fres). Vanlig overhandsfres blir gjerne for stort og "hugger" seg lett utenfor området du ønsker å frese. Feinsag er egnet til rette kutt og er svært presis hvis du bruker en kloss eller noe til å legge an mot bladet for å hindre uønsket vibrering i bladet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.