Jump to content

Hensiktsmessig værktøy for innfelling av utstyr interiøret?

Rastløs

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny båt og skal montere en del utstyr nede i salongen selv. (høytalere, stereo, vhf m.m) Det er alltid litt skremmende å lage "hull" i en ny båt. Finnes det noe hensiktsmessig værktøy for å sage hull i treverket, og samtidig være sikker på at man ikke tar med seg ytterskroget i samme slengen ? Drill og stikksag kan gjerne bli kraftig kost for tumleplæss og lite distanse til neste innredningsplate (som gjerne ikke skal skades)

Redigert av Rastløs (see edit history)

Kanskje en håndoverfres kan være tingen?

Ellers ville jeg vært forsiktig med å lage for mange hull i interiøret, mange (meg selv inkludert) synes det ser rimelig harry ut med svære høyttalere innfelt i en forholdsvis liten båt for eksempel. Så om du ikke skal ha båten "til evig tid" så kan det være lurt å være litt nøktern med antall hull du lager, og hva du putter inn i dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Stikksag går helt glimrende så lenge du har plass til å manøvrere saga. Ser du skriver du er redd for å sage for dypt.

Brekk av sagbladet på stikksaga. Funker helt optimalt. Da kan du bestemme sagedybden. Bare sørg for at pendelen/sagebevegelsen er helt ute så du får riktig lengde. Borrer du et lite hull først der du skal sage har du et lett sted å starte saginga.

Jeg gjør ihvertfall det når jeg skal sage på "grunne" steder. Bruker billige sagblader til sånt.

Føkk deg...

Om du har tilgang til kompressor så er en luftstikksak veldig kjekt verktøy å sage slike mindre hull med. De har ikkje så lang slaglengde og du kan jo også kappe bladet slik det ikkje stikker dypere enn nødvendig. Ellers kan også en luftdreven liten vinkelsliper være et flott alternativ. Bortsett fra det vil støve noe forferdelig da

Jeg har kjøpt en del pakker med stikksagblader på Rema. koster 10kr for en pakke med 5 blader. Til treverk fungerer de helt supert. Bruker de som regel på en batteridrevet stikksag, men passer fint til de andre jeg har også. (har 3 stk)

Brekke av sagblad fra Bosch/Black&Decker etc gjør jeg ikke. Det er for dyrt :)

Føkk deg...

I stedet for å kappe bladet til stikksagen kan du bruke metallblad. De er mye kortere og så fintannet at du unngår flising. Vet ikke hvor pirkete du ønsker å være men et kodalbor med med skikkelige kuttetenner lager hull i alle størelser på mm èrn. Har du noen ekstra tommeltotter er et sløvt hullbor tryggere.

Er det veldig trangt å komme til kan du grovtilpasse hullene og finjustere dem med en dreml (mini fres). Vanlig overhandsfres blir gjerne for stort og "hugger" seg lett utenfor området du ønsker å frese.

Feinsag er egnet til rette kutt og er svært presis hvis du bruker en kloss eller noe til å legge an mot bladet for å hindre uønsket vibrering i bladet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...