Viksund 830 Startet 30.Januar.2011 Del på Facebook Startet 30.Januar.2011 Jeg fikk tak i en brukt Eber D3L. Ser så og si ubrukt ut, glødepluggen og alt annet jeg har sjekket ser bra ut. Jeg gikk igjennom alle kabler og koblinger, sjekket dem opp mot tegningen som jeg fant på dok-arkivet her på BP. Prøvde først viftefunksjonen, fungerte OK. Prøvde da å fyre brenneren. Glødefunksjonen slo inn og alt så bra ut, men den fikk ikke diesel. Jeg koblet fra pumpa for å måle om det kom noe spenning til pumpa. Jeg klarte ikke å måle noe. Spørsmålet er som følger, har skal pumpa ha 0-12V, pulser eller hva?? Jeg matet diesel manuelt og da brant den så fint så, varmt ble det også, men litt upraktisk...... Er det noen her som har noen tips til en fersk dieselvarmer-eier..... Sitér dette innlegget Link to post
Leitz Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Hør om du får låne en pumpe av forhandler. Kan hende det er pumpa. Ellers kan det være sentralen. (elektronikkboksen). Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Går det ann å testkjøre pumpa for seg selv? Det var derfor jeg ville vite hva slags spenning/signal pumpa skal ha...... Sitér dette innlegget Link to post
vidarp Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Pumpa skal ha pulser fra elektronikkboksen(2 grønne ledninger), kan teste pumpa med +/- direkte og høre om den slår og hvis så er boksen def. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Takk for info, ser ut som det er boksen da. Jeg åpnet det og den var gullende ren og fin..... Jeg får se om jeg klarer å finne et kretsskjema til kortene, og eventuelt bytte de komponentene som er i tilknytning til denne pulsningen.... Noen som vet hvor jeg kan finne slike tegninger??? Sitér dette innlegget Link to post
motorbåd Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 (redigert) Du siger at gløderøret så fint ud. Du siger også at glødefunktionen slår ind. Har du målt modstand på gløderøret? Når glødefunktionen slår til, skal der være en hørbar nedgang i blæserhastigheden. Hvis der ikke er det, er gløderøret defekt og pumpen får ikke strømpulser. Redigert 30.Januar.2011 av motorbåd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Jeg målte motstanden til å være 0,7ohm. Jeg antar at denne fungerer så lenge jeg klarte å få startet forbrenningen når jeg matet den manuelt. Da brant den fint og trinnet ned når den ble varm..... Skulle gjerne hatt printskjema av kretskortene...... Er det noen som vet hvor mange pulser pumpa skal ha??? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 fra 2 i sekundet til 3 sekunder mellom kvart slag sirka. Allt etter effekt brenner står innstillt på Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Viksund 830 Svart 5.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Nå har jeg testet alle komponentene og koblinger, og tok til igjen i dag med en ny testkjøring.... Tror du ikke at pumpestyringen fungerte, snakk om at jeg ble fornøyd. Det vil si at D3L er klar for montering i båten. Jeg må innrømme at jeg sikkert var litt utolmodig ved første testrunde. Det står jo i instruksjonsheftet at det tar ca 20 sek fra du starter til pumpa begynner å pulse. Husker ikke om jeg klarte å vente så lenge før jeg begynte å ane uro..... Vel det fungerer ihvertfall nå. Men i min søken etter et svar, fant jeg ut at noen av disse kontrollboksene som er defekte, hadde en defekt transistor på kortet. Hvis man byttet denne, fungerte boksen igjen, kostnad maks 10 kr. Jeg målte alle mine transistorer og loddet over noen av koblingene. Da snakker vi om mange mnd lenger båtsesong Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.