Timeout Skjeberg Startet 30.Januar.2011 Del på Facebook Startet 30.Januar.2011 Hei ! Jeg har en Eber D4 luftvarmer og skal sette inn en vannvarmer i tillegg. De blir stående ved siden av hverandre, og derfor lurer jeg på om det er mulig/forsvarlig å koble eksosen sammen med et Y-stykke til det eksisterende utløpet? Det hadde vært greit å slippe fler hull i skroget, selv om det er over vannlinjen. Vidar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Eg ville ikkje gjort det, eg har heller ingen tru på at det vil virke dersom begge går på fullt sammtidig. Den "svakeste" av de vil nok dø ut. Men dette er bare antagelser. Eg har ikkje testa Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vegardlw Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 spørs hvor svak den svakeste er. I værste fall vil du være nødt å starte begge to nøyaktig samtidig ettersom den som starter først vil sette et eksostrykk mot den som starter sist og dermed vil den muligens kvele den som ikke er startet ennå, om du skjønner hva jeg mener. Eventuelt ville jeg satt Y-stykket helt ute ved skroggjennomføringen slik at det er kort vei ut i frisk luft, da vil du hvertfall minimere sjangsene for kvelning. Vær også varsom så du ikke får eksos inn i båten gjennom den av varmerne som IKKE er i gang (tilbakeslag) Men det skulle vel ikke være noe i veien for å prøve dette. Fungerer det ikke er det jo bare å ta et nytt hull. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Og skulle alt skjære seg, så er kullosforgiftning en kjapp og smertefri utgang på dette livet, virker det som. Jeg ville ikke kjørt foreslåtte versjon. Rent teoretisk handler det om mottrykk i de forskjellige deler av systemet, og dette er det vanskelig å holde styr på under variable værforhold og trykkforhold inne i båten kontra utendørs. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Still deg heller spørsmålet : Er det verdt å sette mitt, og ikke minst andres liv i fare, bare for å spare et hull i tuppervaren ? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Glem det! Det vil ikke fungere. Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Hei. Mange udokumenterte kommentarer her. Jeg har en eber D5 luftvarmer og en eber D5w vannvarmer som har felles eksosgjennomføring. Fikk laget en y-kobling i rustfritt som er plassert rett før gjennomføringen. Ingen problemer med å kjøre varmerene sammen eller hver for seg. Dette opplegget har gått i 5 år nå. Ulempen er at du må hente forbrenningsluften til apparatene fra utsiden via slange. Når du kjører kun ett av apparatene vil noe av eksosen, via eksosslangen til den avslåtte varmeren, bli presset gjennom forbrenningskammeret og ut gjennom inntaket for forbrenningsluften. På denne måten risikerer du å få eksos inn i båten hvis du ikke henter forbrenningsluft via slange. Jeg har også varmeisolert y-koblingen med exhaust-wrap fordi den på min båt blir liggende tett inntil glassfiberen. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 se der ja JFE. Uten at jeg selv hadde prøvd det så kunne jeg ikke skjønne at det skulle være helt umulig så lenge Y koblingen stod nært friluft (altså skroggjennomføringen) Flott at noen hadde prøvd dette med hell. Men vær obs på eksos. CO2 er livsfarlig i for store mengder. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Hei. Mange udokumenterte kommentarer her. Ulempen er at du må hente forbrenningsluften til apparatene fra utsiden via slange. Når du kjører kun ett av apparatene vil noe av eksosen, via eksosslangen til den avslåtte varmeren, bli presset gjennom forbrenningskammeret og ut gjennom inntaket for forbrenningsluften. På denne måten risikerer du å få eksos inn i båten hvis du ikke henter forbrenningsluft via slange. Jarle Veldig lurt. Jeg regner med at du har Y-kobling på inntaksluften også da? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Hei. Mange udokumenterte kommentarer her. Jeg har en eber D5 luftvarmer og en eber D5w vannvarmer som har felles eksosgjennomføring. Fikk laget en y-kobling i rustfritt som er plassert rett før gjennomføringen. Ingen problemer med å kjøre varmerene sammen eller hver for seg. Dette opplegget har gått i 5 år nå. Dette høres tvilsomt ut i mine ører. Ettersom eksosen kan gå baklengs, bør det være eksosslange på sugesiden også da? Hvor happy blir den stakkars varmeren som står, og dermed fungerer som eksospotte? Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Jeg monterte en d4 vannvarmer i tillegg til d4 luftvarmer i min Saga 315. Dette ble gjort med separate skrogjennomføringer rett ved siden av hverandre for eksosrørene. Utfordringen var ikke å ta hullet i skroget, men å få lagt eksorøret riktig med overhøyde ned mot utløpet uten at det varme røret ble liggende an mot ledninger, plastrør o.l. som kan ta skade av varmen. Dette har fungert utmerket. En y kobling i det trange rommet på innsiden ville blitt vanskelig i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Hei igjen. Forbrenningsluften tar jeg fra to separate gjennomføringer på badeplatformen. Bruker vannlig avsløpsslange (spiral forsterket)for vann. Kan ikke kjenne at denne blir varm. Det kommer ikke noe "synlig" eksos ut inntaket til den varmeren som ikke går, men hvis du stikker nesa inn i stussen kan du merke det. Eksos, som mange andre ting, velger nok letteste vei. Jeg bruker i hovedsak luftvarmeren. Vannvarmeren benyttes kun til å få vartmvann når vi ligger lenge i ro. Begge apparatene har vært benyttet i fem år uten noen form for service og har ikke hatt noen problemer med å starte så langt. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Dette høres tvilsomt ut i mine ører. Ettersom eksosen kan gå baklengs, bør det være eksosslange på sugesiden også da? Dette er selvsagt mulig, men det betinger at motstanden i selve eksos utløpet gjennom skroget må være større enn motstanden gjennom varmeren,.... hvilket jeg ikke tror det er... I tillegg så kan en slik y forgreining føre til en ejektor virkning, på den varmeren som ikke er i drift... dermed er det liten fare for eksos gjennom denne varmeren... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.