Jump to content

1 eksosgjennomføring til 2 dieselvarmere - går det?


Timeout Skjeberg

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg har en Eber D4 luftvarmer og skal sette inn en vannvarmer i tillegg. De blir stående ved siden av hverandre, og derfor lurer jeg på om det er mulig/forsvarlig å koble eksosen sammen med et Y-stykke til det eksisterende utløpet?

Det hadde vært greit å slippe fler hull i skroget, selv om det er over vannlinjen.

 

Vidar.

Link to post

spørs hvor svak den svakeste er. I værste fall vil du være nødt å starte begge to nøyaktig samtidig ettersom den som starter først vil sette et eksostrykk mot den som starter sist og dermed vil den muligens kvele den som ikke er startet ennå, om du skjønner hva jeg mener.

 

Eventuelt ville jeg satt Y-stykket helt ute ved skroggjennomføringen slik at det er kort vei ut i frisk luft, da vil du hvertfall minimere sjangsene for kvelning. Vær også varsom så du ikke får eksos inn i båten gjennom den av varmerne som IKKE er i gang (tilbakeslag)

Men det skulle vel ikke være noe i veien for å prøve dette. Fungerer det ikke er det jo bare å ta et nytt hull.

Link to post

Og skulle alt skjære seg, så er kullosforgiftning en kjapp og smertefri utgang på dette livet, virker det som. Jeg ville ikke kjørt foreslåtte versjon. Rent teoretisk handler det om mottrykk i de forskjellige deler av systemet, og dette er det vanskelig å holde styr på under variable værforhold og trykkforhold inne i båten kontra utendørs.

Link to post

Hei.

 

Mange udokumenterte kommentarer her.

Jeg har en eber D5 luftvarmer og en eber D5w vannvarmer som har felles eksosgjennomføring.

Fikk laget en y-kobling i rustfritt som er plassert rett før gjennomføringen.

Ingen problemer med å kjøre varmerene sammen eller hver for seg. Dette opplegget har gått i 5 år nå.

Ulempen er at du må hente forbrenningsluften til apparatene fra utsiden via slange.

Når du kjører kun ett av apparatene vil noe av eksosen, via eksosslangen til den avslåtte varmeren, bli presset

gjennom forbrenningskammeret og ut gjennom inntaket for forbrenningsluften. På denne måten risikerer du å få

eksos inn i båten hvis du ikke henter forbrenningsluft via slange.

Jeg har også varmeisolert y-koblingen med exhaust-wrap fordi den på min båt blir liggende tett inntil glassfiberen.

 

Jarle

Link to post

Hei.

 

Mange udokumenterte kommentarer her.

Ulempen er at du må hente forbrenningsluften til apparatene fra utsiden via slange.

Når du kjører kun ett av apparatene vil noe av eksosen, via eksosslangen til den avslåtte varmeren, bli presset

gjennom forbrenningskammeret og ut gjennom inntaket for forbrenningsluften. På denne måten risikerer du å få

eksos inn i båten hvis du ikke henter forbrenningsluft via slange.

Jarle

 

Veldig lurt. Jeg regner med at du har Y-kobling på inntaksluften også da?

Link to post

Hei.

 

Mange udokumenterte kommentarer her.

Jeg har en eber D5 luftvarmer og en eber D5w vannvarmer som har felles eksosgjennomføring.

Fikk laget en y-kobling i rustfritt som er plassert rett før gjennomføringen.

Ingen problemer med å kjøre varmerene sammen eller hver for seg. Dette opplegget har gått i 5 år nå.

Dette høres tvilsomt ut i mine ører.

 

Ettersom eksosen kan gå baklengs, bør det være eksosslange på sugesiden også da?

 

Hvor happy blir den stakkars varmeren som står, og dermed fungerer som eksospotte?

Link to post

Jeg monterte en d4 vannvarmer i tillegg til d4 luftvarmer i min Saga 315. Dette ble gjort med separate skrogjennomføringer rett ved siden av hverandre for eksosrørene. Utfordringen var ikke å ta hullet i skroget, men å få lagt eksorøret riktig med overhøyde ned mot utløpet uten at det varme røret ble liggende an mot ledninger, plastrør o.l. som kan ta skade av varmen. Dette har fungert utmerket. En y kobling i det trange rommet på innsiden ville blitt vanskelig i mitt tilfelle.

Link to post

Hei igjen.

 

Forbrenningsluften tar jeg fra to separate gjennomføringer på badeplatformen.

Bruker vannlig avsløpsslange (spiral forsterket)for vann. Kan ikke kjenne at denne blir varm.

Det kommer ikke noe "synlig" eksos ut inntaket til den varmeren som ikke går, men hvis

du stikker nesa inn i stussen kan du merke det. Eksos, som mange andre ting, velger nok letteste vei.

Jeg bruker i hovedsak luftvarmeren. Vannvarmeren benyttes kun til å få vartmvann når vi ligger lenge i ro.

Begge apparatene har vært benyttet i fem år uten noen form for service og har ikke hatt noen problemer

med å starte så langt.

 

Jarle

Link to post

Dette høres tvilsomt ut i mine ører.

 

Ettersom eksosen kan gå baklengs, bør det være eksosslange på sugesiden også da?

 

Dette er selvsagt mulig, men det betinger at motstanden i selve eksos utløpet gjennom skroget må være større enn motstanden gjennom varmeren,.... hvilket jeg ikke tror det er...

 

I tillegg så kan en slik y forgreining føre til en ejektor virkning, på den varmeren som ikke er i drift... dermed er det liten fare for eksos gjennom denne varmeren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...