Jump to content

Trykkluft tømming av septikktank


pete

Recommended Posts

Bare pass på hva som befinner seg der utblåsningen finner sted  :wink:

 

Får meg til å tenke på følgende episode. En onkel av meg som er bonde

skulle fylle møkkavogna til traktoren. Uheldigvis hadde han glemt å stenge

utpumpingen på vogna så møkka gikk bare inn og ble pumpet ut som den

normalt gjør når han sprer møkk på jordene sine. Ekstra uheldig var svigersønnen

som hadde parkert bilen sin i strategisk posisjon med vinduene åpne............ :cryin:

Link to post

J Stenger selvfølgelig lufteslangen og inn til toalettet, når dette skal gjøres. Noen som har prøvd dette ??

 

Nei. Men jeg var offer for tømming av avfallsslusa på KNM Kobben mens jeg satt på ramma. Maskinistsvinet glemte å stenge ventil til dassen. Det var ikke videre behagelig å bli sandblåst

fra rompa til øverste nakkehår :cryin: Bading i Barentshavet var heller ikke særlig moro. :rolleyes:

Lev med kranglete pumper du.

Link to post

Jeg er dxxt lei, manuelle septikkpumper og el. kverner som ikke vil. Tenker på å koble trykkluft til septikktanken for så å blåse innholdet ut av tanken . Stenger selvfølgelig lufteslangen og inn til toalettet, når dette skal gjøres. Noen som har prøvd dette ??

Vær forsiktig.  Dette er livsfarlig.  Det skal ikke store trykket til og med et volum på 100-150 liter lager du deg en bombe, som kan føre til at mer enn dritt flyr rundt ørene.  Å sette tanker under trykk, som ikke er sertifisert for dette, er FARLIG.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Standarden for atmosfæriske tanker til bruk offshore er at de designes for at de skal tåle å være væskefyllte + et overtrykk på 0,07 bar. Ikke rare greiene med andre ord. 0,07 bar er mindre enn du får fra en litt kraftig promp :blush: !!! Hva skjer hvis du glemmer å åpne tømmeventilen før du trykksetter tanken?

 

Jeg synes dette høres ut som et risikabelt prosjekt. Hvis du allikevel gjør det, sørg for at du i det minste har et manometer på trykket i tanken. Dette må du kunne se på når du trykksetter tanken, det nytter altså ikke å ha det gjemt under benken. Tenk også på hva som skjer hvis du (eller noen andre) trykksetter tanken mot stengt tømmeventil. Kan du være sikker på at det KUN er personer som vet hva de gjør som opererer systemet, ikke i 99% av tilfellene, men ALLTID? Jeg har en sluseventil til spylevannet til toalettet. Når jeg drar på havseilas har jeg alltid stengt denne. Så oppdaget jeg en gang at den slettes ikke VAR stengt! Jeg vred på rattet til det stoppet, men selve slusen stod fremdeles pip åpen!!! Det samme kan jo skje med en stengt ventil. Du tror du åpner den, men den forblir lukket.

 

Bruk trykkluften din til å fylle dykkerflaskene i stedet du :smiley:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Ville ikke vurdert trykktømming med mindre tanken og annlegget er laget for dette. Trykk gir en helt annen belastning på tetninger enn "vakuum" ved tømming via menbranpumpe/kvern...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Maskinistsvinet glemte å stenge ventil til dassen. Lev med kranglete pumper du.

Så du har vært igjennom den der ja!! Værst var alltid den returen som kom opp gjennom vasken og ble "forstøva" gjennom silen før den la seg som småmark tett som haggel. Jeg har sett det gjort 2 ganger, men var heldigvis begge gangene opptatt lengre framme på E-dørken.

Vi lagde en gang en uoffisiell statistikk (fredag kveld på Olavsvern) over kjente  "sluseblåsere". Vi var tre båter der samtidig med masse erfaringsgrunnlag. Vi kom fram til at nesten alle uhella var forårsaka av erfarne 1. maskinister som kunne luft/ventilsystemet ut-inn. Til slutt gikk jobben både fort .......og gæli. De yngre tok seg tid til å tenke mens jobben ble gjort.

 

Min konklusjon til pete; tviler ikke på at det går an å få til noe som virker....men en dag blir det garantert rutine og da går det til h......! Kanskje før også. Septik i kjølen kan lenses ut og lukta får en etterhvert bukt med. Det er værre når møkka også sitter bakom gardinene.

Ikke gjør det!!

Link to post

Sett igang sier jeg...sørg imidlertid for at du har vitner til stede (gjerne med fotoapparat) i tilfelle at dette blir en god historie som vi kan varme oss på i kalde kvelder :-)

:yesnod:

Ja , jeg lover dyrt og hellig , dette skal gjennomdokumenteres.

Ser at det vil være fornuftig å sette inn et manometer, ellers er jeg oppsatt på å teste dette, får tenke mere utover vinteren.

Nå står skipet på enden av garasjen, burkaen kommer på i løpet av helga. Har god tid til å kose meg med tanken på full utblåsing i mange måneder, men noe må gjøres..

Link to post

Tror ejektor er en mye bedre løsning.

Men som noen sikkert har sett av den tråden som ble referert over har jeg hatt problemer med få det til å fungere.

(Takk til Chrian forresten for det bildet, har glemt å si det!)

 

Men jeg har ikke tenkt å gi opp, skal forsøke en ny konstruksjon neste sesong.

Problemet er helt klart knyttet til farten.

Men det må være mulig å få til en som fungerer for båter i snekke-fart også.  :smiley:

Link to post

Hvis septiktanken din er en trykktank er dette relativt ufarlig, men er det av den valige typen en firkantet kasse av stål eller noe annet, ja da hadde jeg ikke tenkt tanken engang. Denne tåler ikke noe trykk, det som er nevnt i TBK 1-2er maks 0,05bar for atmosfæriske beoldere.Dette krever at du monterer inn en sikkerhetsventil på tanken. Det finnes nok andre mere sikre metoder som også er nevnt her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tenker tilbake på min karriere som Maskinist i nordsjøfart.Vi blåste sep.tank med trykkluft.

Luften ble tatt direkte fra startluftflaskene uten reduksjonsventil,men med trykkfall

og størrelse på sep.tank fikk vi ca. 8-10 kg på sep.tanken.En sluseventil stengte av

til innredningen under denne opperasjonen.En gang jeg blåste den og alt virket normalt,

mente jeg hadde gjort en god jobb. :smiley: Helt til jeg kom opp fra maskinrommet :eek:

Nederste dekk i innredningen var oversvømt av guffe, det har sprutet opp av sluker,

dass og vasker :puke:. Fikk utlevert vaskeutstyr må dere vite :lol: :lol:. Etter denne opplevelsen

skal dere vite at rattnøkkel ble brukt :lol: :lol: :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...