Jump to content

Deling av skrog Ryds 510 GTS (glassfiber)


kapteinh

Recommended Posts

Hei, jeg har en Ryds 510 Gts.

Jeg skal til å dele skroget på båten for å bygge om, og reparere noe skader.

Båten er poppnaglet rundt hele kanten og dvs skruer.

I tilleg til poppnagler virker det, som skroget er limt i kantene?

noen som har noe tips, hvordan man fjerner limen?

må man sage av kanten?

 

kan laste opp bilder om int.

 

 

takk

Mvh

Henrik.

Redigert av kapteinh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er alltid en form for tetting i tillegg til naglene. Det kan være en myk masse, som Sikaflex, men det er også vanlig å støpe halvdelene sammen. Man legger remser med polyester/glassfiber imellom før det nagles sammen.

Hvis skjøten ser ut som 'hel ved' er det nok støpt sammen. Ofte er limingen mer eller mindre sprukket opp, finner du en slik sprekk er det bare å begynner der og så dele videre med et stemjern.

 

Nå fikk jeg en IM om at du har gjort dette, men at skrog og innerliner fortsatt henger fast i hverandre. Som det fremgår av denne tråden så er with-joller støpt sammen i bunnen, vil tro det er noe av det samme med din båt.

Iom at produsenten fortsatt eksisterer ville jeg kontaktet dem og spurt.

 

Vært flott med bilder og forklaring etter at du har fått det fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar:) har nå vert ikontakt med Ryds sverige og forklart at båten er limt flekkvis langs valkene.

fremgangsmåten hans var:

1. del skroget rundt heile.

2. begynn å løft framme med talje eller lignenes. (la det stå så fiberne rives)

3. vent

4. stram mer.

5. båten begynner å gå fra verandre og akterspeile begynner også å gi etter (det er limt som f****)

 

så får bare prøve dette, skal ta noen bilder imorgen :)

Link to post
Share on other sites

Takk for info, fint med bilder, spes. hvis de viser hvordan den ser ut innvendig.

Ellers går det an å forsøke sen metoden jeg brukte, å fylle vann mellom skrog og innerliner slik at denne flyter opp.

I mitt tilfelle var det ikke nok, måtte til med skikkelig bilkran i tillegg. Endte altså med at hele innerlineren delte seg midtskips..

 

Lykke til videre... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

tror ikke det vil fungere med vann i mitt tilfelle heller, den er limt såpass masse i akterspeile, og det er der alt vanne vil ligge siden båten står i en liten bakke.

men nå vet jeg ikke hvor mye oppdrift det er i dette skummet, så kan vel prøve:)

 

takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

Har idag klart og delt båten heilt.

Startet først med å dele ripa på båten, dette gikk forholdsvis lett med kiler og en kniv.

Begynte deretter med å løfte i fronten av båten med en talje.

 

 

Bilde før.

img_0234.jpg

 

Etter mye jobb fikk jeg opp fronten.(beklager dårlig kvalitet)

img_0243.jpg

 

Det var brukt endel lim for å si de sånn :P

img_0242.jpg

 

Nå var båten helt løs framme, men satt godt igjen bak, så løftet opp båten bak, å lot den henge over natten.

Kom ned dagen etter, da var det begynt å løsne, men satt forstatt veldig godt.

Tok et brekkjern og et stort skrujern og slo inn mellom øvreskroget og speile, 5 min seinere smalt det og båten var delt.

img_0244.jpg

 

Skal til nå å reparere skadene, som er på båten, skal prøve å få tatt noe bedre bilde av dei imorgen å legge ut.

noen som har noe gode guider til hvordan man reparerer glassfiber? speilet har sprekt i toppskroget:/

 

Hadde et bilde av ene og verste sida.

img_0252.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...