Cirion Startet 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2011 Jeg kjøpte en ny Bavaria 32 Cruiser i mars, og på de siste turene merket jeg at riggen har blitt en del slakkere. Det er kansje litt tidlig å tenke på dette nå, men jeg lurer på hva jeg trenger for å måle og etterstramme. Noen som vet hvilke verdier jeg skal ha på min båt? Har funnet fram til en slik: http://www.loosnaples.com/tension-gauges/90-model-b Noen som vet hvor den kan kjøpes her i landet? Hvirker ganske enkel å bruke. Noe annet jeg trenger? Link to post
RSL Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Du kan sjekke DETTE innlegget om hvordan man bruker tommestokkmetoden. Den funker helt ok og da trenger du ikke kjøpe noe som helst. (om du har tommestokk, tape og skyvelær) Uansett, bør du vente til det er varmere i været. Mange annbefaler å slakke vantene om vinteren da metall kan krype i kulda. (Jeg vil vel kanskje tro at masten vil krympe tilsvarende, men jeg har tatt feil før) RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Bruker denne. Vajert. Fåes hos Hjertmans for ca 300.-. Link to post
Cirion Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Bruker denne. Hvordan bruker man en sånn? Var inne å kikket på Hjermans men så ikke noe forklaring. Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 På Seldén sin hjemmeside ligger deres håndbok i riggrim til gratis nedlasting. Her står tommestokk løsningen godt beskrevet. Seldén sier at det er vanlig at skroget strekker seg litt på en ny båt. Wirene strekker seg sjeldent - de går tilbake når belastningen gr ned. Link to post
Mulligan Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Hvordan bruker man en sånn? Enkelt. Du velger riktig wiretykkelse, klipser den inn på wiren og så teiter du til du oppnår den forspenning du skal ha. Det følger med en tabell over hvor mye du skal teite sett opp mot forskjellige riggtyper. Tommestokken er sikkert grei, men med Vajerten kan du måle spenningen når som helst. Du er ikke avhengig av å slakke riggen for trekke riktig. Jeg bruker også min til å sette riggen i forhold til været. I hardt vær slakker jeg undervantene littegrann. Link to post
Rolf Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Vajert bruksanvisning her Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bjorngb Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Hvem fører dette i Norge, gidder ikke legge til moms og tullgebyr for noe til 300,-... Link to post
Cirion Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 På Seldén sin hjemmeside ligger deres håndbok i riggrim til gratis nedlasting. Her står tommestokk løsningen godt beskrevet. Seldén sier at det er vanlig at skroget strekker seg litt på en ny båt. Wirene strekker seg sjeldent - de går tilbake når belastningen gr ned. Boken du henviser til var helt genial :) Takker og bukker. Den heter Råd och tips, er på svensk, engelsk, tysk og fransk og er på 88 sider. Den burde vært levert med båten som standard! Det var også en del andre gode manualer der (som også burde vært med båten som standard). http://www.seldenmast.com/frameset.cfm?id=5564&randnum=937281273 Rart at det ikke ble levert en eneste Selden manual på en båt som dette? Mesteparten av det som er på dekk er fra Selden. Link to post
Cirion Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Ser at Seasea har 2 størrelser på vajert'en. 4-6mm og 6-8mm. Noen som vet hvilken av dem jeg trenger på min Bavaria 32 Cruiser? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn