mons Startet 14.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2004 Hei Er interessert i å måle forbruket på båten til Søgne dykkerklubb for å dele på utgiftene, men støter på problemer med å måle tilførsel og retur for deretter å regne manuelt på forbruk. Ønsker direkte avlesning samt sanntids forbruk pr time eller avstand. I denne forbindelse har jeg kommet over noe som kalles Tigerloop. Brukes på transportable dieselovner innen bygningsbransjen - ofte omtalt som "kokoverk" etter den første leverandøren. Ved montering av denne slippes luften ut før brenneren, og en slipper å ha returslange til tank. Den er dessuten utstyrt med klaringsglass slik at vann kan tappes ut der. Har noen vært borti noe slikt, og evt sett det brukt på dieselmotor? Hva betyr det for kondens ol at en ikke kjører lunken disel i retur til tank igjen? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2004 Hej Mons! Har använt många coco-verk ute på byggen, men har aldrig tenkt så mycket på den der lilla glasskålen 'Tigerloop' jag tror bare den används till olje-brännare har aldrig sett den på motorer her er en link kansje du kan finna ditt svar der bruksanvisning för tigerloop även på norsk! http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Oljeavluft...sblad%20sve.pdf mer info finner du på http://www.tigerholm.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
atlej Svart 14.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2004 Vær forsiktig med dette. Returdieselen frakter bort mye varme fra injeksjonssystemet. Pumpen og dysene får ikke samme kjølingen om du gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Vet ikke om du er informert, Mons, men vi hadde en tråd om akkurat dette for en stund siden. Initiert av Ingar om forbruksmåling på deres båt. Men jeg finner den ikke igjen. Kanskje Ingar husker.... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Husker at den tråden startet, men hverken jeg eller Ingar finner den igjen (diskuterte den på tlf med han i går). Tok det opp som nytt emne for å få diskutert akkurat Tigerloopen, ikke så mye med tanke på forbruksmåling. Ser for meg synspunkter ang driftssikkerhet, kjøling av pumpe, kondens i tank osv hvis en tar vekk motorens orginale retur til tank. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
OT-flyktning Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Kom på de riktige søkekriterienen nå: Her ligger'n Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Vær forsiktig med dette. Returdieselen frakter bort mye varme fra injeksjonssystemet. Pumpen og dysene får ikke samme kjølingen om du gjør dette. Dessuten er returdieselen i mange tilfeller temmelig "skamslått", den kan med fordel få litt tid (på tanken) for å "komme til hektene igjen" før den pumpes inn på ny. Så vidt jeg kunne se med et raskt blikk på beskrivelsen er det kun bruk sammen med oljebrennere som nevnes - det kan nok ha sine gode grunner..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Nimbus-2600 Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Hvordan gjør de dette på biler, har selv en Audi 1,9 TDI med forbruksmåler, den virker hvertfall helt perfekt, men hvorda vet ikke jeg men en skulle jo tro at tilsvarende teknikk kunne oppdrives på en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Skamslått diesel?? Hva er det for noe da? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Skamslått diesel?? Hva er det for noe da? Hei Thor, Var ikke det et godt uttrykk da? Jeg fant faktisk på det for anledningen Men diesel som har vært gjennom diverse filter, gjennom en eventuell fødepumpe, gjennom dieselpumpen, blitt banket og slått der, blitt varmet opp, den er ikke helt rolig/stabil og homogen. Derfor har den godt av å gå inn på en "settlingtank" og få roet seg ned før den tas i bruk igjen. Du forstod selvfølgelig hva jeg mente - men nå har du allikevel fått lurt meg til å "forklare" Ha en fin kveld! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Ja,skjønte nok det Poseidon. Jeg er bare litt uenig med deg i at dette medfører noe problem. Det er veldig små volum det er snakk om, og hviletiden kommer helt gratis ved at returen ikke står i umiddelbar nærhet av inntaket til dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 ....Det er veldig små volum det er snakk om, ..... Hvor små/store volum avhenger sterkt av hvilken motor og hvor hardt pådrag man har. I mange tilfeller ligger returen på 10-20%, men 50-60% er heller ikke uvanlig - og da blir det så pass store volum som er "skamslått" og oppvarmet, at jeg ville begynne å bli litt betenkt. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Marwin Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Fikk is i tankrøret på en Golf diesel bil. Hadde 2 mil å kjøre; Koblet slangen fra filtret og stakk den i en full 5-liters kanne med diesel, som passet "elegant" mellom barken og veden i motor-rommet; Etter 1-en mil var kanna tom Og kjærra brukte bare en halv liter pr. mil til vanlig Så kan "regnemestrene" regne ut hvor mye mere pumpa sugde, enn det motoren trengte Eller for å si det på en annen måte: Hvor mye gikk i returslangen tilbake til tanken? Det hører med til historien at da bilen stoppet, koblet vi slangen til filtret igjen, klemte noen ganger på pumpa (selv-montert påhengsmotor-boble på slangen, funker fortreffelig) og kjørte heim! Kanskje satt is-proppen i overgangen mellom tank og rør (??), og returdiesel hadde varmet opp tilstrekkelig til å smelte "proppen"?? Hjem kom vi i hvertfall, og med en skvett kondensfjerner i tanken, fikk vi aldri problemet igjen. (Dette var før vi begynte med Hammerdown) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.