Jump to content

Tigerloop isteden for dieselretur


mons

Recommended Posts

Hei

Er interessert i å måle forbruket på båten til Søgne dykkerklubb for å dele på utgiftene, men støter på problemer med å måle tilførsel og retur for deretter å regne manuelt på forbruk.

Ønsker direkte avlesning samt sanntids forbruk pr time eller avstand.

I denne forbindelse har jeg kommet over noe som kalles Tigerloop. Brukes på transportable dieselovner innen bygningsbransjen - ofte omtalt som "kokoverk" etter den første leverandøren.

 

Ved montering av denne slippes luften ut før brenneren, og en slipper å ha returslange til tank. Den er dessuten utstyrt med klaringsglass slik at vann kan tappes ut der.

 

Har noen vært borti noe slikt, og evt sett det brukt på dieselmotor?

Hva betyr det for kondens ol at en ikke kjører lunken disel i retur til tank igjen?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hej Mons!

 

Bilde

Har använt många coco-verk ute på byggen, men har aldrig tenkt så mycket på

den der lilla glasskålen 'Tigerloop'

 

jag tror bare den används till olje-brännare har aldrig sett den på motorer

 

her er en link kansje du kan finna ditt svar der

 

bruksanvisning för tigerloop även på norsk!

 

http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Oljeavluft...sblad%20sve.pdf

 

mer info finner du på

http://www.tigerholm.se

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Husker at den tråden startet, men hverken jeg eller Ingar finner den igjen (diskuterte den på tlf med han i går).

Tok det opp som nytt emne for å få diskutert akkurat Tigerloopen, ikke så mye med tanke på forbruksmåling.

Ser for meg synspunkter ang driftssikkerhet, kjøling av pumpe, kondens i tank osv hvis en tar vekk motorens orginale retur til tank.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med dette. Returdieselen frakter bort mye varme fra injeksjonssystemet. Pumpen og dysene får ikke samme kjølingen om du gjør dette.

Dessuten er returdieselen i mange tilfeller temmelig "skamslått", den kan med fordel få litt tid (på tanken) for å "komme til hektene igjen" før den pumpes inn på ny.

 

Så vidt jeg kunne se med et raskt blikk på beskrivelsen er det kun bruk sammen med oljebrennere som nevnes  -  det kan nok ha sine gode grunner.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skamslått diesel?? Hva er det for noe da?

Hei Thor,

 

Var ikke det et godt uttrykk da? Jeg fant faktisk på det for anledningen :wink:

 

Men diesel som har vært gjennom diverse filter, gjennom en eventuell fødepumpe, gjennom dieselpumpen, blitt banket og slått der, blitt varmet opp, den er ikke helt rolig/stabil og homogen. Derfor har den godt av å gå inn på en "settlingtank" og få roet seg ned før den tas i bruk igjen.

 

Du forstod selvfølgelig hva jeg mente  -  men nå har du allikevel fått lurt meg til å "forklare"  :wink:

 

Ha en fin kveld!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

....Det er veldig små volum det er snakk om, .....

Hvor små/store volum avhenger sterkt av hvilken motor og hvor hardt pådrag man har. I mange tilfeller ligger returen på 10-20%, men 50-60% er heller ikke uvanlig  -  og da blir det så pass store volum som er "skamslått" og oppvarmet, at jeg ville begynne å bli litt betenkt.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fikk is i tankrøret på en Golf diesel bil. Hadde 2 mil å kjøre; Koblet slangen fra filtret og stakk den i en  full 5-liters kanne med diesel, som passet "elegant" mellom barken og veden i motor-rommet; Etter 1-en mil var kanna tom :cryin: Og kjærra brukte bare en halv liter pr. mil til vanlig :eek:

Så kan "regnemestrene" regne ut hvor mye mere pumpa sugde, enn det motoren trengte :rolleyes:

Eller for å si det på en annen måte: Hvor mye gikk i returslangen tilbake til tanken?

Det hører med til historien at da bilen stoppet, koblet vi slangen til filtret igjen, klemte noen ganger på pumpa (selv-montert påhengsmotor-boble på slangen, funker fortreffelig) og kjørte heim! :yesnod: Kanskje satt is-proppen i overgangen mellom tank og rør (??), og returdiesel hadde varmet opp tilstrekkelig til å smelte "proppen"?? Hjem kom vi i hvertfall, og med en skvett kondensfjerner i tanken, fikk vi aldri problemet igjen. (Dette var før vi begynte med Hammerdown)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...