Rolf Startet 1.Februar.2011 Del på Facebook Startet 1.Februar.2011 Er i ferd med å bestille ny 140% cruisinglaminat rullegenua. Jeg tenker meg et allround seil som bør stå bra i lite til moderat vind men som samtidig bør tåle kraftigere vind også. Hva tenker dere om max anbefalt dukvekt for at den skal stå greit i lite vind? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
GeirKS Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Dette finnes det tabeller for i databladene til seilduken, din seilmaker bør kunne gi deg veiledning. Størrelsen på seilet og båtens vekt/skrogfasong/kjølvekt er faktorer som spiller inn. Laminatduk blir ofte grusomt tung i lettvind (mye lim i de billige cruisinglaminatene), om den er dimensjonert for mye vind og havseiling. Er duken underdimensjonert for vindstyrken den brukes i vil levetiden reduseres og den har lettere for å delaminere. Et godt alternativ kan være Hydra Net vevet duk som er forsterket med pentex (polyetylen PEN). Hydranet finnes som "vanlig" vevet duk og for radiell layout i de tyngre dukvektene. http://www.dimension-polyant.com/en/Hydranet_2_2_1.php Mine 5 cent GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Hmmm, er 300/350 å anse som lett eller tungt? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.