Jump to content

Hvor kjøpe reguleringsbryter for vv-bereder?


dvil

Recommended Posts

Hei,

Jeg er i handlemodus for varmtvannsbereder. Finner ikke bereder med flere trinn 230VAC-oppvarming. Har bestemt meg for å modifisere en Isotemp ved å sette inn to 1200W elementer. Da kan jeg velge mellom 600 1200 og 2400W.

Men hvor kjøper jeg en fin reguleringsbryter?

Har funnet denne Elko-bryteren, men den passer ikke akkurat inn i et båtpanel.

http://www.elko.no/elko2_nor/frontend/documents/NOR/FDVdok3585.pdf

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke på noe enkelt, men med bruk av kontaktorer kan man jo bruke mindre og mere snasne brytere til å styre kontaktorene, får du tak i en gammel reguleringsbryter type dreibar kan den jo monteres bakfra i et panel og utstyres med en spesiallaget dreieknott.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det bør vel gå å felle inn elko bryteren også slik at bare knotten viser ?

det går sikkert, men jeg tror du må ha et ganske stort firkanta høl i midten!

Skal bruke hodet og se om jeg kan komme på en fin løsning til deg!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Er du veldig avhengig av å kunne kjøre laveste trinn på 600W?? hvis du kunne klart deg med 1200 og 2400W kunne du jo lagt hvert element på hver sin kurs med av/på på bryterpanelet!

Nei, ikke veldig - men vil gjerne ha det. Er sylfersk båtbruker, men har forstått det slik at mange gjestehavner har begrenset med strøm. De fleste beredere leveres jo også med bare 7-800W som standard.

Har forsøkt å tegne forskjellige løsninger med to eller tre av/på-brytere, men fant ikke en god 0-1-2-3 variant.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2400watt var da voldsomt for en tank som ikke er større enn 50liter. Har selv en Quick 40 liters tank med 600watt element (og termostat). Og vi har da alltid nok varmt vann. Riktignok er vi kun to voksne ombord uten dusj, men uten bruk av pappservice, går det mye vann til oppvask.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt en Ctc båtbereder, og den har bryter med tre trinn originalt!...

Det var interessant. Jeg har søkt og rota rundt på nettet ganske mye uten å finne CTC nevnt. Ikke ser jeg noen båttank på CTC sin webside heller. Har du mer informasjon?

Nå må jeg innrømme at jeg har falt for Isoterm. Den får god omtale i tester, er blank og fin i rustfritt og har et tilkoblingsoplegg jeg likte.

 

2400watt var da voldsomt for en tank som ikke er større enn 50liter....

Det er jeg nok litt enig i. Saken er at det var montert et stort aggregat i båten jeg kjøpte. Det er fint om det får litt å jobbe mot innimellom. Og så er jeg litt utstyrsfrik. Det er morsomt å lage litt å leke med. :blush:

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering, om noen skulle være interessert.

Jeg kjøpte en 40 liters tank. Her er et bilde av modifisert koblingsplate, med 750W og 1200W element montert.

Det kan hende det blir slik Mix foreslo allikevel. Det blir lettere å få med både termostat og overtempsikringen i kretsen da. Har også sveist inn en lomme ekstra, for å kunne montere et termometer.

Dumma meg litt ut mhp. montering. Det mangler et par mm på å få plata ned i tanken. Men det lar seg løse. :blush:

p3090596a.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

du får denne bryteren fra Kraus & Naimer med funksjon for både like og ulik elementer.

 

krausnaimer.jpg

 

Koblingsfunksjonen heter WWA339 for like, og WWA331 for ulike elementer.

Frontplaten er 30x30mm

 

Du kan også bruke bryterinnmaten til Norwesco's varmekabelbryter. Denne har funksjon som

Elko sin, men er dreiebryter som du kan montere bak panelet med et svart ratt i fronten.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...