Volvomekanikeren Startet 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2011 Hei, og velkommen til endå en sprø tråd Men jeg lurer på hvordan det er muligt og øke farten på en snekke, og da mener jeg mere en 1-2 knop... Grunnen til at snekker generelt ikke kommer opp i mere en 8-12 knop uansett hk, er vell fasongen på skroget, men er det da muligt og bygge om skroget, for og få mye økning i farten? Noen som har noen bilder på hvordan vannmotstanden er på ett snekkeskrog, og hvor det ''bremser'' ned? Kom gjerne med innslag her alle sammen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Skipper Worse Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Det rette spørsmålet er ikke "hvordan". Men derimot "hvorfor". Si fra hvis du finner svaret! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Just for fun! Så, ''hvordan'' øke fart på snekke? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Som vanlig må jeg svare på slike tråder.... søk etter "kodvaag" på youtube. Eneste som er gjort er en litt større 4 sylindret maskin. Ingen flaps. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Tror ikke det vil verken hjelpe eller holde... Jeg er dønn seriøs her altså! Ingen forklaringer for eller mot ??? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 [sitatslettet] Som vanlig må jeg svare på slike tråder.... søk etter "kodvaag" på youtube. Eneste som er gjort er en litt større 4 sylindret maskin. Ingen flaps. Hvordan???? Sjømann.22 skal ikke ha montert over 30hk mht hva den tåler... Hva har du gjort her? Du må ha forsterket skrog osv??[/sitatslettet] Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 En propell som er beregnet til din båt og motor og passe store flaps? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Chip Foose chopper snekka for deg. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjøga Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 sånn tenker du på??? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 En propell som er beregnet til din båt og motor og passe store flaps? Hmm, men stigningen må jo stilles inn etter turtallet på motoren... Mener du den bør stilles inn så man får lavt turtall, og mere fart? Dette vil slite på motoren, og det er ikke hva jeg tenker meg... Tenker modeninfisering av skroget... Hva må gjøres om? og hvordan? Chip Foose chopper snekka for deg. har sett den der før haha, men ikke så fort... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 sånn tenker du på??? Ikke akkuratt... tenker fra 15-20 knop... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bearded Beast Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Hydrofoil ? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 sjekte som går i 15 knop!!!???? Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 hmm kansje eg ska støpe på stylter fremme på min sjømann22 ? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Hydrofoil ? haha, dette endrer utseende på båten, og det ønsker jeg ikke sjekte som går i 15 knop!!!???? Minst...... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Farco Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Det er nok en del tusen båtkonstruktører som har jobbet noen millioner timer med dette før, men man vet jo aldri.... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Bearded Beast Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Ja det er fasongen og manglende bæring som begrenser hastigheten på snekker. Til fortere de går til meir vil det bremse i vannet og bruke opp energien til å lage sjø. Ja du kan bygge om ved å øke bæringen. Dvs flate den ut fra midten og bak slik båten vil begynne flyte på sjøen ved økt hastighet. Du får altså en halvplaner. Men likevel kommer du ikkje utenom at effekten må økes betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 så om jeg hadde ''flatet'' ut fra midten og bakfra, så ville ikke dette hjulpet selvom jeg har 24 hk? Må man ta hensyn til propell og ror ved bygging? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bearded Beast Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Nei du må nok ha meir effekt. Men meir effekt i en slik båt vil ikkje gi utelling. En snekke går både lett og rimelig i sitt fartsområde. En halvplaner går også rimelig men har litt større fartspotensiale. Så la oss si en snekke med 25 hk går 7 knop og 9 med 50hk. Og en halvplaner kansje gjøre 13 knop med 50 hk. Dette er fordi halvplanerer begynner flyte på sjøen mens fortrengerskroget bare graver så det fosser rundt baugen. Så det du mangler er altså stor nok flate å flyte på. Og du vil sjølvsagt også få propellproblemer da propellen på en snekke sitter bak båten og ikkje fritt i vannstrømmen lenger når farten økes. Den må jo være under den flate bunnen og ikkje bak slik det vil bli.. Skal du ha stor fart med liten motor må isåfall båten være veldig laang Redigert 1.Februar.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Hadde det hjulper og støpt på ''vinger'' på hver side av skroget? Støpt på fra badeplattformen og fremover... Lager ett lite eksempel så dere skjønner: Husk, jeg bare spør! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ingar Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 En halvplaner går også rimelig Det stemmer vel ikke, halvplanere bruker langt med drivstoff enn skrog som planer eller fortrenger. En snekke er en båt med fortrengerskrog og kan derfor ikke oppnå mer enn skrogfarten. De som likevel gjør det er ikke lenger snekker, men halv/hel-planende båter med rund hekk. De "snekkene" i videoene over her har ekstreme utbygg på sidene akter for å få vannet til å slippe. http://www.friddemartin.net/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Var det ikke du som syntes min sprø idee med å sette inn stoooor motor i en snekke var helt idiotisk sjømann.22? Kjøp deg en V12 med 350 hk så ser du hva skjer. Kanskje det går litt fortere kanskje mye. Eller en liten jetmotor fra ett bell jetranger helikopter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Kan i nødsfall kute bort kjølen og støpe hen planende båt under. Men tviler på at du øker bruksverdien på snekka di. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Hvorfor endre tittel på tråd? Jeg mente snekker generelt... Men det går helt fint Om du setter 350hk i f.eks Sjømann 22 Fredrik, så vil jeg ikke tro du har en hel båt lengre... Og kappe av kjølen, og lage v-bunn ville blitt alt for mye arbeid... Ingen som har mening om det ville hjulpet og laget ''flyers'' på siden av skroget, rett under vannlinjen.... Med tanke på at jeg gjerne vill ha båten inntil kais, så kan de ikke gå stort mere ut en fenderlisten. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.