index Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Du kan kaskje tjene en knop eller to med det, men neppe mer. Over 10 knop vil den uansett begynne å ri på kjølen, og bli direkte ubehagelig å ha med å gjøre. Min 27 foter har 70hk og stor flaps, og lar seg presse opp i 11 knop. Men det kjennes ikke bra ut, du merker tydelig at skroget ikke er bygget for en slik fart. Om du skal få den opp i 15 knop, tipper jeg uansett at du må bytte ut den lille Yanmaren med noe rundt 100-150hk. Så jeg vil anbefale deg å heller bytte båt, til en som har de egenskaper du er ute etter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Okey Føler jeg har fått svar på det jeg lurte på Men hva med å bygge en slik flaps: (Tatt fra Polarn sin tråd, regner med det går fint ) Vill dette hjelpe på noen knop? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Du må nok til med større enn det om det skal monne. Og siden du allerede har en liten flaps, blir endringen neppe mer enn 1 knop selv med en ganske stor flaps. Mye arbeid for lite, egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 .......... Lager ett lite eksempel så dere skjønner: ............ Vil ikke "noe slikt" lage store problemer ved tillegging til kai...? og ikke minst være veldig utsatt for skade? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Skrev noe om det lengre oppe... Jo, det vill det, og om jeg skulle ha støpt noe slikt hadde det ikke blitt mere en en liten ''vinge'', og dette hadde nok ikke hjulpet... Tror jeg får kjøpe meg rett propell, og være fornøyd med 10 knop Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 skal du ikke selge skuta iår?beholde den en sesong til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 beholder den nok Har ikke hjerte til og selge den, kommer bare til og angre noe sykt i seinere tid, så det får vente Får heller la kompisene mine frese rundt på moped, mens jeg får tukke rundt med gulingen hehe, men jeg har en fordel ikke de har då, jeg kan ha venner med med på tur og slappe av, kan nok ikke det på en moped heheheh Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Enig med deg der Sjømann.22, men en moped får du jo billig i tilfelle du vil ha begge deler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salti Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 (redigert) hei,har en kb22 snekke. den nyeste versjonen som har større vinduer i styrekappen etc. dette er vistnok modifisert sjømann 22 skrog. søk på kb22så ser du motoraltenativ og fart dette skroget har-der ser du kansje hvordan skroget i kb er flatet ut fra midskips og helt akter er den nesten flat i bunn. Redigert 2.Februar.2011 av salti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Kan ha noen pontonger på siden av snekka som heises ned i vannet med hydraulikk. Får vel litt annen fortrenging i vannet da:) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 er tøft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 3.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Enig med deg der Sjømann.22, men en moped får du jo billig i tilfelle du vil ha begge deler Nja, vil helst ha en skikkelig sykkel.. og helst litt trim, og det blir fort dyrt Må nok ut med en 10-15k for en grei sykkel, og det har jeg ikke penger til nå... Jeg får ta det igjen seinere er tøft. Hah, råkult.... Men det så ganske snålt ut Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Går du fra 7 til 8 knop har du jo fått ganske stor effekt spør du meg. Vil du ha båt som går 15-20 knop må du nok finne en annen båt. eventuelt (på Sjømannen) må du til med vinkelsiper, ny motor å et sykt pågangsmot og budsjett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Du kan jo prøve å finne et planende kassert skrog på omtrent samme lengden og bredden, sette sjømannen "oppi" dette, støpe sammen slik at skjøten kommer under vannlinja, med svart bunnstoff på så blir nok ikke dette veldig synlig. Blir nok lagt merke til når eksosen buldrer ut av hvert sitt 4" hull på hver side bak når du fyrer opp bensinåtteren og legger den i plan ut fjorden! Mye jobb, men trenger ikke koste fryktelig mye! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Jeg har båt, og moped, og snart billappen. Anbefaler deg å få deg moped, dette får du billigere enn 10-15.000 om du ikke er så nøye på det, jeg hadde først en scooter som jeg kjøpte for 5000,- gikk 65 uten trimm. Ble aldri trimm på den da jeg ble påkjørt, deretter kjøpte jeg med en Honda MTX for 3000, en trimmslinder til 1000,- og litt dyser å småtteri svopp den gikk i 80. Og du har stor nytte av lappen så lenge du følger med på kursene og oppfører deg "normalt" i trafikken og ikke som alle andre trimmekåte 16åringer så får du nytte av dette når du skal ta billappen. Bare ett tips, hverken lappen eller å ha mopeden med tanke på årsavgift og forsikring koster nesten ikke noe. Angående bygge flaps å greier, dette ville ikke jeg ha funnet på, det vil koste deg mye arbeid og mye penger. Selvsagt om det bare skal være for ett prosjekt kanskje, men jeg ville isåfall ha solgt snekka å kjøpt meg båt som gikk fortere. Men hvorfor skal det gå fortere? Har aldri sett poenget med det om du ikke skal fort fra A til B og slik jeg forstår det er du bare på sjøen for å kose deg, og det går helt fint i 6-7 knop, ikke minst bruker du lite diesel også.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Godt poeng det med drivstoffutgifter, deplasementfart er "billig", fart koster, selv få knop ekstra. Dessverre er ikke forbruk og fartskurver proposjonale, især ikke på ett deplasement eller halvplanerskrog. kjedelig å ha en båt en ikke får brukt slik en vil grunnet høye drivstoffutgifter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.