Jump to content

Hvordan øke fart på Sjømann 22 snekke?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei, og velkommen til endå en sprø tråd thumbsup.gif:giggle:

Men jeg lurer på hvordan det er muligt og øke farten på en snekke, og da mener jeg mere en 1-2 knop... Grunnen til at snekker generelt ikke kommer opp i mere en 8-12 knop uansett hk, er vell fasongen på skroget, men er det da muligt og bygge om skroget, for og få mye økning i farten?

Noen som har noen bilder på hvordan vannmotstanden er på ett snekkeskrog, og hvor det ''bremser'' ned?

Kom gjerne med innslag her alle sammen! discuss.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Som vanlig må jeg svare på slike tråder....

søk etter "kodvaag" på youtube.

Eneste som er gjort er en litt større 4 sylindret maskin.

Ingen flaps.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

[sitatslettet]

Som vanlig må jeg svare på slike tråder....

søk etter "kodvaag" på youtube.

Eneste som er gjort er en litt større 4 sylindret maskin.

Ingen flaps.

Hvordan???? Sjømann.22 skal ikke ha montert over 30hk mht hva den tåler... Hva har du gjort her? Du må ha forsterket skrog osv??[/sitatslettet]

En propell som er beregnet til din båt og motor og passe store flaps?

Hmm, men stigningen må jo stilles inn etter turtallet på motoren... Mener du den bør stilles inn så man får lavt turtall, og mere fart? Dette vil slite på motoren, og det er ikke hva jeg tenker meg... Tenker modeninfisering av skroget... Hva må gjøres om? og hvordan?

Chip Foose chopper snekka for deg.

har sett den der før :lol: haha, men ikke så fort...

Ja det er fasongen og manglende bæring som begrenser hastigheten på snekker. Til fortere de går til meir vil det bremse i vannet og bruke opp energien til å lage sjø. Ja du kan bygge om ved å øke bæringen. Dvs flate den ut fra midten og bak slik båten vil begynne flyte på sjøen ved økt hastighet. Du får altså en halvplaner. Men likevel kommer du ikkje utenom at effekten må økes betraktelig.

Nei du må nok ha meir effekt. Men meir effekt i en slik båt vil ikkje gi utelling. En snekke går både lett og rimelig i sitt fartsområde. En halvplaner går også rimelig men har litt større fartspotensiale. Så la oss si en snekke med 25 hk går 7 knop og 9 med 50hk. Og en halvplaner kansje gjøre 13 knop med 50 hk. Dette er fordi halvplanerer begynner flyte på sjøen mens fortrengerskroget bare graver så det fosser rundt baugen. Så det du mangler er altså stor nok flate å flyte på. Og du vil sjølvsagt også få propellproblemer da propellen på en snekke sitter bak båten og ikkje fritt i vannstrømmen lenger når farten økes. Den må jo være under den flate bunnen og ikkje bak slik det vil bli..

Skal du ha stor fart med liten motor må isåfall båten være veldig laang

Redigert av Plutonium (see edit history)

Hadde det hjulper og støpt på ''vinger'' på hver side av skroget? Støpt på fra badeplattformen og fremover... Lager ett lite eksempel så dere skjønner:

2mn4v1i.jpg

Husk, jeg bare spør! :lol:

En halvplaner går også rimelig

Det stemmer vel ikke, halvplanere bruker langt med drivstoff enn skrog som planer eller fortrenger.

En snekke er en båt med fortrengerskrog og kan derfor ikke oppnå mer enn skrogfarten.

De som likevel gjør det er ikke lenger snekker, men halv/hel-planende båter med rund hekk.

De "snekkene" i videoene over her har ekstreme utbygg på sidene akter for å få vannet til å slippe.

http://www.friddemartin.net/

Guest Kaptein Fredrik

Var det ikke du som syntes min sprø idee med å sette inn stoooor motor i en snekke var helt idiotisk sjømann.22?

Kjøp deg en V12 med 350 hk så ser du hva skjer. Kanskje det går litt fortere kanskje mye. Eller en liten jetmotor fra ett bell jetranger helikopter.

Hvorfor endre tittel på tråd? Jeg mente snekker generelt... Men det går helt fint thumbsup.gif Om du setter 350hk i f.eks Sjømann 22 Fredrik, så vil jeg ikke tro du har en hel båt lengre... Og kappe av kjølen, og lage v-bunn ville blitt alt for mye arbeid... Ingen som har mening om det ville hjulpet og laget ''flyers'' på siden av skroget, rett under vannlinjen.... Med tanke på at jeg gjerne vill ha båten inntil kais, så kan de ikke gå stort mere ut en fenderlisten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...