Jump to content

LYS tall på Bavaria 32 Cruiser

Cirion

Recommended Posts

Den nye seiler vel bedre en den gamle Bavariaen 32 AC? Og den hadde om jeg husker riktig rundt 1,15.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Lunde Båt hevder alltid at de nye modellene seiler bedre. Uten at det nødvendigvis har stemt.

Fysiske lover oppheves ikke selv om man skifter konstruktør. Den nye modellen veier mer uten å ha større seilareal. Da kaller jeg det en tregere båt inntil det motsatte er bevist...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer, nye 32 Cruiser har 1,25 meter lengre vannlinje enn gml 32 foteren. Ok, den er 1300 kg tyngre (i teorien iallefall), men den har mye dypere kjøl, 1,95 mot 1,50.

Ser en på Hanse 320 (som har 1,14 som std LYS) er det mye som er rimelig likt, seilarealet er kanskje 2-3 kvm mer på Hansen, men vekten er lik, dypgående er i favør Bavariaen med 1,95 mot 1,84 og Bavariaen har 20 cm lengre vannlinje... Mastehøyden er også lik, nei jeg tror den havner på mellom 1,14 og 1,15...

Dette spørsmålet har jeg selv stor interesse av for vi er 4 barndomskamerater som nå planlegger årets viktigste regatta... Deltakerne blir 3 Bavariaer og Hansemann. Bavariaene er nettopp denne 32 foteren fra 2010, en 34 AC fra 1999` og en 36 AC fra 2002 og så Hansemann da... Det finnes ikke noe annet alternativ enn å vinne, skal jeg være ærlig så er jeg aboslutt mest bekymra for 36 foteren, den har den dype blykjølen og går veldig bra og har nye flotte seil... 34en har vi ingen erfaring med, den har han nettopp fått, men den går vel ikke så bra i lite vind iflg rykten. 32en har vi fått rapporter om at går som et oljalyn både for seil og motor, men selvsagt har vi tatt dette med et par klyper salt til nå, hehe... Men til sommeren skal det altså avsløres en gang for alle... Det blir dritgøy og jeg skal f... seile rundt dem alle sammen... og alle mener selvsagt at det må være griselett for meg i Hanse å vinne, til tross for klart høyeste LYS-tall...:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei bjoris!

Tror ikke det er 1,25 meter i forskjell i vannlinjelengde! Min 2003 modell har 8,5 meter, og den nye er oppgitt til 8,85 meter på sidene til Lunde Båt. Så det er ikke mere enn 35 cm.

Uansett tror jeg den er raskere enn min - spesielt i litt vind og på romme kurser. Større rettende moment har mye og si på disse båtene - min er aaaaaalt for veik. I lite vind funker det, men i mellom og sterk vind er den ikke så enkel å få til!

Vil tippe 1,16 med spinnaker!

SE

Ups, jepp, jeg har sett ett hakk for langt oppe på både Hansen og Bavariaen, likevel har den 13 cm til gode på Hansen og 35 cm ifht dem gml 32en er jo ganske mye. Nei, jeg tror nok ikke den får mer enn Hansen som har 1,14 med kryssfokk... ikke mer enn 1,15 iallefall

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ja, det er jo fint når det er den veien... litt artig å registrere at 32 AC fikk 1,14 mens den ganske så identiske, men 4 fot større 36 AC fikk 0,05 mer, 1,19. Hanse 320 fikk 1,14, mens den ganske så identiske, men 3 fot større Hanse 350 fikk hele 0,10 ekstra altså 1,24. Nå har det tatt litt til vett og satt den ned til 1,22, men det er fortsatt høyt for en turbåt med litt høy mast og T-kjøl... (T-kjøl har 320en også...)

Redigert av bjoris (see edit history)

Får den båten 1.14, så har jeg fått bekreftet mistankene mine om LYS og de hemmelige formlene.

Båten min fra 1982 har 1.14. Skroget er fra 1976.

Bavaria har hyret inn en av verdens fremste skrogdesignere med en hel bråte naval architects ansatt. Skroget mitt er tegnet av en tamp fra det svenske bondelandet.

Nå er ikke LYS handicap basert utelukkende på utregninger av måleverdier på båten. Dette gjelder spesielt båter som ikke er kliss nye. Til det finnes det langt bedre systemer som ORC og IRC m.fl. Det er altså ikke en eksakt vitenskap det å sammenlinge båter utfra mål slik det gjøres her.

• 1 år senere...

Vurderer å kjøpe Bavaria 32 Cruiser for både tur og regatta og lurer på om valget er rett. Vet at det ikke er mange regattaseilere som seiler denne båten i Norge, men tror kanskje den kan ha bedre potensiale enn det mange tror. I Sverige har den lystall mellom 1.14 og 1.21 hvis man sjekker reigistrerte båter på http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/SrsPdf.asp?id=Battyp Med gennaker eller spinnaker vil man da typisk havne på rundt 1.16 som er helt akseptabelt for klubbregatta + litt til. Grunnen til at jeg ikke ønsker en mer rendyrket ragattabåt er at jeg har familie og ønsker å bruke båten til endel turer også!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...