Cirion Startet 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2011 Er det noen som vet hva lys tallet er på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Finner ingen på seiling.org. Så da har den foreløpig ikke noe tall. La meg tippe; hmmm 1,12 m spinnaker kanskje? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Den nye seiler vel bedre en den gamle Bavariaen 32 AC? Og den hadde om jeg husker riktig rundt 1,15. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
ravddo Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Den gamle Bavaria 32 ac 01-05 har standardlys på 1,14 med spinnaker. Den nye er endel tyngre men hevdes av Lunde båt å seile bedre så jeg tipper den havner litt over 1,14. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sun Flyer Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Lunde Båt hevder alltid at de nye modellene seiler bedre. Uten at det nødvendigvis har stemt. Fysiske lover oppheves ikke selv om man skifter konstruktør. Den nye modellen veier mer uten å ha større seilareal. Da kaller jeg det en tregere båt inntil det motsatte er bevist... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
eXpence Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Fysiske lover gjelder vel for plassering av tyngdepunkt, vannlinjelengde og utforming av undervannsskrog og, eller? Samme gjelder endret seilplan med skjøting av forseil innenfor vant? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 (redigert) Sun Flyer, nye 32 Cruiser har 1,25 meter lengre vannlinje enn gml 32 foteren. Ok, den er 1300 kg tyngre (i teorien iallefall), men den har mye dypere kjøl, 1,95 mot 1,50. Ser en på Hanse 320 (som har 1,14 som std LYS) er det mye som er rimelig likt, seilarealet er kanskje 2-3 kvm mer på Hansen, men vekten er lik, dypgående er i favør Bavariaen med 1,95 mot 1,84 og Bavariaen har 20 cm lengre vannlinje... Mastehøyden er også lik, nei jeg tror den havner på mellom 1,14 og 1,15... Dette spørsmålet har jeg selv stor interesse av for vi er 4 barndomskamerater som nå planlegger årets viktigste regatta... Deltakerne blir 3 Bavariaer og Hansemann. Bavariaene er nettopp denne 32 foteren fra 2010, en 34 AC fra 1999` og en 36 AC fra 2002 og så Hansemann da... Det finnes ikke noe annet alternativ enn å vinne, skal jeg være ærlig så er jeg aboslutt mest bekymra for 36 foteren, den har den dype blykjølen og går veldig bra og har nye flotte seil... 34en har vi ingen erfaring med, den har han nettopp fått, men den går vel ikke så bra i lite vind iflg rykten. 32en har vi fått rapporter om at går som et oljalyn både for seil og motor, men selvsagt har vi tatt dette med et par klyper salt til nå, hehe... Men til sommeren skal det altså avsløres en gang for alle... Det blir dritgøy og jeg skal f... seile rundt dem alle sammen... og alle mener selvsagt at det må være griselett for meg i Hanse å vinne, til tross for klart høyeste LYS-tall...:) Redigert 3.Februar.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Stein-Erik Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Hei bjoris! Tror ikke det er 1,25 meter i forskjell i vannlinjelengde! Min 2003 modell har 8,5 meter, og den nye er oppgitt til 8,85 meter på sidene til Lunde Båt. Så det er ikke mere enn 35 cm. Uansett tror jeg den er raskere enn min - spesielt i litt vind og på romme kurser. Større rettende moment har mye og si på disse båtene - min er aaaaaalt for veik. I lite vind funker det, men i mellom og sterk vind er den ikke så enkel å få til! Vil tippe 1,16 med spinnaker! SE Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Ups, jepp, jeg har sett ett hakk for langt oppe på både Hansen og Bavariaen, likevel har den 13 cm til gode på Hansen og 35 cm ifht dem gml 32en er jo ganske mye. Nei, jeg tror nok ikke den får mer enn Hansen som har 1,14 med kryssfokk... ikke mer enn 1,15 iallefall Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Stein-Erik Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Du har nok sikkert rett. Selv synes jeg nok min og har litt for lavt lys (!!) etter en del år med Færderseilas. Men kan jo ikke klage. Skal seile Watski 2Star Kystseilas med den i år, så da vil det nok vise seg mere enn det gjør på Færdern! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 (redigert) Ja, det er jo fint når det er den veien... litt artig å registrere at 32 AC fikk 1,14 mens den ganske så identiske, men 4 fot større 36 AC fikk 0,05 mer, 1,19. Hanse 320 fikk 1,14, mens den ganske så identiske, men 3 fot større Hanse 350 fikk hele 0,10 ekstra altså 1,24. Nå har det tatt litt til vett og satt den ned til 1,22, men det er fortsatt høyt for en turbåt med litt høy mast og T-kjøl... (T-kjøl har 320en også...) Redigert 3.Februar.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Får den båten 1.14, så har jeg fått bekreftet mistankene mine om LYS og de hemmelige formlene. Båten min fra 1982 har 1.14. Skroget er fra 1976. Bavaria har hyret inn en av verdens fremste skrogdesignere med en hel bråte naval architects ansatt. Skroget mitt er tegnet av en tamp fra det svenske bondelandet. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Nå er ikke LYS handicap basert utelukkende på utregninger av måleverdier på båten. Dette gjelder spesielt båter som ikke er kliss nye. Til det finnes det langt bedre systemer som ORC og IRC m.fl. Det er altså ikke en eksakt vitenskap det å sammenlinge båter utfra mål slik det gjøres her. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 1.14 Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 eg har også ganske så gammel skute.. 9.75 overall og 7.5m vannlinje... Lys på 1.15... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Madmax_38 Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Vurderer å kjøpe Bavaria 32 Cruiser for både tur og regatta og lurer på om valget er rett. Vet at det ikke er mange regattaseilere som seiler denne båten i Norge, men tror kanskje den kan ha bedre potensiale enn det mange tror. I Sverige har den lystall mellom 1.14 og 1.21 hvis man sjekker reigistrerte båter på http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/SrsPdf.asp?id=Battyp Med gennaker eller spinnaker vil man da typisk havne på rundt 1.16 som er helt akseptabelt for klubbregatta + litt til. Grunnen til at jeg ikke ønsker en mer rendyrket ragattabåt er at jeg har familie og ønsker å bruke båten til endel turer også! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.