Jump to content

Hvor vinklet kan en gjennomg. ekkoloddgiver stå?


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg har tatt ut en gammel gjennomføring til en knopmåler. Hadde tenkt til å sette inn en skroggjennomføring med mutter og ikke bruket hullet. MEN så er jeg ikke helt tilfreds med dagens ekkolodd. Så hvor skrått kan en giver stå? Ser at raymarine har en gjennomgående giver som er flat i bunnen og i grunn ser ut som en skroggjennomføring. Andre er sikkert også kompatible - jeg har en Raymarine plotter. Hullet er litt på siden for midten av bunnen, og skroget har jo en viss vinkel her. Hvor rett må evt en gjennomgående giver stå?

 

Hadde egentlig tenkt en innvendig en ny innvendig giver, men så er dette hullet ledig, da.

 

Alternativt kan jeg også bytte plass på inntaktet til dieselaggregatet til det ledige hullet - dieselaggregatets hull er litt lengre bak og derav littegranne flatere - men hullet er i utgangspunktet også mye mindre.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Airmar har svingere for de fleste ekkoloddmerker hvor elementet er tiltet 12 eller 20 grader i forhold til "skroggjennomføringen". Den minste utgaven kalles B60, jeg har denne svingertypen på begge båtene mine. Airmar B60 er tilgjengelig fra Raymarine, med eget Raymarinevarenummer. Elementet i B60 er et 600W 50/200kHz krystall som er identisk med det i hekksvingeren P66.

 

Airmar B60

 

Som svar på spørsmålet ditt om om maks vinkel svingeren kan peke vekk i fra vertikallinjen, vil jeg si 4-5 grader.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da gjelder det å finne vinkelen på skroget og tykkelsen på giveren så jeg vet hvilket hull jeg skal benytte. Ser at den som er linket krever 60 mm hull. Så stort er det ikke i dag, selvom det enkelt kan bli det.

 

Noe sier meg at den koster ekstra mye hvis Raymarine har satt en nummer på den.

Link to post
Share on other sites

B60 og B164 er utformet som en vanlig skroggjennomføring i bronse av stor diameter hvor svingerelementet er plassert inne i røret til skroggjennomføringen i en vinkel som er tilpasset skrogvinkelen. Svingerene stikker bare 5-8mm utenfor skroget. Foran svingerelementet er skroggjennomføringen fyllt opp med uretan, i hva Airmar kaller et akustisk vindu.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...