Jump to content

Seilsommer i Kroatia - start i Zadar eller Split


olews

Recommended Posts

Vi er to familier (4v + 5b) som skal seile i Kroatia en uke i sommer, vi skal ha en uke ombord og en uke i hus/leilighet.

Vi kan velge mellom Zadar og Split (Ryan / Norwegian hhv). Prisen er omtrent den samme, begge skrur opp prisene i juli.

Vi har lyst til å ligge mye på svai i bukter og bade slik man ser på bilder.

Hvilket utgangspunkt passer da best ? Hvor er det finest skjærgård ? Vi vil vel også innom noen små byer også, men vi

skal jo bo en enten Zadar eller Split en uke etterpå så det urbane livet får vi jo der.

 

Jeg fant lite på båtplassen om dette spørsmålet, derfor en ny tråd.

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å gi noe anbefaling, handler mest om hva en ønsker å se. Jeg skulle tro at utgangspunkt Split har der største turisttrykket på denne tiden. Jeg vi anbefale å gå på nettet og studere kart og lese litt om områdene. Du kan også lese litt om vårt inntrykk da vi seilte ned kysten der for 2-3 år siden. wwww.seilmedhydra

Ønsker dere en fin tur.

Link to post
Share on other sites

Hei, stedene er ikke veldig ulike, dvs. de er fantastiske begge to.

Men en forskjell er at det er litt mindre trøkk rundt Zadar. Split er en flott by, men det er bare gamlebyen / Diokletians palass som er interessant for turister. Og Palasset får dere god oversikt over i løpet av en dag. Zadar er litt mindre prangende, men har mange fine små butikker og til å være en såpass stor by så er det stadig småbyfølelse.

Områdene rundt Split er litt mer Jetset, spesielt Trogir og Hvar by. Men for all del, det er fantastiske steder som vi selv skal tilbake til neste sommer :-)

Utenfor Zadar er det som sagt litt mer rolig, hele Kornati-området utenfor Zadar er fantastisk. Om dere vil ha byliv underveis så er både Biograd og Vodice hyggelige steder. Og øya Molat er et must, veldig rolig plass med kun en liten restaurant og en pub. Vi har aldri sett så mange sommerfugler på ett sted.

Om det er ankring i rolige bukter så er nok Zadar et enklere utgangspunkt. Men dere finner mange slike steder utenfor Split også.

Kjøp boka 777 Anchorages, det er den beste seilguiden for Kroatia.

Send meg gjerne spørsmål om det er noe dere lurer på, vi har seilt rundt i Kroatia i flere måneder. God tur!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror du blir like begeistret samme hva du velger, vakkert og varmt er det uansett. :thumbsup:

 

Vi har hus i en liten landsby som heter Zaton, som ligger ca 20 min med bil nord for Zadar. Det er visst noen flere øyer utenfor Zadar, med som en annen nevnte nasjonalparken Kornati ligger.

 

Hvis du bestemmer deg for Zadar, vil jeg anbefale å få med dere "night of the full moon" i midten av Juli. Da er byen full av boder med alt mellom himmel og jord, hjemmelaget mat, og ikke minst drikke :cheers_wine:

Zadar er en gammel by, koselige trange gater med et yrende uteliv.

 

I Zaton finner du en stor camp som har vunnet flere priser tidligere.

 

Kan desverre ikke hjelpe deg med området rundt Split, men hvis du har spørsmål angående området rundt Zadar skal vi hjelpe til det vi kan.

 

Mvh

 

Rune Kristiansen

Link to post
Share on other sites

Enig i at 777 Anchorage er å anbefale, kjøp den på forhånd og kos dere med planlegging. Eventuelt kan dere kjøpe den siste utgaven på tysk (777 er en eldre oversatt versjon så vidt jeg forstår) 888 du får på følgende side: http://www.skippertipps.de/index2.htm

 

Vær obs på å følge med på værmeldingen, Bora'en (sterk fallvind fra NØ) er stort sett veldig snill om sommeren med kan fort bli kuling styrke så den kan være lei av og til. Men området mellom Split og Zadar er ikke så utsatt som lenger nord. Vær spesielt obs dersom det kommer et værskifte/front med tordenvær og/eller meget mørke skyer; kan da komem en meget sterk vind (Nevere) som er kortvarig med kan være veldig sterk.

 

Men ikke la det skremme deg, dere får en flott ferie uansett.

Link to post
Share on other sites

Ville reist fra Zadar da det ligger nærmere alle de små øyene og Kornati-nasjonalpark.

 

Ulempen er jo at Ryanair flyr dit, med sine psyko bagasjegebyrer/policy. Særlig bag over 15kg / bag#2 må du svi for, med tillegg for sommermånedene. Nå har de også betalt en vekter på Rygge for å stå og veie håndbagasjen din.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Vi skal gjøre det samme i sommer. Har leid en Sun Odyssey 32i fra Dubrovnik og kommer til å ligge rundt Lopud hvor vi har feriert de siste fem årene. Etterhvert som motet stiger blir det litt lengre turer til andre øyer.

 

Dette blir spennende i og med det bare har vært motorbåter i vår familie. Har seilt joller da jeg var mindre - både europajolle, mirrorjolle etc. men har ingen erfaring med større seilbåter. Kona jeg begynner på seilkurs til våren... Dette blir gøy, gleder meg allerede..

:cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Hvis dere skal til Split etter turen så er Trogir et flott utgangspunkt for alle slags turer til de kjente øyene, dessuten er det bare en liten ferjetur fra Split etter at båten er levert. Tror det kostet ca 15 kn pr. pers. Hvis du ikke har bestillt ennå så prøv på Ultra Sails.hr De er utrolig hyggelige og dyktige.

 

Ha en strålende ferie i et flott hav.

Link to post
Share on other sites

Voldsomt så negative til Ryanair da, vi bruker dem fast fra Rygge til Zadar, og er kjempefornøyd. Greit at de har en masse gebyrer, men forholder du deg til oppgitte vekter, og fokuserer på sluttsummen du betaler er det ingen problem. Forstår ikke hvorfor det blir klaget så mye på dem, jeg og en kompis flyr til Zadar 6 april, og betaler 1000 kroner tur/retur for begge, da uten bagasje.

 

Ryanair har dessuten skapt arbeidsplasser til mange mennesker på Rygge, kanskje tenke litt på det også.

 

Mvh

 

Rune Kristiansen

Link to post
Share on other sites

Vi skal gjøre det samme i sommer. Har leid en Sun Odyssey 32i fra Dubrovnik og kommer til å ligge rundt Lopud hvor vi har feriert de siste fem årene. Etterhvert som motet stiger blir det litt lengre turer til andre øyer.

Jeg vet ikke hvordan tiden har jobbet med havnene i området de siste årene. Men vi leide båt med utgangspunkt Dubrovnik i 1989, og en liten havn vi falt pladask for, var inne i en vik som heter Okuklje. Sånn cirka midt på og nord på Mljet. Vi ble liggende der i flere dager. Det er ikke så langt unna Lopud, etter hva jeg kan se av kartet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan tiden har jobbet med havnene i området de siste årene. Men vi leide båt med utgangspunkt Dubrovnik i 1989,

 

Havnene i Kroatia er veldig gode. og dyre, selv for oss som er vant til norske priser. Regn med 250 - 450 nok pr døgn for 10 meter båt.

Havnene har stort sett høyere nivå enn f.eks. Aker Brygge. Strøm og vann til alle, vakthold, (uten at det vel er nødvendig) hjelp med tillegging etc.

mvh

js

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar.

Flybilletter til Zadar er booket og betalt, båt fra Zadar bestilt gjennom Latesail i UK.

En halvtime med SXK i Göteborg hjalp også på beslutningsgrunnlaget.

 

Da det bare å vente til uke 27.

 

Bavaria 46 - så det blir en ny opplevelse.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...