Jump to content

Oppgradere FC8 regattabåt (plastskall) til komfortabel cruiser


Pam65

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en billigFC8 fra Beneteau som er i brukbar regattastand mtp. seil og rigg og har en OK utenborder, men under dekk er den enkel.

Hvis jeg kjøper en slik båt blir det for seiling fra bøya på hytta, dessuten regattaer og veldig gjerne turer på et par-tre dager langs sørlandskysten. På regattaer med overnatting før retur dagen etter (Flødeseilasen!) er det OK om mannskapet kan sove tålig greit etter festen.

 

Jeg har også en datter (9) som alltid blir med på tur, men som gjerne vil ha med en venninne. Det stiller også litt krav til komforten.

 

Båten er bygget i enkellaminat og uten noen form for isolasjon eller garnering. Den er kjent for kondens under dekk...

 

Spørsmålene nå er todelt:

 

Hvor enkelt kan det gjøres før det blir for enkelt? Toalett: Porta potti bak et forheng OK? Frokost: Ett bluss der jeg kan steke pannekaker først og deretter lage kaffe? Soveposer OK (tror sengetøy blir for fuktig pga. kondens)? Eller er noen telys i en kaserolle nok for å hindre kondens på kvelden/natten (teltknep)?

 

og

 

Hva kan gjøres uten for store kostnader og for mye vekt? Kle innerskoget med en matte? Hva med å sette opp et skott mellom "forpiggen" og "salongen"?

 

Slik ser det ut standard:

 

fc8int.jpg

 

 

Mer info:

 

First Class 8

 

Noen tanker om dette gøye plastskallet? Jeg har seilt en slik båt og det er gøy. Mer moro på regatta får man nok ikke for 70-80.000! Men i forhold til mer turpregede båter har den lite å by på komfortmessig... (X-79 og Albin Express kan være alternativer) selv om den er tøff.

Link to post
Share on other sites

FC 8 er en artig seilbåt det! Jeg ville gjøre alt så lett som mulig. Du må huske at det er en klassebåt og i det du gjør store endringer vil den ikke være atraktiv å selge som klassebåt lenger. Men til LYS er det ingen problemer. Hvis du skal sette inn skott ville jeg vurdert å sette de inn av dinyvycell og plastre på begge sider. Dette blir stivt og lett men mister selvfølgelig noe av trebåtføleslsen.

 

Jeg har også en enkel båt og kondens er normalt ikke noe problemer i sommersesongen hvis det ikke regner.

Link to post
Share on other sites

Dette med kondens har jeg ikke opplevd selv, men jeg har bare lest om det. Det er kanskje ikke så viktig? For oss er det jo snakk om å sove et par netter i båten - max, og da er det vel midt på sommeren. Evt. noe man kan gjøre for å holde båten varm og tørr i forbindelse med regn? (Jeg har seilt regatta noen ganger og kommet i havn med mye vått tøy og regnvær. Etter noen timer med øldrikking før leggetid blir soveposen ofte ganske guffen... - med litt større båter.) Jeg har derimot overnattet en del i min Nimbus 21 DC og der blir sengetøyet ganske klamt i løpet av natten...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...