Jump to content

Forskjell i pris på service for bensin/dieselmotor?


KSE

Recommended Posts

Jeg har planer om båtkjøp. Og det evige spørsmålet om bensin kontra diesel dukker opp. Har et par ting jeg lurer på i den forbindelse:

 

1)

Er det stor prisforskjell på motorservice for en V8 bensin (GM 5,7l forgassermotor) i forhold til en mer moderne diesel (f.eks. D4, eller KAD)? Det er klart disse GM motorene er enkle og man kan gjør mye selv. Men justering av ventiler, tenning, forgasser er stort sett ikke noe for hvermansen. En modrene diesel vil jeg tro er noe mer komplisert?

 

2)

Jeg vet det er lettere å få tak i diesel i marinaene langs kysten, men hvor håløst er det egentlig å få tak i bensin? Er det none som har erfaring med tilgang til bensinpumper langs sørlandskysten (f.eks. Stavanger-Arendal)?

Link to post
Share on other sites

1 Vil ikke uttale meg for mye om dette med priser, da jeg gjør alt vanlig vedlikehold selv på bensin/dieselmotorer, men rent arbeismessig vedrørende årlig vedlikehold er jobben stort sett den samme på bensin & diesel( filtere,anoder, reimer, oljeskift etc.etc.)

Har dog hørt om folk med dieselmotorer som betaler sinnsyke priser for såkalt "årlig sjekk/ service"

Det er et samfunnsmessig paradoks at en håndtverker må jobbe ei uke for å finansiere en annen håndtverker ( les mekaniker) i noen få timer.

 

Større vedlikeholdsarbeide/ overhaling er selvfølgelig mye dyrere på diesel motorer, kompresjonen er ca 21-1 i pa diesel, kontra 9,2-1 på bensin, ergo dyrere deler & kraftigere oppbygging . Dieselmotorer koster jo også mye mere i innkjøp.

 

2 Det er helt greit med

bensinpumper i de fleste marinaer på sørlandskysten, mens det blir værre jo lengre vest/ nord man kommer.

Link to post
Share on other sites

Årlig servise er det i det egentlig ikke så stor forskjell,en dieselmotor har som regel litt dyrere filtre og større motorolje mengde enn det som er på en god gammel V8 bensin konstruksjon,men en bensin motor har tennplugger som bør skiftes årlig/eller med 3 års intervaller om det er rustfrie longlife pugger. Så på vanlig service er det ikke store forskjellen.

 

Men setter man bort jobben er det enkelte aktører som bruker 5 timer på 50t service og tar 5000 kr for å ta av og på ett drev.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...