Mariell Startet 4.Februar.2011 Del på Facebook Startet 4.Februar.2011 Dette må vel være det kjipeste på markedet? Men billig da, naturlig nok. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10013779 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Rastløs Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 - Synes egentlig den var litt tøff jeg. - sett bort fra de malte blomstene på veggen . Deilg å ha 0 teak å passe på da gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Synes også den er tøff. Om jeg hadde tatt med alle tilvalgene skulle jeg fint klart meg med denne som turbåt (men synes det er synd at rullesystem ikke er option) Noen som vet om noen er solgt til Norge? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Billig i forhold til størrelse, men etter min mening er det slettes ikke billig i forhold til hva man får. Ta av 10 fot og du har like mange sengeplasser og lugarer e.t.c. selv om de er litt mindre. Til gjengjeld får du isolert skrog, komfort og til og med en kjøleboks. Kledningen inni båten er stoff som er festet til skutesia med borrelås.. yaiks... Men det er klart.... litt stor jolle å leke seg med er jo artig om man har 850 høvdinger å svi av til en litt stor vannleke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Honduras Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Tiden da båter skulle se ut som en pub fra 1970 er nok på vei ut. Alle leverer nå lyse treslag, og etterhvert vil nok innredninger i alternative materialer vinne frem. Hvor mange leiligheter bebodd av 20-30 åringer blir "oppgradert" med tre-kjøkken? Nærmere ingen, vil jeg tro. Nå vil man ha blanke flater i ensfarget laminat osv. Klart de ikke vil ha "ved"-innredning når de skal kjøpe seg ny båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TellusTellus Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Ganske genialt. En eskeny båt for 800-850 båtlapper. Masser av muligheter til å ordne den som en selv vil ha den siden den er så basic. Nesten som å selge et "selvbyggersett", bare at den groveste jobben er gjort. Finpuss og tweeking igjen hvis en ønsker det. Kvaliteten blir spennende å se, men er den bygd godt vil dette kanskje være en fin båt. Lys, stor og kanskje gode seilegenskaper? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 (redigert) Ganske enig i det der. Den må være erkegøy å seile. Men det er en ting som gjør at jeg aldri vil kjøpe den. Tre som kjernemateriale i dekket. Redigert 4.Februar.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Er jo tross alt en Dehler/Hanse dette så det er vel ingen grunn til å betvile hverken kvalitet eller seilegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 I og med at båten er 2 tonn lettere stiller jeg et spørsmålstegn ved kvalitet kontra en tilsvarende Hanse. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Dette er vel en "seilbåt" og ikke en flytende hytte/hjem. Det er ikke rart den er billigere uten all innredningen som et hjem må ha. Se på en skikkelig racerbåt, VOR open60 f.eks. der er det ikke stort av innredning, men de har pumpedo. De nye clipperbåtene linger mer på VOR open70, de gamle var bare store kjølbåter som ikke planer. At den er to tonn lettere gjør det jo bare mer spennende å seile. Leste noe om enklere skrog, men dette er vel en båt som håndteres av kompetent mannskap hele tiden. Noen IKEA båt vil jeg ikke si det er. Bare vent til IKEA kommer med en slik båt bygget i Shanghai. De kan bygge båter der, i alle fall store (68' og slikt, Clipperbåtene). mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lazy days 2 Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Fjerner man to tonn med båt/ utstyr er det klart det blir billig. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Var i den på Hanseboot i Hamburg (https://baatplassen.n...ost__p__1058838) og selv om jeg er en som er glad i å mekke døgnet rundt - og ville i så måte betrakte den som et seilbart halvfabrikat - så er jeg i tvil. Bare det faktum at en viktig del av det grunnleggende plastarbeid mangler - ankerbrønnen forut - gjorde at jeg rygget ut Hjemmesiden: http://www.varianta.info/#/?L=6 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 2 tonn lettere enn hanse 430? Bløff. I følge spec veier varianta 44 9,8 tonn. I bergen er det en hanse 430 som heter hyggen x. Den er innveid til 10630 i følge seiling.org. Vektforskjellen er da såpass liten at det er ingen grunn til å tro at variantaen er mindre solid enn hanse som tross alt har en mye mer omfattende innredning. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Tjaa nå sier vel ordet på gata at hanse 430 gjerne veier 12tonn +, brosjyren har vel altid sagt endel lettere enn det. Uansett så er det merkeverdig tungt for å være en vanlig tupperware turbåt med performancepreg. Hva veier en bavaria 42 eller en oceanis 43 eller en sun OD 44i ? Hansen er jo i utgangspunktet for tung, når de nå har fått den ned på det den i utgangspunktet burde veid da blir det vel godt seilende. Og om man får den levert på vannet for under millionen så er det jo absolutt billig selv om det meste av utstyr for å bruke den på tur mangler Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Det er sikkert bare tatt 2 tonn av kjølen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Tjaa nå sier vel ordet på gata at hanse 430 gjerne veier 12tonn +, brosjyren har vel altid sagt endel lettere enn det. Vel, den båten jeg refererte til i Bergen er faktisk veid, så 10,6 er riktig. Standard er oppgitt til 10,1. Uansett så er det merkeverdig tungt for å være en vanlig tupperware turbåt med performancepreg. Hva veier en bavaria 42 eller en oceanis 43 eller en sun OD 44i ? Min sun fast 43 er oppgitt til 9,2 tonn. Men har ikke veid den, så kan godt hende den er tyngre. Å bygge lette båter krever stor presisjon i produksjonen. Det er ikke billig. Derfor er det ingen bombe at varianta er ganske tung når man tar i betraktning hvor strippet den faktisk er. Men jeg liker at det er en billig inngangsbillett til relativt rask seiling. Sikkert perfekt for seilskoler. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Har litt sans for konseptet. Ingen bygger båter helt selv lenger sånn som på 70 og 80 tallet. Men dette kan være en "selvbyggerbåt-light". Man får en seilbåt som sikker seiler bra men med bare det nødvendigste om bord. Så kan en kose seg med å tilpasse båten til sine behov over årene. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
heim Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Fornuftig konsept. Det har vært altfor lite slikt i seilbåtbransjen. Tenk om bilbransjen var likedan? Ingen koreanske biler, ingen østeuropeiske biler. Bare Mercedes og BMW, og så en Opel eller Peugeot til de mindre bemidlede. Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Desto mer jeg har tenkt på saken, desto mer liker jeg ideen. Få som bygger båt fra halfabrikat som før. Lett å fikse det en vil ordne på her. Klart at det finnes mangler som ankerbrønn osv. Personlig ville jeg hatt en "klaff" bak ved ratt i hekken som kan brukes til å gå i land og for å hindre at ting ramler på sjøen fra cockpit. Og kanskje plass til en gummibåt en plass, har sett noen båter med plass til det inne i hekken. Summa summarum en god idè fra dehler. Denne likte jeg bedre enn den grønne med blomster. Viser bare at det er muligheter. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Fanafjord Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Nå venter vi bare på en versjon med samme egenskaper rundt 35 fot... Hvis de klarer å levere en sånn rundt 600000 så blir det en real vinner for oss som liker å fikser ting litt selv. 44 fot er litt for stor for mange som familiebåt. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
OT-flyktning Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Jeg spurte om det var planer mellom 18 og 44 fot ... Har presis de samme tankene som andre her: et seilbart halvfabrikat. Men at man må begynne en skikkelig støpejobb for å få en ankerbrønn - det synes jeg går over streken Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Har presis de samme tankene som andre her: et seilbart halvfabrikat. Men at man må begynne en skikkelig støpejobb for å få en ankerbrønn - det synes jeg går over streken Kommer nok flere om dette blir en sukess, jeg syns også det er moro at noen satser på det mindre fancy og kun har fokus på pris og seilglede... tøft, tenk så kult å vært en gjeng og kjøpe denne som regattabåt, tipper den vil gå bra og fortsatt være solid bygget som Hansebåtene ellers... Når det gjelder ankerbrønn er det vel en dum trend, var ikke Bav 40 uten dette i starten, men skulle nå komme med ankerbrønn likevel? Mulig jeg husker feil... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.